4 min leestijd

Chiazaad – de werking van dit voedingswonder

Fitness Editor
Julia is fitnessinstructeur en voedingscoach. Daarnaast bedenkt ze gratis workout-programma's.

Chiazaad heeft een veelvoudige werking. Ze behoren tot de superfoods en verbinden sportieve prestaties en gezondheid met de beste krachten uit de natuur.

De werking van chiazaad

Chiazaad – voedingsstoffenwonder

Het voedingsstoffenprofiel is zowel op macro- als microniveau erg indrukwekkend. 100 gram chiazaad bevat 5 gram koolhydraten, 21 gram eiwitten en 24 gram onverzadigde vetzuren. Dankzij deze verdeling heeft chiazaad een hele positieve werking op de spieropbouw en zorgt het voor een langdurig verzadigd gevoel. Nog een bijzondere eigenschap: de zaden kunnen tot wel negen keer hun eigen hoeveelheid aan water absorberen.

Op microniveau maakt deze superfood indruk met een hoog calcium- (606 mg/100 gram) en magnesiumgehalte (306 mg/100 gram). Daarnaast zijn de wonderzaden rijk aan ijzer, kalium en zink. Dit voedingsstoffenprofiel ondersteunt de positieve werking van chiazaad op de sportieve prestaties en de gezondheid van het bottenstelsel en spieren.  

Top-werking van chiazaad

  • Stabiliseert de bloedsuikerspiegel voor een lang verzadigd gevoel
  • Ondersteunt het herstel en gezondheid van het bewegingsmechanisme
  • Bevat hoogwaardige plantaardige proteïne en veel belangrijke microvoedingsstoffen

Of je nu op zoek bent naar ondersteuning bij kracht- en duursporten, een waardevol vulmiddel bij je dieet of een regelmatige voedingsstoffenkick: chiazaad kun je makkelijk en moeiteloos in je dagelijkse voeding integreren. De oude Maya’s zworen al op het effect van chiazaad als betrouwbare leverancier van energie en essentiële voedingsstoffen.

Probeer ons witte chiazaad

Chiazaad – werking bij afvallen

Negatieve energiebalans door chiazaad

Het langdurige verzadigde gevoel door chiazaad, maakt het makkelijker om je dagelijkse calorie-inname te beperken. Zo kun je bijvoorbeeld makkelijker snacks laten staan. Je bloedsuikerspiegel blijft stabiel en de vetverbranding wordt tussen de maaltijden door gestimuleerd. Chiazaad kun je eten bij je ontbijt of als verantwoorde snack. Zo bevorderen zij het gewichtsverlies bij een caloriearm dieet.

Lang verzadigd gevoel

Chiazaad zorgt voor een langdurig verzadigd gevoel vanwege de onverzadigde vetzuren en voedingsvezels die het bevat. Omdat ze negen keer hun eigen gewicht aan water absorberen, zwellen ze op in je maag en werken ze alleen al verzadigend door het volume dat ze hebben. Daarnaast vertraagt het zwellende effect de afbraak van koolhydraten en vetten.

Chiazaad – werking bij sport

Ondersteuning herstel en gezondheid bewegingsmechanisme

De waardevolle micronutriënten die chiazaad bevat, kunnen de prestaties en gezondheid in alle sporten ondersteunen. Door het bijzonder hoge calcium- en magnesiumgehalte hebben ze een positieve werking op de ontwikkeling en het onderhoud van het bottenstelsel en het werk van de spieren. Het ijzergehalte bevordert de verbranding van koolhydraten na het sporten en zorgt voor een sneller herstel. Vooral langeafstandslopers profiteren van het kaliumgehalte, dat het lichaam helpt om de glycogeenvoorraden na het sporten snel weer aan te vullen.

Chiazaad in krachtsport

Ook bij krachttraining kan chiazaad de spieropbouw ondersteunen. Ze bestaan voor 20 procent uit hoogwaardige plantaardige eiwitten en voorzien je lichaam van alle essentiële aminozuren. Eet ze direct na je training en je voorziet je lichaam van snel beschikbare eiwitten voor optimale spieropbouw. 

Chiazaad in duursport

Bij duursport heeft chiazaad een positief effect op de langdurige aërobe prestaties. Dit is vooral gunstig voor sporters die lange afstanden afleggen. Omdat de zaden negen keer hun eigen gewicht aan vloeistof absorberen, zetten ze zich om in een soort gelachtige massa die uitzet in de maag. Dit vertraagt de stofwisseling van koolhydraten. Chiazaad voorziet je lichaam gelijkmatig en verdeeld over een lange periode van energie en de zaden zijn daarom veel geschikter dan havervlokken en gewone granen.

Hardlopen op de loopband
©ferrantraite

Chiazaad – positieve werking op de gezondheid

Chiazaad – voor een gezond hart & bloedvaten

Het lipidenprofiel van chiazaad bestaat voor 60% uit essentiële omega-3-vetzuren, die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Studies hebben talrijke positieve effecten van de vetzuren op de algemene gezondheid van het cardiovasculaire systeem aangetoond. Omega-3-vetzuren maken deel uit van een evenwichtige voeding en ondersteunen een gezonde levensstijl. Chiazaad kan bijdragen aan de toevoer van omega-3-vetzuren als onderdeel van een evenwichtige voeding.

Chiazaad voor een gezonde huid

Aangezien de antioxidanten in chiazaad vrije radicalen binden, hebben ze een positief effect op de huid. Met hun antioxiderende eigenschappen helpen ze het verouderingsproces te vertragen. Dankzij hun vermogen om water te absorberen, zouden ze de huid van binnenuit langdurig van vocht voorzien. Als de huid rood wordt, helpt de vitamine B3 en zink uit het chiazaad om de huid weer soepel te maken.

Chiazaad voor mooie haren

De waardevolle omega-3-vetzuren in chiazaad kunnen helpen om dof haar weer glans te geven. De microvoedingsstoffen, zoals calcium, ijzer en vitamine B, hebben ook een positief effect op de gezondheid en glans van het haar.

Bijwerkingen van chiazaad

Wetenschappelijk onderzoek naar de positieve effecten van chiazaad is nog steeds in volle gang. Momenteel wordt ook de bloeddrukverlagende werking ervan onderzocht. Omdat een hoge bloeddruk veel voorkomt, is dit in principe een positieve eigenschap. Mensen met een neiging tot een lage bloeddruk moeten er echter op letten dat ze de aanbevolen dagelijkse inname van 15 gram niet overschrijden. De bloeddrukverlagende werking van chiazaad is tot nu toe alleen vastgesteld bij een dagelijkse inname van 35 gram of meer.

Aangezien chiazaad kan leiden tot constipatie bij mensen die niet gewend zijn aan een vezelrijk dieet, bijvoorbeeld volkorenproducten, groente en peulvruchten, mag een dagelijkse inname van 15 gram (ongeveer 1 eetlepel) op de lange termijn niet worden overschreden. Als de zaden voor gebruik worden geweekt of met voldoende vloeistof worden gegeten, neemt het risico op verstopping af en krijgt het een spijsverterende functie.

Het juiste gebruik voor optimale werking van chiazaad

Chiazaad is veelvoudig inzetbaar

  • Als vervanging voor post-workout shakes ondersteunen de wonderzaden de spieropbouw en een snel herstel in de eerste 30 tot 40 minuten na je training.
  • Voor een lange, anaerobe trainingssessie levert chiazaad de beste energie indien het 1 tot 2 uur voor het begin van de training wordt gegeten. 
  • Chiazaad ondersteunt body-shaping in alle opzichten: in je muesli, als topping over een salade of als zoet dessert. Het is wel ontzettend belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen. De zaden hebben vloeistof nodig om in de maag een gelachtige massa te vormen.

Over het algemeen is chiazaad, in welke vorm dan ook, de perfecte voedingsstof voor een vitaal dagelijks leven. Na ongeveer 30 minuten inweektijd bereik je het beste effect. Je kunt ze ook zonder inweektijd eten, als je daarnaast maar genoeg drinkt. De vuistregel hier is dat je ongeveer 9 keer de hoeveelheid chiazaad aan vloeistof moet innemen. Met 15 gram chiazaad komt dit overeen met 135 ml water.

Chiazaad – herkomst & geschiedenis

Bewaarde traditie

Chia (Salvia Hispanica) is een salieplant en komt oorspronkelijk uit Mexico. Ondertussen wordt chia ook in andere Zuid-Amerikaanse landen, zoals Peru en Argentinië, duurzaam geteeld. De zaden worden al eeuwenlang gegeten door de inwoners van Midden-Amerika en worden door Mexicaanse artsen gewaardeerd vanwege hun voedingsstoffendichtheid.

Dankzij de evenwichtige, gezonde voedingsstoffen is chiazaad de perfecte allrounder op het gebied van gezondheid en natuurlijke sportvoeding. In tegenstelling tot voedingssupplementen of sportvoeding, die speciaal voor een specifiek doel worden geproduceerd, hebben natuurlijke producten geen gerichte werking. In plaats daarvan heeft chiazaad een positief effect op verschillende sport- en gezondheidsdoelen. Zo kunnen ze worden aangepast op jouw persoonlijke doelen.

Doe nu de gratis Body Check
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.
  • https://www.springlane.de/magazin/die-wahrheit-ueber-superfoods/#Chia (28 december 2015)

  • British Journal of Nutrition, 2009

  • Nutrition Research, 2005

  • Clin Interv Aging. 2007

  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25403867 (28 december 2015)

Related Posts

delingen