4 min leestijd

Alles over elektrolyten

Elektrolyten
Door:
Content Marketing Manager & fitnesseconoom
Leonie ist ecotrofoloog en schrijft artikelen over voeding en een gezonde lifestyle. Ook bedenkt ze gratis voedingsplannen.

Elektrolyten spelen een essentiële rol bij het reguleren van je vochthuishouding en stofwisseling. Vooral als duursporter moet je er altijd voor zorgen dat je je elektrolytenopslag regelmatig aanvult. Wij leggen je uit waarom en vertellen je alles wat je moet weten.

Joggende vrouw
©peopleimages

Wat zijn elektrolyten? 

 Elektrolyten zijn mineralen die, wanneer ze opgelost zijn in een vloeistof zoals bloed, elektrische lading kunnen geleiden. Elektrolyten helpen het menselijk lichaam dus bij het reguleren van de zenuw- en spierfunctie en de zuur-base en vochthuishouding. Elektrolyten kunnen niet door het lichaam zelf worden geproduceerd en moeten daarom worden opgenomen via je dagelijkse voeding.

De volgende elektrolyten spelen een doorslaggevende rol in het menselijk lichaam:

Kalium 

Draagt bij aan de normale werking van je zenuwstelsel, je spierfunctie en het onderhoud van je zenuwstelsel

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen: 4000 mg/dag.

Natrium 

Is de belangrijkste tegenhanger van kalium. Terwijl natrium de bloeddruk verhoogt, verlaagt kalium je bloeddruk. Dit maakt de natrium-kaliumverhouding in je dagelijkse voeding des te belangrijker.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen: 500 mg/dag.

Calcium

Draagt onder andere bij aan een normale spierfunctie en je energiemetabolisme.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen: 1000 mg/dag.

Magnesium

Draagt bij aan het elektrolytenevenwicht en een normaal energiemetabolisme

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen: 300 mg/dag.

Chloride

Regelt samen met natrium de stroming van stoffen en water tussen de cellen en is daarom belangrijk voor verschillende transportprocessen.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen: 2300 mg/dag.

Fosfor

Draagt bij aan een normaal energiemetabolisme en aan een normale functie van je celmembraan.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen: 700 mg/dag.

Benen van hardloper
©FOTOKITA

Voedingsmiddelen met elektrolyten

Hieronder vind je een lijst met voedingsmiddelen die elektrolyten bevatten:

  • Abrikozen
  • Eieren
  • Pinda’s
  • Groene groenten
  • Gevleugelte
  • Kaas
  • Keukenzout
  • Amandeln
  • Zeevruchten
  • Melk
  • Perzik
  • Rozijnen
  • Zonnebloempitten
Zonnebloempitten
©lautraag

Effect van elektrolyten

Elektrolyten zijn essentieel voor verschillende stofwisselingsprocessen. Ze regelen onder andere de elektrische spanning van je buitenste celwanden. Hoe werkt dit? Elektrolyten zijn in wisselende hoeveelheden binnen en buiten je cellen aanwezig. Hierdoor ontstaat een spanning op je celwanden, die onder andere nodig is voor de overdracht van zenuwimpulsen.

Je lichaam heeft ook voldoende elektrolyten nodig om je vochthuishouding onder controle te houden. Dit is belangrijk omdat je lichaam voor 60% uit water bestaat. Je vochthuishouding is dus de basis voor alle vitale processen.

Je hebt elektrolyten onder andere nodig voor de volgende functies:

  • Vochthuishouding
  • Zuur-base-balans
  • Zenuw- en spierfunctie
  • Eiwitvorming
  • Hormoonuitstoot

Elektrolyten & sport – Daarom zijn ze belangrijk 

Train je hard en houd je van een inspannende workout? Dan moet je speciale aandacht besteden aan je elektrolytenbalans. Want als je zweet, verliest je lichaam niet alleen water, maar ook belangrijke mineralen. Dit kan leiden tot een afname van je performance als je geen adequate voorzorgsmaatregelen neemt.

Elektrolytische dranken zijn daarom vooral nuttig als je je conditie traint en regelmatig gaat hardlopen.

Onze tip – Met Endurance Drink naar een nieuw record

Met dit carb-elektrolytische drankje zal je run soepel verlopen. Onze Endurance Drink voorziet je van fructose en dextrose. Zo ben je niet te stoppen! Magnesium vermindert de vermoeidheid. Kalium en calcium dragen bij aan een normale spierfunctie. En, last but not least: onze Endurance Drink helpt je om genoeg te drinken. De perfecte mix voor topprestaties op elke afstand.

Een man loopt hard
©foodspring
  • Ondersteunt je uithoudingsvermogen
  • Ondersteunt je vochthuishouding
  • Met verfrissende citroensmaak
Begin nu met onze Endurance Drink

Elektrolytentekort

Een tekort aan elektrolyten kan verschillende redenen hebben. Ziekten en aandoeningen in je lichaam kunnen leiden tot een gebrek aan elektrolyten. Hier spreken we van een absoluut gebrek aan elektrolyten. Een tekort kan echter ook relatief bestaan. Dit is meestal het geval wanneer er sprake is van vochtverlies. Zo kan er bijvoorbeeld bij veel sporten vochtverlies optreden. Wie meer zweet, verliest meer water en dus ook elektrolyten die erin zijn opgelost.

Een tekort kan veel verschillende symptomen hebben. Dit zijn onder andere hoge bloeddruk, misselijkheid en concentratieproblemen.

Elektrolyten kopen – poeder, tabletten of drankjes? 

Er zijn tal van manieren om elektrolytische energie te leveren tijdens een run of een intensieve training. Jij beslist welke vorm het beste bij je past. Afhankelijk van je voorkeur zijn er elektrolytpoeders, -tabletten of -drankjes.

Zo wordt onze Endurance Drink geleverd als een handige poeder dat je gemakkelijk kunt mengen voordat je gaat hardlopen. Op deze manier absorbeer je vocht en kun je perfect voorbereid zijn op een inspannende duurloop.

Onze tip voor duursporters 

Niet alleen onze Endurance Drink met belangrijke elektrolyten maakt je sterker en brengt je duurtraining naar een hoger niveau:

Energy Gel – Voor een extra ronde

Kun je niet meer? Echt wel! Met onze Energy Gel kun je die extra ronde doen. De perfecte verhouding van glucose en fructose gaat rechtstreeks in je bloedbaan. Zodat je je laatste spurt met gemak kunt afronden. Het beste is dat het ook nog lekker is. Je zult hier geen kunstmatige toevoegingen of kunstmatige zoetstoffen vinden.

  • Perfecte glucose-fructose verhouding voor een snelle energievoorziening
  • Met natuurlijke aroma’s en zonder kunstmatige zoetstoffen
  • Geproduceerd in Duitsland
Energy Gel
©foodspring

Zo werkt het

Neem de Energy Gel mee tijdens je run. Je kunt het in je zak of een drinkriem stoppen. Je kunt het het beste nemen op het moment dat je beseft dat je niet soepel meer loopt. Scheur het zakje open en knijp de gel uit het zakje direct in je mond. Neem daarna een klein slokje water. Eén Energy Gel per uur bij een Long Run, twee per uur bij een snelle Long Run of een zeer intensieve training is een goede richtlijn.

Probeer onze Energy Gel

Elektrolyten tegen een kater – helpt dat echt? 

Er zit wel iets in: alcohol haalt het vocht uit je lichaam. En dus elektrolyten. Dus als je genoeg elektrolyten opneemt, kun je een vervelende kater voorkomen.

In principe is het natuurlijk zo dat alcohol in grote hoeveelheden vergif is voor je lichaam en je prestaties in je performance sterk beïnvloedt. Af en toe genieten is prima. Echter, zoals met alles, moet het motto altijd zijn: Alles met mate!

Onze conclusie 

Elektrolyten kunnen alleen via voedsel worden opgenomen en zijn voor ons essentieel. Vooral bij duursporten moet je letten op je elektrolytenvoorraad, want als je zweet, verliest je lichaam niet alleen vocht, maar ook belangrijke mineralen. Met een elektrolytisch drankje kun je altijd elektrolytische energie leveren tijdens een run. Daarnaast moet je altijd zorgen voor een evenwichtige en gezonde voeding – zo zorg je ervoor dat je voldoende elektrolyten binnenkrijgt.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts