2 min leestijd

Hoeveel calorieën verbrand je met trainen? Deze tabel vertelt je alles

Bereken jouw calorieverbruik
Door:
Content Marketing Manager & fitnesseconoom
Leonie ist ecotrofoloog en schrijft artikelen over voeding en een gezonde lifestyle. Ook bedenkt ze gratis voedingsplannen.

De reden waarom iemand zijn dagelijkse activiteitenniveau wil verhogen, kan voor iedereen weer anders zijn: misschien wil je je cardiovasculaire functies verbeteren, meer kracht opbouwen om veerkrachtiger te worden, je mentale gezondheid een boost geven, crosstrainen voor de komende wedstrijd, aan je cardio- en krachtuithoudingsvermogen werken of een lichaamsgewicht bereiken waar jij je goed bij voelt. En ja, je kunt – en moet ook – een paar keer per week ongeveer een uurtje vrijmaken om te sporten. Bij foodspring hebben we Daily Vitamins die ervoor zorgen dat je lichaam goed blijft functioneren en je elke dag voldoende vitamines binnenkrijgt – ook in drukke tijden als je even geen tijd hebt om alle vitamines op je bordje te toveren.

Maar je hoeft natuurlijk niet per se naar de sportschool om je energie kwijt te raken. Er zijn ook genoeg andere dingen die je elke dag kunt doen die je helpen bij het bereiken van je doelen. Daarom hebben we een handig overzicht van activiteiten gemaakt, waarin je precies kunt zien hoeveel calorieën je in 30 minuten tijd per activiteit verbruikt. Het aantal calorieën staat per lichaamsgewicht aangegeven (op basis van gegevens van Harvard Health Publishing). Vergeet niet dat het hierbij slechts om een schatting gaat. Twee mensen die precies evenveel wegen, kunnen toch een heel andere lichaamssamenstelling hebben, die ook van invloed is op het aantal calorieën dat je verbrandt. En je fitnessniveau zelf is ook van invloed op hoe de activiteit jouw calorieverbruik beïnvloedt.  

Wil jij graag een 360°-blik op je eigen lichaam werpen? Probeer onze Body Check! 

Je hoeft je dus niet blind te staren op de exacte getallen. Probeer in plaats daarvan diverse verschillende activiteiten te ondernemen, op verschillende intensiteitsniveaus. En vergeet ook alle dagelijkse taken niet, en bedenk hoe je die zoveel mogelijk kunt optimaliseren voor je gezondheid. Heeft je auto dringend een wasbeurt nodig? Doe het zelf. Help je buurman met het schoffelen van zijn oprit of bij het sjouwen van verhuisdozen. Neem je kinderen mee naar het park en ren achter ze aan. Bonuspunten als je ze op je schouders tilt en een lage squat doet – ze zijn misschien lichter dan een geladen halterstang, maar halterschijven bewegen niet en maken geen geluid.

Sportieve activiteit (30 minuten) Persoon van 57 kg Persoon van 70 kg Persoon van 84 kg
Gewichtheffen 90 108 126
Aquarobics 120 144 168
Hatha Yoga 120 144 168
Cardiotraining (matige intensiteit) 135 162 189
Cardiotraining (hoge intensiteit) 240 306 336
Low-impact aerobics 165 198 231
Stairclimber 180 216 252
Gewichtheffen (zwaar) 180 216 252
Spinning (matige intensiteit) 210 252 294
Spinning (hoge intensiteit) 315 391 441
Roeimachine 210 252 294
Circuit-training 240 306 336
Crosstrainer 270 324 378
Bowlen 90 108 125
Frisbeeën 85 105 125
Volleyballen 90 108 126
Golfen (met karretje) 105 126 147
Golfen (incl. clubs dragen) 165 198 231
Paardrijden 57 70 84
Wandelen (5,5 km/h) 107 133 159
Wandelen (6,5 km/h) 135 175 189
Kajakken 150 180 210
Skateboarden 150 180 210
Wildwaterraften 150 180 210
Dansen 165 198 231
Hiken (cross-country) 170 216 252
Alpineskieën 180 216 252
Zwemmen 180 216 252
Waterskiën 180 216 252
Worstelen 180 216 252
Rolstoelbasketbal 195 234 273
Schaatsen 210 252 294
Squashen 210 252 294
Skaten/skeeleren 311 386 461
Scubaduiken 210 252 294
Voetbal 210 252 294
Tennis 210 252 294
Basketbal 240 288 336
American Football 240 288 336
Hockey 240 288 336
Rotsklimmen 227 282 336
Hardlopen (8 km/h) 240 288 336
Cross-countryskieën 198 246 293
Sneeuwschoenwandelen 240 288 336
Beachvolleyballen 240 288 336
Mountainbiken 255 306 357
Boksen (sparren) 270 324 378
Hardlopen (cross-country) 255 316 377
Fietsen (22,5-25,5 km/h) 300 360 420
Martial arts (judo, karate, kickboksen) 300 360 420
Squash (competitie) 300 360 420
Touwtjespringen (hoge intensiteit) 340 421 503
Touwtjespringen (matige intensiteit) 226 281 335
Hardlopen (10 km/h) 300 360 420
Zwemmen (snel baantjes trekken) 300 360 420
Fietsen (25,5-30,5 km/h) 360 432 504
Handbal 360 432 504
Hardlopen (12 km/h) 375 450 525
Fietsen (>32 km/h) 495 594 693
Hardlopen (16 km/h) 453 562 671
Buitenactiviteiten (30 minuten)
Tuin aanharken 120 144 168
Tuinieren 135 162 189
Grasmaaien 135 162 189
Sneeuwblazen 135 162 189
Hout tillen en opstapelen 142 176 210
Hout hakken 180 216 252
Sneeuwscheppen 180 216 252
Dagelijkse bezigheden
Slapen 19 22 26
Lezen 34 40 47
In de rij staan 28 35 41
Koken 57 70 84
Buiten spelen met kinderen 114 141 168
Auto wassen 135 162 189
Huis verven 142 176 210
Meubels tillen 170 211 252
Dozen tillen 210 252 294
Bron: Harvard Health Publishing

 

Meer interessante artikelen van foodspring:

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts