4 min leestijd

Dadels: de zoete, natuurlijke snack

datteln
Door:
Freelance journalist
Carina is freelance journalist en schrijft artikelen over lifestyle en voeding.

Zoet, lekker en gezond – dadels maken snoepen een stuk leuker! In dit artikel lees je wat er precies in dit oosterse fruit zit en hoe je het klaarmaakt.

Wat zijn dadels en waar komen ze vandaan?

Als je een zoetekauw bent, vind je dadels waarschijnlijk heel lekker. Bij ons is de vrucht, vooral in gedroogde vorm, bekend als een ideaal tussendoortje. En dadels hebben een duidelijk voordeel vergeleken met industrieel geproduceerd snoepgoed: dadels zijn niet alleen erg lekker, maar ook nog heel gezond. Want wist je dat dadels veel goede voedingsstoffen, vezels en antioxidanten bevatten? 

Laten we, voordat we in detail treden, eerst eens kijken naar de oorsprong van deze exotische snack. De dadel komt uit het Midden-Oosten en vindt zijn oorsprong in de Perzische Golf. Mensen genieten er al duizenden jaren van – het gebruik van de dadelpalm, waaraan hij als vrucht groeit, gaat terug tot het oude Mesopotamië.

Bedoeïenen beschouwen het zogenaamde “brood van de woestijn” zelfs als basisvoedsel vanwege het hoge gehalte aan voedingsstoffen, dat lange tijd kan worden gegeten zonder gevaar voor ondervoeding.

Het feit dat wij in de supermarkt dadels – en dan voornamelijk de soorten Medjool en Deglet Nour – kunnen kopen, is te danken aan de productie in Tunesië, Algerije, Marokko, Egypte, Saoedi-Arabië en Iran, waar dadelpalmen in palmentuinen worden gekweekt. En daar krijgen ze als woestijnplant alles wat ze nodig hebben: veel zon en veel water.

Na de oogst worden de dadels verwerkt tot brandewijn, azijn of olie, maar ze worden ook gewoon als vers fruit verkocht. Bij ons zijn vooral de gedroogde dadels populair – het vocht wordt tijdens een droogproces aan de dadels onttrokken. Afhankelijk van de soort kunnen ze verschillende kleuren hebben, er bestaan geelachtige, rode, bruine en zwarte dadels.

Ingrediënten: wat zit er in een dadel?

Met zijn honingzoete smaak is de dadel sowieso al overtuigend – maar het is ook de moeite waard om te kijken wat er in zit. Omdat de kleine vrucht niet alleen veel vezels en mineralen bevat, maar ook sporenelementen en vitamines.

Dadels zijn onder andere rijk aan vitamine A, B en C en bevatten ook een grote hoeveelheid kalium en ijzer. Daarnaast bevat de vrucht magnesium en ook het aminozuur tryptofaan, waarvan bekend is dat het een positief effect heeft op onze slaap en stemming.

Er bestaat wel een verschil aan ingrediënten tussen verse en gedroogde dadels. Verse dadels bevatten bijvoorbeeld minder mineralen, maar zijn bijzonder rijk aan vitamine C. De gedroogde versie van de zoete vrucht bevat meer eiwitten, vezels en mineralen (zelfs twee keer zoveel kalium) – maar er zitten ook veel meer calorieën in.

Kijk voor een overzicht in onze voedingstabel:

Per 100 gram gedroogde dadel

Energie (kcal) 285 kcal
Vetten 0,5 gram
Koolhydraten 66,1 gram
Eiwitten 2 gram
Vezels 8,8 gram
Water 20 gram
Verzadigde vetzuren 0,1 gram
Zout 0,2 gram
Kalium 659 mg
IJzer 1,933 µg

Wat maakt dadels zo gezond?

Laten we de ingrediënten van de dadel eens nader bekijken om te zien wat deze vrucht ons allemaal te bieden heeft. Bijvoorbeeld het hoge vezelgehalte, waardoor de zoete dadel in grote hoeveelheden een soort natuurlijk laxeermiddel wordt. En terwijl je spijsvertering wordt gestimuleerd, kan het eten van dadels helpen om je cholesterolgehalte laag te houden.

Dan komen de vitamines die een dadel bevat. Van bèta-caroteen, een voorloper van vitamine A, is bekend dat het de celgroei in ons lichaam reguleert. Ook ondersteunt het de immuunfunctie. En vanwege de vitamine B, zorgen dadels ook nog voor het stimuleren van de stofwisseling.

Maar dat is nog niet alles. Dadels bevatten ook een aanzienlijke hoeveelheid antioxidanten, die onze cellen beschermen tegen vrije radicalen en dus tegen verschillende ziekten. Zo zitten er flavonoïden, polyfenolen en carotenoïden in de smakelijke vrucht uit het Midden-Oosten. Carotenoïden zijn goed voor je hart, terwijl flavonoïden nuttig zijn voor het verminderen van ontstekingen en polyfenolen ontstekingsremmende eigenschappen hebben.

Bovendien wordt er gezegd dat dadels goed zijn voor je ogen vanwege het vitamine A-gehalte en goed voor je hart- en vaatstelsel vanwege het kalium-, magnesium- en ijzergehalte. De vrucht bevordert zelfs een gezonde huid.

Zijn dadels een caloriebom?

Zoals gezegd bevatten gedroogde dadels, zoals we ze hier kennen, veel meer calorieën dan de verse variant. Maar laat je hierdoor niet afschrikken, want ze zijn ook een snelle en effectieve bron van energie. Veel sporters zweren bij het eten van dadels.

Nog meer pluspunten: ze zorgen voor een verzadigd gevoel, bevredigen je honger en zorgen ervoor –  vergeleken met industrieel snoepgoed – dat je bloedsuikerspiegel niet zo snel stijgt. Daarom zijn dadels ook een goed alternatief voor suiker en geven ze bijvoorbeeld je smoothie of ontbijt een lekkere zoete smaak. 

Hoeveel dadels mag je per dag eten?

Als je verlangt naar iets zoets, zijn dadels zeker aan te raden – maar wel met mate. Vanwege de vele calorieën en het hoge suikergehalte wordt aanbevolen om niet meer dan drie tot vijf dadels per dag te eten. Meestal heb je er echter ook niet veel meer nodig – de vrucht is immers een grote bron van verzadiging. 

Onze tip: natuurlijk hebben we ook af en toe behoefte aan wat afwisseling. Om ervoor te zorgen dat de dadels niet je neus uit komen, kun je ook genieten van onze noten en bessen met een hoge voedingsdichtheid.

Heerlijke recepten met dadels

Dadels, bijvoorbeeld met spek of in combinatie met kaas, zijn perfect voor de lekkere trek tussendoor. En een geweldige manier om zoet en hartig te combineren. De vrucht geeft ook een bijzondere smaak aan diverse gerechten. Op zoek naar inspiratie? Bekijk dan onze twee receptideeën voor gerechten met dadels, die heel gemakkelijk te bereiden zijn. 

Tomatensoep met dadels

  • Ingrediënten voor twee porties: ¼ ui, 1 blikje tomaten, ahornsiroop, olie, zout, kaneel, tabasco, balsamico-azijn, 2 macadamianoten, 2 ontpitte gedroogde dadels.
  • Snipper de ui fijn, doe wat olie in de pan en fruit de ui tot ‘ie glazig is.
  • Voeg een eetlepel ahornsiroop toe om de ui te karamelliseren.
  • Snijd dan de steeltjes van de tomaten af en voeg de tomaten toe aan de stukjes ui.
  • Laat het een paar minuten pruttelen, en prak of pureer het geheel dan.
  • Breng op smaak met zout, kaneel, tabasco en balsamico-azijn en laat nog enkele minuten pruttelen.
  • Snijd de dadels en macadamianoten in dunne plakjes en garneer de soep ermee.

Munt-dadelcrème

  • Ingrediënten voor twee porties: 50 gram feta, 50 gram roomkaas, een halve chilipeper, ½ theelepel honing, ½ takje munt, zout, 4 ontpitte gedroogde dadels.
  • Was de munt en pluk de bladeren eraf.
  • Hak de dadels fijn en doe ze samen met de roomkaas en de feta in een kom.
  • Meng alles goed door elkaar en voeg een snufje zout, honing en de helft van de fijngehakte chilipeper toe.
  • Roer opnieuw en serveer met veganistisch eiwitbrood of als dipsaus bij vis of gegrilde groenten.

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om dadels in de keuken te gebruiken. In ons magazine vind je nog een paar andere recepten met het exotische fruit.

Dadels: conclusie

  • Dadels komen uit het Midden-Oosten en zijn bij ons meestal in gedroogde vorm verkrijgbaar.
  • Ze bevatten belangrijke voedingsstoffen en vezels, maar ook mineralen en antioxidanten.
  • Dadels stimuleren onder andere de spijsvertering en de stofwisseling.
  • De vrucht is niet alleen een natuurlijk alternatief voor suiker, maar zorgt ook voor een verzadigd gevoel.
  • Dadels zijn ook heerlijk als ingrediënt in zoete en hartige gerechten.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts

delingen