4 min leestijd

Je op de juiste manier wegen bij het afvallen – houd je eigen succes bij

Op de juiste manier wegen
Fitness Editor
Dominic is sportjournalist en personal trainer en voor ons magazine schrijft hij artikelen over fitness. Ook bedenkt hij gratis trainingsschema's.

Een bekende manier om je resultaat bij het afvallen, op gewicht blijven, spier- of massaopbouw te meten is op de weegschaal. Vaak wordt volgens het verkeerde principe gewogen. Verkeerde resultaten zijn dan ook onvermijdelijk. Met de volgende 5 basisregels zorg je dat je je op de juiste manier weegt en krijg je dus realistische resultaten.

Onze tip

Voor de beste resultaten tijdens het afvallen, raden wij je onze gratis Body Check aan. Bepaal je doel, laat je BMI berekenen en ontvang persoonlijk voedings- en trainingsadvies.

Doe de gratis Body Check

Op de juiste manier wegen – zo werkt het

De keuze voor de juiste weegschaal

Correct wegen begint al bij de aanschaf van de juiste weegschaal. Dit werkt net zo als bij het kopen van een paar schoenen: analoog, digitaal of met meerdere functies is een kwestie van smaak en afhankelijk van het gebruik. Met de speciale multifunctionele weegschalen kun je naast je lichaamsgewicht ook je vetpercentage en je hartfrequentie meten. Een solide en stabiele digitale weegschaal met het gewicht als hoofdfunctie is voldoende en goed geschikt om correct te kunnen wegen.

Weeg je altijd op dezelfde weegschaal

Iedere weegschaal is anders. Dat betekent dat door verschillen in omgeving en gebruik, de weegschaal thuis bijvoorbeeld een ander resultaat kan geven als in de sportschool of bij vrienden. Om correct te wegen moet je altijd gebruik maken van één weegschaal.

De juiste ondergrond

Heb je een weegschaal gekozen, dan is het nu tijd om de juiste plek voor de weegschaal te vinden. Het beste staat een weegschaal op een rechte bodem zonder tapijt – bijvoorbeeld de stenen vloer in de badkamer of de keuken. Heb je eenmaal een plekje gevonden? Dan is het noodzaak dat je de weegschaal niet meer verplaatst of draait, want dit kan ook schommelingen in de resultaten geven.

De shake voor jouw fitness

Onze Shape Shake 2.0 neemt niet je lunch weg. En verbiedt je ook niet je favoriete snacks. In plaats van caloriebommen en suikerbommen, geniet je nu van een Shape Shake 2.0. Altijd als je zin hebt in iets lekkers.

Shape Shake 2.0
©foodspring
Ontdek onze Shape Shake 2.0

En voor iedereen die veganistisch eet of lactose wil vermijden, raden wij onze Vegan Protein aan – het perfecte plantaardige alternatief.

Vegan Protein
©foodspring

Zustand vor dem Wiege

Correct wegen betekent ook dat je lichaam altijd in de dezelfde staat verkeert en onder dezelfde voorwaarden op de weegschaal stapt. Zo voorkom je dat de resultaten verkeerd uitpakken.

Het beste weeg je je…

  • In je ondergoed of naakt
  • Nuchter of met hooguit twee glazen water van tevoren
  • Na je eerste toiletbezoek
Vrouw kijkt op de weegschaal

Vaste weegdag en tijdstip

Correct wegen lukt ook het beste als je op een vaste dag en op een vast tijdstip weegt. Het lichaamsgewicht schommelt van dag tot dag 2-3 kg vanwege:

  • De hoeveelheid opgenomen en verloren vocht
  • Vasthouden van water
  • Gevuld glycogeenopslag bij een grotere koolhydratenconsumptie

Daarnaast kun je ook het beste op hetzelfde moment van de dag wegen, het beste net na het wakker worden. Dan is je lichaamsgewicht nog niet zo sterk beïnvloed door natuurlijke schommelingen. Om verkeerde resultaten te vermijden kun je het beste een vaste dag in de week kiezen om te wegen. Dat geeft ook genoeg ruimte om bij duurzame resultaten toe- of afname vast te stellen en zo blijf je beter gemotiveerd. Als je dagelijks op de weegschaal stapt, houdt dan de redenen van eventuele gewichtsschommelingen in je achterhoofd en fixeer je niet te veel op de resultaten. Veel waardevoller is het gemiddelde gewicht over een week.

Bij het bepalen van je weegdag kun je het beste een doordeweekse dag kiezen. Deze dagen zijn meestal vanwege werk of studie zeer gestructureerd en geroutineerd, dat je het wegen daar makkelijker in kunt plannen en niet zo snel zult vergeten. Voor diegene die zich in het weekend nog weleens laten gaan en veel meer eten dan doordeweeks, is het wellicht verstandig om ook regelmatig in het weekend te wegen. Zo houdt je ook op je vrije dag je doel in de gaten.

Wat zegt het gewicht?

Het getal op de weegschaal zegt veel over de resultaten. Vaak wordt wel vergeten dat je bij het wegen je totale lichaamsgewicht ziet, inclusief alle bestanddelen als vetpercentage, spieren, organen, wateropslag, bloed en gewrichten. Een toe- of afname op de weegschaal betekent dus niet altijd dat je vet bent verloren of je vetvrije spieren zijn toegenomen.

Vooral bij afvallen is het niet gek als je vooral in het begin ineens snel meerdere kilo’s kwijtraakt , maar dat is grotendeels water en maag- en darm inhoud. Realistisch en gezond afvallen ligt ongeveer op 300-500 g lichaamsvet per week. Ook bij spier- of massaopbouw betekent een toename op de weegschaal niet automatisch meer vetvrije spieren, maar ook water en lichaamsvet.

Hoeveel mag ik wegen?

Correct wegen betekent ook dat je het gewogen gewicht afhankelijk van je doel op de juiste manier interpreteert. En dus eventuele factoren als wateropslag, maag en darm inhoud of zwaardere spieren in vergelijking tot vet moet incalculeren.

Welke alternatieven zijn er?

Vooral bij aankomen en afvallen is het belangrijk dat je niet alleen op het getal op de weegschaal let, omdat dat slechts een deel van het resultaat betreft. Er zijn ook zinvolle alternatieven voor wegen.

  • Vooruitgangsfoto’s: ze helpen je om de zichtbare veranderingen in je lichaamsbouw onafhankelijk van je gewicht in te zien.
  • Kledingtest: In het begin koop je een broek, een t-shirt of iets dergelijks in een passende maat of in je gewenste maat. En iedere 2-3 weken probeer je of je al in deze kleding past. Of deze te groot of te klein is geworden.
  • Meet je omvang met een meetlint
  • Meet je vetpercentage met een vetpercentageweegschaal of de huidplooimeting

Vooral met afvallen bereik je het beste resultaat vooral door een combinatie van bovenstaande methodes én de weegschaal. Daardoor houdt je de controle over je lichamelijke veranderingen. En zo kun je op de lange termijn je gewenste doel bereiken.


Onze tip om in shape te komen

Wil jij afvallen zonder jojo-effect? Of met een low-carb dieet je afvalprogramma ondersteunen? Dat lukt alleen als je je richt op gezonde vetten, hoogwaardige proteïne en een evenwichtige voeding. De fitnessvoeding van foodspring kan je helpen om jouw doel te bereiken.

Jetzt Shape Produkte entdecken
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts

delingen