Zwei Männer sitzen auf einer Mauer und binden ihre Laufschuhe zu

Zo vind je de juiste hardloopschoenen

Fitness Editor
Julia is fitnessinstructeur en voedingscoach. Daarnaast bedenkt ze gratis workout-programma's.

Welke hardloopschoenen passen bij mij? Hoe zit de perfecte hardloopschoen? En hoe kom ik erachter welk type schoen bij mijn voeten past? In dit artikel proberen we een beetje orde te scheppen in de jungle van hardloopschoenen.

Hardlopen is al jaren populaire sport nummer één. Het hele jaar door worden er grote en kleinere hardloopevenementen georganiseerd waar vele duizenden mensen aan meedoen. En nog veel groter is het aantal mensen dat voor de lol door straten, bossen en parken rent. Al die hardlopers hebben dezelfde wens en dat is de perfecte hardloopschoenen vinden.

Het is dus niet zo gek dat hardloopschoenen nu voor elk denkbaar doel en in alle vormen en kleuren verkrijgbaar zijn. Vooral online is het bijna onmogelijk om het overzicht te behouden.

We vertellen je graag waarom investeren in goede hardloopschoenen zeker de moeite waard is. En hoe je voor jou de juiste hardloopschoen kunt vinden.

Onze tip: ben je net begonnen met hardlopen en weet je nog niet zo goed hoe of wat? In ons overzichtsartikel vind je alles wat je moet weten over joggen.

Waarom zijn goede hardloopschoenen belangrijk?

Hardlopen is een monotone belasting die behoorlijk wat eisen aan je voeten stelt. Afhankelijk van je loopsnelheid moeten je voeten bij elke stap 3 tot 4 keer je lichaamsgewicht opvangen. Voor een gemiddelde afstand van 10 kilometer zet je ongeveer 9.000 stappen. Reken maar eens uit hoeveel werk dit voor je voeten betekent!

Benen van een hardloper
©Yuri_Arcurs

Goede hardloopschoenen ondersteunen je voeten tijdens het rennen. Ze dempen de impact, helpen bij het goed afrollen en geleiden je voeten. En het juiste materiaal zorgt voor een goed voetklimaat.

Slecht passende of verkeerde hardloopschoenen zijn niet alleen oncomfortabel, maar vergroten ook het risico op blessures door overbelasting. In het minst erge geval zijn dit blaren. In het ergste geval een vermoeidheidsbreuk.

Maar iedereen kan toch rennen? Dat is waar. Maar toch zijn er minstens 10 fouten die je beter niet kunt maken bij het hardlopen.

Wat kosten goede hardloopschoenen?

De prijs van de meeste hardloopschoenen van gerenommeerde merken ligt tussen de 100 en 180 euro. De levensduur is afhankelijk van het type en de kwaliteit van de schoen en varieert daarom sterk. Op een gemiddelde hardloopschoen kun je ongeveer 1.000 kilometer lopen. Als je regelmatig 20 kilometer per week loopt, komt dat overeen met een goed loopjaar.

Je voeten zouden de prijs waard moeten zijn. Zeker als je bedenkt dat hardlopen verder een goedkope sport is.

Hoe horen hardloopschoenen te zitten?

Eigenlijk is het heel eenvoudig: de juiste hardloopschoen is comfortabel, drukt nergens en geeft geen wrijving, biedt stabiliteit en ondersteuning zonder je te beperken. Kortom: het voelt alsof de schoenen voor jouw voeten zijn gemaakt. Dus let bij het passen van hardloopschoenen niet alleen op je voeten, maar luister ook naar je onderbuikgevoel.

Hardloper strikt veters
©vitranc

Ook kun je de volgende criteria gebruiken bij het passen van nieuwe hardloopschoenen:

  1. Is de schoen breed genoeg voor jouw voet zodat je comfortabel op de zool en de volledige binnenzool past?
  2. Als richtlijn geldt: als je staat, heb je voor je grote teen nog een duimbreedte in je schoen over. Je tenen zitten links en rechts ook bijna aan de rand van de schoen, maar er is nog wel wat ruimte over.
  3. Hoe is de pasvorm bij je middenvoet? Hier moet de schoen goed passen en ondersteuning bieden zonder te drukken.
  4. En hoe zit het met de hiel? Idealiter omsluit de juiste hardloopschoen je hiel zonder te drukken of te wrijven. Je kunt kiezen voor een stabiele of een zachtere hielkuip. Probeer beide en kijk wat beter zit.
  5. Je enkel heeft ook aan de zijkant voldoende bewegingsvrijheid.

De perfecte hardloopschoen: welke maat moet ik hebben?

Tenen masseren
©bymuratdeniz

Als vuistregel geldt dat je hardloopschoenen één maat groter moeten zijn dan je normale schoenmaat. Dit hangt natuurlijk af van de daadwerkelijke maten van de fabrikant.

Je voeten worden moe van het hardlopen. Je spieren verzwakken en je voetboog zakt. Hierdoor worden je voeten iets langer en breder. Daarom moeten je schoenen goed passen en ondersteuning bieden wanneer je ze aantrekt en wanneer je begint te rennen, maar ze mogen niet te strak zitten.

Houd daarom altijd de “één duimbreedte-regel” aan. Heb je het gevoel dat je dan te weinig grip hebt? Dan is zelfs de beste hardloopschoen niet de juiste voor jou.

Drie vragen die je jezelf moet stellen voordat je hardloopschoenen koopt

Zorg voordat je begint met zoeken naar de juiste hardloopschoenen, dat je precies weet wat je schoenen allemaal moeten kunnen. Stel jezelf daarom de volgende drie vragen.

1. Waar wil je gaan rennen?

En vooral, op wat voor soort terrein? Als je van plan bent om de meeste runs op asfalt te doen, zijn – afhankelijk van je gewicht, loopsnelheid en de afstand – hardloopschoenen met een goede demping aan te bevelen.

Als je van plan bent om vooral off-road te gaan rennen, heb je een zool nodig met een betere grip die ondersteuning biedt op veeleisend terrein. Op gladde rotsen heb je een andere zool nodig dan op modderige paden.

Zelfs voor een mix van weg, bos en veld zijn er genoeg allround schoenen waar je goed op kunt lopen. 

2. Wat moet je schoen nog meer kunnen?

Wil je op je hardloopschoen naar of van kantoor lopen en niet altijd een extra paar schoenen meesjouwen? Koop dan hardloopschoenen die af en toe ook bij je kantoor-outfit passen.

3. Waterdicht of ademend?

Hardlopen in de regen
©Justin Case

Het is het een óf het ander. Waterdichtheid gaat altijd ten koste van het ademend vermogen. Loop je vaak door de ochtenddauw, nat gras of gewoon in de regen? Dan is een waterdicht membraan of in ieder geval waterafstotend buitenmateriaal de beste keuze. Zweet je veel en snel en is het toch ook zomer? Dan kun je beter een ademende hardloopschoen aantrekken.

Acht criteria om de perfecte hardloopschoenen te vinden

Het vinden van de juiste hardloopschoenen is makkelijker dan het lijkt. Zowel online als in de winkel helpen onze 8 criteria voor de juiste hardloopschoen je bij het kiezen van de juiste schoenen.

Ook al zijn ze heel geschikt voor op kantoor, je hardloopschoenen zijn in eerste instantie geen modeaccessoire. Het belangrijkste is dat je nieuwe schoenen goed bij jou en bij je voeten passen. Kijk daarom eerst naar de professionele criteria en beslis daarna welke kleur je het mooist vindt.

Op je hardloopschoenen naar kantoor
©Maskot

De allerbelangrijkste regel eerst: koop geen schoenen voordat je ze eerst hebt uitgeprobeerd. Onderwerp alle modellen die beschikbaar zijn aan een persoonlijke hardloopschoenentest.

Laat je bij twijfel door een orthopeed adviseren over welke hardloopschoenen voor jou geschikt zijn. Dit geldt vooral als je weet dat je een niet goed uitgelijnde voet hebt, je voeten scheef afrolt of orthopedische problemen heeft, zoals knieklachten of pijn in je rug.

1. Geslacht

Vrouwen hebben meestal iets smallere voeten en lagere enkels dan mannen met dezelfde voetlengte. Hier houdt de fabrikant rekening mee. Een schoen met het label “hardloopschoen voor dames” heeft een andere pasvorm dan hetzelfde model met het label “hardloopschoen voor mannen”. Kies daarom voor een hardloopschoen die past bij je biologische geslacht.

2. Gewicht

Man en vrouw rennen over de stoep
©pitchwayz

Er zijn verschillende soorten schoenen voor hardlopers met verschillende gewichten. Meestal zijn ze onderverdeeld in “licht”, “medium” en “zwaar”. Veelgebruikte categorieën zijn: 

  • Licht = minder dan 60 kg
  • Medium = 60 – 80 kg
  • Zwaar = meer dan 80 kg

3. Vorm van je voet

De vorm van je voet beïnvloedt de manier waarop jij je voeten afrolt. Een voetvorm kan aangeboren zijn of veroorzaakt worden door ongeschikt schoeisel.

Een platte of doorgezakte voet bevordert overpronatie, dit is het afrollen over de binnenkant van de voet.

Een holle voet daarentegen neigt meer naar supinatie, dit is het afrollen over de buitenkant van de voet. Omdat het middenvoetsbeengedeelte van een holle voet nauwelijks de grond raakt, worden, afhankelijk van de eigenschappen van de voet, meestal hardloopschoenen met een hogere demping aanbevolen.

Er zijn schoenen met zogenaamde pronatie- of supinatie-ondersteuning, die als doel hebben om de afrolbeweging te voorkomen of te verminderen. Wedstrijdschoenen hebben ook vaak een gebogen leest, die ideaal is voor lopers met supinatie. Een alternatief zijn speciaal op jouw voet aangepaste orthopedische inlegzolen en gerichte training van je voetspieren.

Onze tip: controleer de zool van je oude hardloopschoenen. Als de buitenkant of de binnenkant meer versleten is, is dit een indicatie van supinatie of pronatie. Als je niet weet hoe jij rent, vraag dan in de speciaalzaak om een analyse op de loopband en een persoonlijk advies van de verkoper.

Als je een normale voet hebt, is een neutrale schoen met een klein hoogteverschil tussen teen en hiel het meest geschikt.

4. Statische beenas

Bij de statische beenas gaat het erom of je O-benen, X-benen of een rechte beenas hebt. Dit beïnvloedt ook het afrolgedrag van je voeten en speelt dus een rol bij de aankoop van je hardloopschoenen.

Zo controleer je je beenas

Verschillende beenassen
©foodspring

Ga rechtop en ontspannen voor de spiegel staan met je voeten gesloten. Als je een rechte beenas hebt, raken je knieën en enkels elkaar bijna. Heb je ook een normale voet, dan is een neutrale hardloopschoen een goede keuze.

Als je X-benen hebt, raken je knieën elkaar (bijna), terwijl er tussen je enkels een opening van 2 tot 3 vingers te zien is. Als je O-benen hebt, is het tegenovergestelde het geval: tussen je knieën zit een opening van 2 tot 3 vingers. Voor X-benen zijn er stabiele hardloopschoenen met pronatieondersteuning of neutrale schoenen met orthopedische inlegzolen.

O-benen veroorzaken supinatie. Laat daarom een loopbandanalyse uitvoeren en kies voor schoenen die specifiek bij jouw hardloopstijl passen.

5. Hardloopstijl

Voorvoet, middenvoet of hiel? Waarmee je als eerste op de grond terechtkomt bij het hardlopen is essentieel bij de keuze voor je nieuwe favoriete schoenen. Als voorvoetloper moet je schoenen dragen met een lage drop (< 6 mm), voor middenvoetlopers werkt een drop van 6 tot 10 mm.

Als je eerst op je hiel landt, zijn de meningen verdeeld over de beste drop. In principe dempen hardloopschoenen met een hoge drop (>10 mm) de impact op de hiel het best. Maar tegelijkertijd verleiden ze je om op je hielen te blijven rennen. Dit belast je knieën en je wervelkolom op de lange termijn.

Man loopt hard (hakloper)
©Tetra Images

Onze tip: leer om op je middenvoet of voorvoet neer te komen. Het is het beste om hiervoor een ervaren personal trainer of hardloopcoach te vinden.

6. Loopbereik & snelheid

Wil je lang en langzaam lopen of kort en snel? Hoeveel kilometer wil je per week lopen? En verdeeld over hoeveel trainingssessies? Als je meer dan 60 kilometer per week loopt, moet je afwisselen tussen twee paar hardloopschoenen.

Hoe meer kilometers je loopt, hoe meer demping er nodig is. Voor de korte – en misschien wel snellere – sessies kan een lichte loopschoen een welkome afwisseling voor je voet zijn.

7. Pas je schoenen op het juiste moment van de dag

‘s Avonds zijn je voeten wat langer en breder. Dit komt deels door de mogelijk vermoeide voetspieren na een lange dag, maar ook door het vasthouden van vocht gedurende de dag.

8. Loopgevoel

Ondanks alle theorie is het belangrijkste dat je schoen goed aanvoelt. Tijdens het proefrennen krijg je een eerste indruk. Maar of de schoen goed past, weet je pas na 1-2 langere runs.

Twee vrouwen rennen door de sneeuw
©Michael DeYoung

Heb je een hardloopschoen gevonden die bij je past? Probeer dan het opvolgmodel of vraag in een speciaalzaak naar een soortgelijke schoen. De meeste verkopers kennen hun assortiment goed en kunnen je de juiste hardloopschoenen aanbevelen.

Anatomie is niet zo jouw ding? Vraag om advies!

Voetvorm, beenas, core-stabiliteit, hardloopstijl en de daaruit voortvloeiende afrolbeweging zijn de belangrijkste anatomische parameters om rekening mee te houden bij het kiezen van de beste hardloopschoenen. Vind je dit allemaal een beetje abstract? Vertrouw dan op een hardloopschoenenadvies van een expert in een sportwinkel.

Een analyse van je oude hardloopschoenen kan ook heel nuttig zijn. Neem ze mee als je gaat winkelen.

Heb je knieklachten of rugpijn die erger wordt als je regelmatig gaat hardlopen? Ga dan naar een orthopeed of sportarts om de oorzaak op te sporen voordat je verder loopt op je andere schoenen.

Welke hardloopschoen past bij mij?

Neutrale schoen vs. stabiele schoen

Neutrale hardloopschoenen zijn bij rechte beenassen en normale voeten altijd de beste keuze. Zelfs met een lichte afwijking in de beenas of voeten kunnen normale schoenen nog steeds passen.

Over het algemeen bieden ondersteunde hardloopschoenen stabiliteit, wat vooral handig is als je heel veel over de binnenkant (pronatie) of de buitenkant (supinatie) loopt. Het nadeel van deze ondersteuning is het gebrek aan individualiteit: als je de neiging hebt om je voeten slechts een beetje onregelmatig af te rollen, dan kan de steun ook te sterk zijn.

Orthopedische inlegzolen voor een neutrale schoen zijn daarom vaak beter. Zorg ervoor dat je de inlegzolen meeneemt als je schoenen gaat passen. 

Ook blijft de vraag wat de oorzaak is van het ongelijke afrollen onbeantwoord. Ongetrainde voetspieren zijn vaak de reden voor lichte platvoeten. De ondersteuning neemt ook de rest van het werk van de voetspieren af. In dit geval kun je het probleem verhelpen door je voetspieren gericht te trainen en ben je dus beter af met een neutrale schoen.

Onze tip: doe een loopbandanalyse in een speciaalzaak. Meestal wordt daarbij rekening gehouden met jouw specifieke loopgedrag. Sommige hardloopwinkels, maar ook fysiotherapeuten en sportartsen bieden een uitgebreidere analyse van jouw hardloopstijl aan.

Man op de loopband
©Westend61

Daar ontdek je of je spierverstoringen in je romp, billen of benen de oorzaak zijn. Tot slot krijg je tips voor oefeningen die je kunt gebruiken om op de lange termijn gezonder hard te lopen.

Vooral als je van plan bent om vaker te gaan hardlopen of als je rug- of kniepijn hebt, is dit meer aan te raden dan het kopen van ondersteunde hardloopschoenen.

Blotevoetenschoenen vs. demping

Barefoot-schoenen zijn erg trendy. Blootvoet-fans zweren bij zulke hardloopschoenen en vinden dat je terugkeert naar een natuurlijke en gezonde manier van lopen. En eigenlijk is dat ook terecht: de mens is immers niet met schoenen geboren.

Maar: als je al van jongs af aan schoenen draagt, zijn je voetspieren niet meer gewend om op blote voeten te lopen. Terwijl een schoen met demping een deel van het werk van je voetspieren overneemt, moeten je voetspieren het op blote voeten helemaal zelf doen.

Dat klinkt als een goede training? Dat is het ook wel. Maar toch kun je het beste eerst de blotevoetenschoenen dragen voor een korte wandeling of af en toe op kantoor. Geef je voeten de tijd om te wennen aan de nieuwe belasting. Als je meteen op blote voeten gaat hardlopen, loop je het risico op overbelastingsblessures en zelfs op vermoeidheidsbreuken.

Zodra je voeten in je dagelijks leven getraind zijn, kun je geleidelijk aan een paar honderd meter op blote voeten gaan lopen en jezelf langzaam verbeteren. Zelfs al voelt het goed: geef je voeten de tijd en kies voorlopig voor hardloopschoenen met demping.

Trainingsschoen vs. wedstrijdschoen

Trainingsschoenen bieden meer comfort en zijn ontworpen voor meer runs dan wedstrijdschoenen. Je voeten profiteren van meer demping en ondersteuning. Hou je van de lichtheid en het minimalisme van wedstrijdschoenen? Er zijn ook lichtgewicht versies van de trainingsschoenen.

Wedstrijdschoenen zijn puristisch, licht en ademend. Ze zijn gemaakt zonder zware materialen en bieden niet veel demping. Het directere contact met de grond zorgt voor een optimale krachtoverbrenging, maar daagt je voeten ook veel meer uit.

Zulke lichte hardloopschoenen zijn speciaal voor ervaren hardlopers met goed getrainde voetspieren. Ze zijn ideaal voor korte, snelle trainingssessies.

Trouwens: als je gewoon voor de lol een halve marathon of een wedstrijd wilt lopen, kun je dat ook doen op je normale favoriete hardloopschoenen.

Vind de perfecte hardloopschoen: online shoppen vs. hardloopwinkel

Zoals je hebt gemerkt, is het vinden van de juiste hardloopschoenen een complex onderwerp. Als je net begonnen bent met hardlopen en nog niet 100% vertrouwd bent met de kenmerken van jouw voeten en loopstijl, raden wij je zeker aan om een bezoek te brengen aan een hardloopwinkel.

De verkopers zijn meestal goed opgeleid, kennen de pasvorm van elk model schoen en kunnen je meteen een paar merken en hardloopschoenen aanbevelen die voor jouw voeten geschikt zijn. In een goede winkel wordt ook rekening gehouden met je voeten, beenassen, gewicht en dergelijke. Zorg ervoor dat de verkoper de tijd neemt om dit te doen.

Veel verschillende soorten hardloopschoenen
©Richard Newstead

Neem je oude hardloopschoenen en een paar schone sokken mee, vraag jezelf van tevoren af wat je wilt dat je schoenen kunnen en ga dan op het juiste moment shoppen.

Online je hardloopschoenen bestellen voor een lagere prijs is natuurlijk erg verleidelijk. Maar je moet dit alleen doen als je je voeten al een beetje kent en weet welke hardloopschoenen jou bijzonder goed passen.

Gebruik deze schoenen als richtlijn en bestel een paar verschillende schoenen, bij voorkeur in twee verschillende maten. Want zelfs de opvolger van je favoriete schoenen blijken niet altijd exact hetzelfde te zijn. Test alle schoenen – bij voorkeur binnenshuis, zodat je ze terug kunt brengen.

Controleer alle technische criteria voor de juiste hardloopschoen en luister naar je onderbuikgevoel: in je perfecte hardloopschoen voel je je vanaf de eerste stap super comfortabel.

Conclusie

  • Je vindt de juiste hardloopschoen door rekening te houden met al jouw anatomische kenmerken en het doel van de schoen.
  • Hardloopstijl, tempo en trainingsfrequentie zijn van invloed op wat voor jou de perfecte schoen is.
  • Hardloopschoenen moeten comfortabel zitten en als vuistregel geldt dat ze een maat groter zijn dan je normale schoenmaat.
  • Ben je net begonnen met hardlopen, vraag dan om advies in een speciaalzaak.
  • Als je orthopedische problemen of pijn hebt, vraag dan je orthopeed of sportarts om een schoenadvies.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Commentaren

Related Posts

shares