Afvallen met het eiwitdieet

Met het eiwitdieet snel en langdurig afvallen

Door: foodspring Editorial Team

Het eiwitdieet staat voor gegarandeerd snel en langdurig afvallen. Vele beroemdheden zweren bij het eiwitdieet. Velen van hen hebben in korte tijd hun zwangerschapskilo’s verloren en in een recordtempo hun droomfiguur bereikt. Ook bij de spieropbouw is het eiwitdieet de perfecte manier om overtollig vet te verbranden en je spieren te behouden. Een voedingsschema helpt je om je doel niet uit het oog te verliezen en vol te houden.

Waarom is het eiwitdieet zo populair?

Met het eiwitdieet kun je heel snel en ongecompliceerd kilo’s kwijtraken.

In plaats van koolhydraten en vetten eet je: eiwitten, eiwitten, eiwitten.

Dit brengt de volgende voordelen met zich mee:

Voordelen van een verhoogde eiwittoevoer:

  • Makkelijk te realiseren
  • Eenvoudig te integreren in je dagelijks leven
  • Geen honger
  • Snel resultaat
  • Geen calorieën tellen
  • Minimale kans op jojo-effect
  • Verhoogde stofwisseling op de lange termijn
  • Snelle verbranding van calorieën
  • Beschermt voor spierafbraak bij een negatieve energiebalans
  • Snellere verbranding van lichaamsvet

Zo wordt jouw eiwitdieet een succes

Om langdurig en effectief af te vallen is het belangrijk dat je hoogwaardige eiwitbronnen gebruikt – alleen zo bereik je je doel. Als jij met je eetpatroon de verhoogde eiwitbehoefte niet haalt, raden wij je onze proteïneproducten aan als aanvulling. Van Protein Flakes tot muesli en van Protein Bars tot klassieke eiwitshakes – voor iedere smaak wat wils. Overtuig jezelf:

Ontdek onze Protein Flakes

Ondanks dat proteïne over het algemeen zorgt voor een langer verzadigd gevoel en dat eiwitten ook caloriearmer zijn dan koolhydraten, hoef je toch geen honger te hebben. Door de langzame verwerking van proteïne in je lichaam blijft je stofwisseling langer actief en verbrand je tijdens de vertering meer calorieën. Zo verlies je dankzij de verminderde calorietoevoer snel de nodige kilo’s. Een aanvullend sportprogramma versterkt dit effect alleen nog maar meer.

Omdat je lichaam zijn energieverbruik bij een beperkte calorietoevoer uit lichaamseigen substanties haalt, gebruikt je lichaam graag spiercellen als energieleverancier. Door een verhoogde eiwittoevoer wordt deze spierafbraak tegengewerkt. Ook de kans op het jojo-effect is bij een eiwitdieet volgens voedingsexperts lager dan bij andere diëten.

Wie vegetariër of veganist is, kan met behulp van veganistische proteïne een eiwitdieet volgen. In dit artikel lees je alles over plantaardige eiwitten.

Tip: ons veganistische alternatief helpt je om je volledige spierpotentieel te benutten. Met onze innovatieve plantaardige eiwitformule hebben we de perfecte veganistische metgezel voor sport en dagelijks leven gecreëerd. Voor iedereen die volledig op plant power vertrouwt.

Ontdek onze Vegan Protein

Hoe werkt het eiwitdieet? 

Het hoofdbestanddeel van een eiwitdieet bestaat uit eiwitrijke producten.

Op je bord komen eieren, mager vlees, vis, groente en melkproducten zoals vetarme kaas en yoghurt. Ook proteïne-shakes kunnen een zinvolle aanvulling zijn op een eiwitdieet. Net als bij ieder dieet is er ook een lijst met verboden producten. Hier vind je koolhydraatrijke producten zoals pasta, rijst, aardappelen – maar ook brood. En vanwege het hoge suikergehalte dien je fruit ook met mate te eten. Net als volkoren producten.

Vetten, het hangt er vanaf welke vetten, kunnen de cholesterolspiegel verhogen en dien je daarom ook met mate te eten. Wees vooral voorzichtig met worst en worstproducten. Deze bevatten wel veel proteïne, maar ook veel ongezonde vetten.

Gezond zijn meervoudig onverzadigde vetten (bijvoorbeeld noten), net als omega-3-vetzuren (bijvoorbeeld lijnzaad en zalm). Transvetten (in gefrituurde en kant-en-klaar producten) dien je steevast te vermijden.

Voedingsmiddelen die je wel en niet mag eten bij een eiwitdieet

Geoorloofde producten In beperkte mate Niet eten
Vis Volkoren producten Zoetigheid
Mager vlees Noten Vet vlees
Eieren (bij voorkeur zonder eigeel) Fruit met laag fruitsuikergehalte Tarweproducten zoals pasta, witbrood, etc.
Vetarme melkproducten zoals yoghurt, magere kwark, etc. Vette kaas, room
Groente, salade Koolhydraatrijke producten zoals rijst en aardappelen
Proteïnepoeder Fruit met een hoog fruitsuikergehalte

Afvallen zonder honger

Limonade met chiazaad
©foodspring

Het voordeel van een eiwitdieet is dat je onbeperkt eiwitrijke producten kunt eten. Je creativiteit kent geen grenzen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een verfrissende chiazaad-limonade met bessen? Wit chiazaad is ideaal tijdens een dieet, omdat het 21 gram proteïne (per 100 gram) bevat en rijk is aan onverzadigde vetzuren. Voor de limonade schep je 2 theelepels chiazaad in een glas met koud mineraalwater, een beetje citroensap, bessen naar keuze (bosbessen zijn suikerarm) en munt. Trek gekregen?

Ontdek ons biologische chiazaad

Tussen je maaltijden door mag maximaal 3 uur pauze zitten, omdat je stofwisseling tijdens een eiwitdieet continu actief moet blijven.

Nog een andere reden: eiwitrijke en vetarme voeding bevat minder calorieën dan koolhydraatrijke voeding. Daarnaast heb je langer een verzadigd gevoel door eiwitrijke voeding, waardoor je automatisch minder eet.

Eiwitshakes als ondersteuning & aanvulling 

Eiwitshakes voorzien je lichaam van de nodige proteïne en bevatten over het algemeen heel weinig koolhydraten en vetten.

Opgepimpt met fruitsuikerarme vruchten (zoals bosbessen) en wat knapperige noten ziet een shake met onze Whey Protein er minstens zo goed uit als dat ‘ie smaakt. Probeer het zelf uit:

Ontdek onze Whey Protein

Eiwitshakes gericht op afvallen bevatten meestal: 

  • Hoogwaardige ingrediënten
  • Optimale samenstelling van snel beschikbare en langzaam beschikbare eiwitten
  • Belangrijke vitamines en mineralen
  • Extra stoffen om de vetverbranding te stimuleren

Als je je maaltijd door een eiwitshake vervangt, dan kun je dit het beste tijdens het avondeten doen. Dat komt omdat tijdens de nacht bruikbare eiwitten, zoals caseïne, goed door je lichaam worden opgenomen.

Het hongergevoel de volgende ochtend is ook stukken minder als je ‘s avonds geen of weinig koolhydraten eet.

Uiteraard moet je shake vrij zijn van gentechnieken, antibiotica en hormonen.

Voorbeelddag van een eiwitdieet 

Ontbijt

Omelet zonder eigeel (het eigeel is te vet en rijk aan koolhydraten) of een eiwitshake.

Lunch

Mager vlees of vis met zorgvuldig bereide (het liefst gestoomde) groenten of rauwkost. Als nagerecht kun je zelfgemaakte aardbeienyoghurt nemen.

Avondeten

Vis of vlees met groenten. Gebruik je fantasie en bedenk de lekkerste combinaties. Daarbij drink je een eiwitshake.

Tips

Tijdens een eiwitdieet hoef je niet intensief te sporten. Desalniettemin is elk dieet succesvoller als je het totale verbruik verhoogt. Door beweging en spiergroei val je niet alleen sneller af, maar maak je ook je lichaam sterker.

Om jouw eiwitdieet tot een succes te maken, raden wij je aan om onze gratis Body Check te doen. Laat je BMI berekenen, ontdek hoe het ervoor staat met je gewicht en ontvang een persoonlijk voedings- en trainingsadvies.

Doe nu de gratis Body Check
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Commentaren

Related Posts

delingen