5 min leestijd

10 effectieve strategieën om je doelen te bereiken

Fitness Editor
Julia is fitnessinstructeur en voedingscoach. Daarnaast bedenkt ze gratis workout-programma's.

Doelen zorgen voor motivatie en vooruitgang. Of je nu fitter wilt worden, een paar kilo wilt afvallen of graag gezonder wilt eten. Jouw doelen bepalen de weg. Maar tegelijkertijd kunnen je doelen ook onhaalbaar zijn, je overweldigen of je ontwikkeling in de weg staan. In dit artikel vind je de ultieme tips waarmee je in de toekomst elk doel kunt bereiken.

De meeste doelen die je in je hoofd hebt, mislukken omdat ze eigenlijk niet meer zijn dan een voornemen. En in tegenstelling tot doelen gaat het bij voornemens alleen om een intentie. Met andere woorden, je hebt het plan of de wens om iets te bereiken. Goede voornemens zijn geen doelen. Op de lijst met dingen die je wilt bereiken horen geen onrealistische wensen of vage ideeën over wat je zou willen kunnen doen te staan. Het zijn gewoon doelen. Zonder een precies doel en een plan om dit doel te bereiken, heb je alleen maar een hoop voornemens – wensen dus – in je hoofd.

Met onderstaande tips verbeter je niet alleen je slagingspercentage, maar kom je er ook achter waarom doelen stellen de sleutel is tot het bereiken van je doelen. Heb jij meteen een tip nodig voor je volgende training? Onze Energy Aminos zorgen ervoor dat je zin krijgt om te gaan sporten!

Ken je ‘waarom’

Waarom wil jij jouw doel bereiken? Het maakt niet uit wat jou motiveert. Weten waar je het voor doet is de eerste belangrijke stap om je doelen te bereiken.

Maak je doelen SMART!

Old but gold. Deze regel is de basisregel van ieder goed gemanaged project. En ook de weg naar jouw doel is een project. Neem dus even 15 minuten de tijd om je doel smart te maken. Zo werkt het:

Specifiek
Bepaal je doel zo duidelijk mogelijk. Bijvoorbeeld: ik wil voor eind maart 6 kilo afvallen of ik wil 5 cm buikomvang kwijtraken.

Meetbaar
Maak je doel meetbaar. Doe dat simpelweg met cijfers: ik zal mijn buikomvang elke twee weken met een meetlint meten.

Aantrekkelijk
Streef een doel na dat je wilt bereiken, omdat je het ook echt leuk vindt. Omdat je ervan geniet. Omdat het je leven positief beïnvloedt. Niet een doel dat Instagram, je ouders of wie dan ook je ingefluisterd heeft, maar wat je zelf eigenlijk helemaal niet zo belangrijk vindt.

Realistisch
Wil jij in twee weken tijd 10 kilo afvallen? Dat is geen goed idee! Om 1 kilo vet te verliezen, moet je ongeveer 7000 calorieën minder binnenkrijgen. Wij raden een dagelijks calorietekort van 300-500 calorieën aan. Zoals je ziet: afvallen kost tijd. In ons interview met Rosalby kom je te weten hoe zij op een gezonde en duurzame manier 27 kilo is afgevallen.

Kies een doel dat je ook echt kunt bereiken. Kijk waar je nu staat. Wat is de komende tijd mogelijk? Als je per se een handstand wilt kunnen doen, maar nog niet kunt planken en push-ups ook niet echt van harte gaan, wordt het lastig om binnen korte tijd een vrije handstand te leren. Kies dan bijvoorbeeld als doel dat je eerst 1 minuut lang met behulp van een muur ontspannen op je handen kunt balanceren.

Tijdsgebonden
Kies een realistisch (!) timeframe waarbinnen je jouw doel kunt behalen. Dat zorgt er ook voor dat je stap voor stap beter kunt plannen, je vooruitgang kunt bijhouden en je plan kunt aanpassen als het niet loopt zoals het zou moeten lopen.

Bepaal tussentijdse doelen

Dit betekent dat we nog steeds in de planningsfase zijn. Maar dat is het waard: tussentijdse doelen zijn een reality check, die je laat zien of je doel echt realistisch is. Ze houden bij of je goed bezig bent. En als je ze hebt bereikt, heb je je vooruitgang zwart op wit. Dat is ongelofelijk motiverend, mocht je weer eens twijfelen of liever op de bank blijven liggen.

Bijvoorbeeld: je wilt in 3 maanden tijd 6 kilo afvallen. Dat betekent dat je in het beste geval iedere maand 2 kilo afvalt. Maar laat je niet gek maken als het 2,5 of 1,5 kilo is. Je gewicht is van verschillende factoren afhankelijk, onder andere of je je op de juiste manier weegt. Maar toch: als er helemaal niks gebeurt of als je na 4 weken al 4 kilo bent afgevallen, dan weet je dat je meer moet doen of dat je juist te streng bent voor jezelf.

Ontvang individuele trainingstips en productaanbevelingen. Perfect afgestemd op jouw eigen doelstellingen. Met onze gratis Body Check ontdek je wat jouw BMI zegt over je fitnessniveau.

Doe de Body Check

Bepaal procesdoelen

Maak een trainingsschema en, als het voor jouw doel nodig is, ook een voedingsschema. Is het jouw doel om met 120 kilo te squatten? Dat betekent dat je bijvoorbeeld 3 keer per week je benen traint en squats doet. Definieer deze trainingseenheden qua frequentie, intensiteit en hersteltijden. Plan ook je tussentijdse doelen in.  

Visualiseer je doel

Even geen zin om te gaan sporten of gezond te eten? Kan gebeuren, geeft niks. Maar, in grote lijnen moet je je wel aan je schema houden om zo je SMART-doel te bereiken. Als je van jezelf weet dat je makkelijk afgeleid bent, visualiseer dan je doel.

Hang duidelijk zichtbaar een lijst op met alle trainingen die je nodig hebt om jouw doel te bereiken. Vink elke sessie na afloop van een training af. Zo kun je elke dag je voortgang zien. Of maak een soort bonuskaart voor jezelf: als je 10 sessies hebt gedaan, mag je jezelf bijvoorbeeld op iets lekkers trakteren. Bijvoorbeeld een Chocolate Lovers Pakket. De volle lading chocolade, maar zonder onnodige suikers. Maar wel met extra proteïne.

Zorg voor focus

Vergeet lange lijsten met veel doelen. Focus op 1-3 doelen die je echt wilt bereiken. Rangschik ze en concentreer je op wat het belangrijkste is. Als je iets moet doorstrepen, neem dan de trainingssessie voor het doel dat onderaan je lijstje staat.

Zorg ervoor dat je doelen bij elkaar passen en elkaar niet in de weg staan. 120 kilo squatten en je eerste marathon lopen is niet de beste combinatie. Op een gegeven moment moeten je benen herstellen.

Maak van je doel een routine

Laten we zeggen dat je een doel hebt gekozen dat je leuk vindt, en dat je de eerste meters erop hebt zitten. Dan is nu het moment om de maatregelen waarmee je je doel bereikt, tot een routine in je dagelijks leven te maken. Doe de trainingssessies op zo’n manier dat je ze voor altijd kunt blijven volhouden. Maak van die vervelende Food-Prep een gezellig moment met je partner. Kortom: leer om te genieten van het moment en de weg naar jouw doel.

Tip: met onze favoriete Meal Prep-recepten is het meteen een stuk leuker.

Blijf flexibel

Dat betekent niet dat je je trainingsschema moet vergeten of iets anders moet gaan doen als je even geen zin meer hebt. Maar meer dat je leert om je doelen, ondanks de obstakels die er ongetwijfeld zullen zijn, toch te blijven volgen. 2 weken griep gehad? Jammer. Het belangrijkste is dat je weer begint. Doe een stapje terug, kijk wat nu zinvol is en ga weer verder!

Pimp je eetpatroon

En doe het op een manier die past bij jouw trainingsdoel. Wist jij dat wat je eet verantwoordelijk is voor 70% van je trainingssucces? Het zijn niet alleen de 45 minuten en de eerste maaltijd na de training die belangrijk zijn. Je voedingspatroon is ook van essentieel belang als je echt beter wilt worden. Met welke voeding jij je doel kunt bereiken, lees je in ons artikel over een evenwichtig voedingspatroon.

Blijf positief!

Of: werk aan je overtuigingen. Vervang de gedachte “Hoe kan ik de handstand nou leren, ik kon als kind al niet turnen?” Met “Ik kan dit leren als ik ermee doorga.” Als je merkt dat je negatieve gedachten hebt, denk dan aan het tegenovergestelde. Dat klinkt misschien overdreven, maar het helpt. Probeer het gewoon eens.

Conclusie: doelen bereiken

Een doel is SMART als:

  • Je het precies formuleert.
  • Het met concrete waarden meetbaar is.
  • Het voor jou zinvol en cool klinkt.
  • Het realistisch is.
  • Je een vaste deadline hebt.

Als je jouw doelen wilt bereiken, moet een SMART-doel altijd de basis vormen.

 

Meer interessante artikelen van foodspring:

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts