3 min leestijd

Cheat day – Waar is dat goed voor?

Door:
Content Marketing Manager & fitnesseconoom
Leonie ist ecotrofoloog en schrijft artikelen over voeding en een gezonde lifestyle. Ook bedenkt ze gratis voedingsplannen.

Of je nu spieren op wilt bouwen, een paar kilo kwijt wilt of een meer gevormd lichaam wilt – een cheat day hoort in ieder voedingsschema thuis. Wij leggen je uit wat een cheat day voor je doet en waar je op moet letten.

30 % training, 70 % voeding. Indien je doelgericht aan je lichaam wilt werken, heb je een voedingsschema nodig. En het beste één met cheat days. waarom? Omdat ze je helpen om je doel te bereiken.

Cheat day – Wat is dat?

“Cheat” betekent valsspelen. Een cheat day is een dag waarop je je niet aan de strikte regels van je voedingsschema houdt, maar gewoon eet waar je zin in hebt.  Klinkt heerlijk? Dat is het ook! Een cheat day maakt je voedingsschema draaglijker en helpt je uiteindelijk om je doel te bereiken.

Daarom moet je cheat days koesteren

1. Cheat days zorgen ervoor dat je het beter volhoudt

Taart op een verjaardag, brunchen bij vrienden en vrijdagmiddagborrel met je collega’s. Heb je hier al lang afscheid van genomen, om zo je droomlichaam te bereiken? Geen goed idee. De kans is groot dat je dit niet lang volhoudt en weer terugvalt in je oude patronen of een gefrustreerde onverschilligheid.

Je kunt het beste je cheat days plannen. Zo weet je tenminste dat je je zondag bij de brunch kunt laten gaan. Of dat je tijdens je vaste borrel op donderdag eindelijk weer bier en burger kunt bestellen. Maak van deze dagen je cheat days en je houdt alles langer vol!

Het uitzicht op deze cheat days, maakt het makkelijk om het op de andere dagen vol te houden. Als je spontaan kiest voor en cheat day, probeer dan wel voor gezonde en verantwoorde snacks te gaan!

2. Cheat days houden je stofwisseling op gang

Als je lange tijd minder calorieën eet dan je eigenlijk nodig hebt, past je stofwisseling zich aan. Dit betekent dat je lichaam overschakelt naar een permanente energiebesparende modus waardoor de snelheid van je basale stofwisseling afneemt. Als je weer meer gaat eten, is het jojo-effect onvermijdelijk.

Als je regelmatig een cheat day hebt, voorkom je dit effect. Het brengt je stofwisseling weer op gang en stimuleert je hele lichaam. En, je wordt gelukkiger van de extra koolhydraten op een cheat day!

3. verandering in je eetpatroon? Cheat days maken het makkelijker.

Stel je voor dat je een cheat day hebt gepland, terwijl je op die dag eigenlijk helemaal geen zin hebt om vals te spelen en liever gezond wilt eten. Je kan je het niet voorstellen? Het is toch heel realistisch. Na verloop van tijd raken je hoofd en lichaam gewend aan je nieuwe eetpatroon en beschouwen dit als  normaal. En als je al eet wat je wilt eten, waarom zou je dan nog een cheat day nemen?

©OksanaKiian
©OksanaKiian

Cheat day – waar je op moet letten

1. Wekelijkse caloriebalans berekenen

Het belangrijkste punt voor een succesvol eetpatroon is en blijft je caloriebalans. Als je spieren wilt opbouwen, moet je meer calorieën eten dan je verbruikt. Het omgekeerde geldt indien je wilt afvallen.

Je wilt bijvoorbeeld afvallen en hebt berekend dat je elke dag 1500 calorieën kunt eten om je doel in 12 weken te bereiken. Dat maakt 10.500 kcal per week. Dus als je maar 6 dagen lang 1300 kcal eet in plaats van 1500 kun je 2700 kcal eten op een cheat day. Have fun!

Trouwens: Indien je niet weet hoe je je caloriebehoefte voor jouw doel moet berekenen, kan onze calorieëncalculator je helpen.

2. Trakteer jezelf op dat wat je echt wilt

Een cheat day moet je niet gebruiken om zomaar alles in je mond te stoppen. Luister naar waar je echt zin in hebt. En geniet er dan ook echt van. Het is natuurlijk nog beter als je op een cheat day kiest voor gezonde, verantwoorde lekkernijen in plaats van friet en chocola.

3. Vind een cheat-ritme

De meningen verschillen over hoe vaak je een cheat day moet nemen. De meesten zeggen één cheat day per week. 6 dagen discipline – 1 dag valsspelen. Maar anderen zweren bij 13 dagen discipline – 1 dag valsspelen. Onze tip: Kijk wat het beste bij je past.

Door slechts om de 2 weken een cheat day te nemen, bereik je misschien sneller je doel. Maar tegelijkertijd vereist het meer discipline en is het daarom minder makkelijk vol te houden.

©Lisovskaya
©Lisovskaya

Studies bewijzen het succes van cheat days

Het Skidmore College in New York heeft een studie gedaan over cheat days over een periode van 3 maanden. De testpersonen verloren gemiddeld 5 kilo en veranderden bovendien onbewust hun eetpatroon op een positieve manier.

In sommige gevallen leidde dit tot het feit dat sommige van de testpersonen zo gewend raakten aan hun nieuwe eetgedrag dat ze tegen het einde van de 3 maanden geen behoefte meer hadden aan een cheat day. Het gezonde eetgedrag was normaal geworden.

Conclusie

  • Een cheat day kan je helpen om je doel sneller te bereiken tijdens een dieet of fase van spieropbouw.
  • Cheat days maken het makkelijker om je voedingsschema vol te houden.
  • Een cheat day moet wel passen binnen je wekelijkse caloriebalans.
  • Hoe vaak een cheat day nut heeft, moet je voor jezelf bepalen.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts