5 min leestijd

Calorietabel voedingsmiddelen: groente, fruit en meer

Door:
Content Marketing Manager & fitnesseconoom
Leonie ist ecotrofoloog en schrijft artikelen over voeding en een gezonde lifestyle. Ook bedenkt ze gratis voedingsplannen.

Van calorieën, of beter gezegd kilocalorieën, heb je ongetwijfeld al genoeg gehoord. Maar wat zijn calorieën eigenlijk precies? En welke voedingsmiddelen zijn ontzettend calorierijk? Wij hebben alle antwoorden.

Wat zijn calorieën?

Bij kilocalorieën draait het om energie die je lichaam via je voeding binnenkrijgt. Oftewel brandstof om te ademen, lopen, sporten en zelfs om te slapen heb je energie nodig. In de wetenschap worden kilocalorieën gedefinieerd als de energie die nodig is om 1 liter water 1 graad Celsius te verwarmen. Dat klinkt in eerste instantie behoorlijk abstract, maar in principe is het de energie die je nodig hebt om een literfles water van 19 tot 20 graden te verwarmen. Voor dit verwarmingsproces heb je ongeveer 1 kilocalorie nodig.

Het calorie-etiket op levensmiddelen geeft aan hoeveel energie een product levert. Een pizza bevat bijvoorbeeld ongeveer 800 kcal, terwijl een portie zelfgemaakte pompoensoep ongeveer 350 kcal bevat. De Italiaanse klassieker geeft je dus meer energie.

Verse pompoensoep
©istock/AnnaPustynnikova

Onze tip

Ben jij op zoek naar een low-carb dieet zonder jojo-effect? Of wil je regelmatig low-carb gaan koken? Dat gaat alleen als je je op gezonde vetten, hoogwaardige eiwitten en uitgebalanceerde voeding richt. Onze low-carb producten ondersteunen je om je doel te bereiken. Probeer het eens uit:

Ontdek onze low-carb producten

De ene calorie is de andere niet

“Te veel zoetigheid maakt dik.” Daar zit wat in. In zoetigheid en fastfood zit behoorlijk veel energie. Als je meer energie tot je neemt dan dat je verbruikt, kan dat tot een gewichtstoename leiden. Omgekeerd kunnen te weinig calorieën ervoor zorgen dat je afvalt en je lichaam niet voldoende energie krijgt voor verschillende stofwisselingsprocessen.

Dat betekent niet dat je niet mag eten. Want, de ene calorie is de andere niet. Chocolade heeft bijvoorbeeld dezelfde caloriewaarde als een smoothie met noten en havervlokken. Maar dat betekent niet dat je ze met elkaar kunt vergelijken. Het hoge suiker- en vetgehalte van chocolade zie je helaas snel terug op je buik en heupen. De suiker die in veel soorten snoep en zoete lekkernijen zit, wordt ontzettend snel in je bloed opgenomen. Dat zorgt er weer voor dat je lichaam insuline aanmaakt, wat op de lange termijn zorgt voor vetophoping en een snel terugkerend hongergevoel.

Met een smoothie stijgt je bloedsuikerspiegel aanzienlijk langzamer. Dat komt omdat je lichaam de complexe koolhydraten uit de havervlokken en vers fruit simpelweg langzamer opneemt. Daardoor heb je langer een verzadigd gevoel en heb je minder zin om tussendoor te snacken.

Je dagelijkse energiebalans blijft natuurlijk belangrijk, want ook door te veel smoothies zul je uiteindelijk aankomen. Een uitgebalanceerde verhouding tussen je maaltijden is de sleutel tot gezonde voeding.

Ben jij nog op zoek naar inspiratie voor gezonde snacks? Met onze lekkere recepten kun je met een gerust hart lekker van je eten genieten. Wat dacht je bijvoorbeeld van fruitig watermeloenijs? Met 30 kcal per 100 gram is watermeloen één van de meest caloriearme vruchten.

Calorieën berekenen: zoveel energie heb je nodig

Om ervoor te zorgen dat je weet hoeveel energie je lichaam dagelijks nodig heeft, kun je nu met onze gratis gratis caloriecalculator je basale metabolisme en energieverbruik berekenen. Basaal metabolisme staat voor de hoeveelheid energie die je nodig hebt in rusttoestand, dus ook als je de hele dag op de bank ligt. De extra energie die je voor lichamelijke activiteiten nodig hebt, wordt in je energieverbruik aangeduid.

Verse groenten
©istock/AnnaPustynnikova

Calorietabel voedingsmiddelen

Hoeveel calorieën bevat een ei? En hoeveel een appel? Om ervoor te zorgen dat je een uitgebreid overzicht hebt, vind je hier onze calorietabel. Je kunt de tabel ook printen, handig!

Naar de calorietabel

De caloriewaarden kunnen naar hoeveelheid en bereiding per voedingsmiddel variëren.

Voor de beste resultaten bij het afvallen raden we aan om de gratis Body Check te doen. In een paar stappen wordt je BMI berekend en ontvang je een persoonlijk voedings- en trainingsadvies. Nieuwsgierig geworden?

Doe nu de gratis Body Check
Calorieën fruit   kcal per 100 gram
Appel 52 kcal
Ananas 55 kcal
Abrikoos 43 kcal
Peer 55 kcal
Banaan 88 kcal
Bosbessen 35 kcal
Bloedsinaasappel 45 kcal
Bramen 43 kcal
Cranberries 46 kcal
Aardbeien 32 kcal
Vijgen 107 kcal
Grapefruit 50 kcal
Granaatappel 74 kcal
Rozenbottel 162 kcal
Honingmeloen 54 kcal
Framboos 36 kcal
Gember 80 kcal
Kiwi 51 kcal
Kersen 50 kcal
Lychee 66 kcal
Mandarijn 50 kcal
Mango 62 kcal
Passievrucht 97 kcal
Pruimen 47 kcal
Perzik 41 kcal
Kweepeer 38 kcal
Rabarber 21 kcal
Watermeloen 30 kcal
Druiven 70 kcal
Citroen 35 kcal
Calorieën groente kcal per 100 gram
Aubergine 24 kcal
Artisjokken 47 kcal
Avocado 160 kcal
Bloemkool 25 kcal
Broccoli 35 kcal
Bonen 25 kcal
Waterkers 19 kcal
Champignons 22 kcal
Chinese kool 13 kcal
Chilipeper 40 kcal
Erwten 82 kcal
IJsbergsla 14 kcal
Venkel 31 kcal
Komkommer 15 kcal
Boerenkool 49 kcal
Wortel 36 kcal
Aardappelen 86 kcal
Koolraap 27 kcal
Pompoen 19 kcal
Prei 31 kcal
Maïs 108 kcal
Snijbiet 19 kcal
Paprika 21 kcal
Radijs 16 kcal
Rode biet 43 kcal
Rode kool 29 kcal
Spruitjes 43 kcal
Rucola 25 kcal
Asperges 18 kcal
Spinazie 23 kcal
Zoete aardappel 86 kcal
Courgette 20 kcal
Ui 40 kcal

 

Calorieën vlees  kcal per 100 gram
Braadworst 375 kcal
Eend 375 kcal
Hert 375 kcal
Kipfilet 75 kcal
Kalfsvlees 94 kcal
Lamsvlees 178 kcal
Kalkoenfilet 111 kcal
Salami 507 kcal
Ham 335 kcal
Spek 645 kcal
Rundvlees 115 kcal
Rundergehakt 212 kcal
Biefstuk 162 kcal
Varkensfilet 171 kcal
Varkensvlees 311 kcal
Varkensvlees, mager 143 kcal
Varkensschnitzel 105 kcal
Worstjes 375 kcal

 

Calorieën vis  kcal pro 100 g
Forel 50 kcal
Haring 146 kcal
Hollandse garnalen 94 kcal
Kibbeling 211 kcal
Mosselen 125 kcal
Pangasiusfilet 74 kcal
Tonijn 130 kcal
Zalm 208 kcal

 

Calorieën zuivelproducten  kcal per 100 gram
Karnemelk 38 kcal
Crème fraîche 292 kcal
Cheddar 403 kcal
Emmentaler 382 kcal
Edammer 251 kcal
Ei 155 kcal
Hüttenkäse 104 kcal
Kokosmelk 136 kcal
Melk 47 kcal
Magere kwark 67 kcal
Yoghurt 62 kcal
Slagroom 204 kcal
Zure room 162 kcal
Roomboter 717 kcal
Roomkaas 342 kcal

 

Calorieën pasta  kcal pro 100 g
Mie, gekookt 142 kcal
Speltpasta, gekookt 128 kcal
Farfalle, gekookt 147 kcal
Tagliatelle, gekookt 159 kcal
Glasnoedels 124 kcal
Volkorenspaghetti, gekookt 152 kcal

 

Calorieën brood en deegwaren  kcal pro 100 g
Stokbrood 248 kcal
Tompoes 288 kcal
Ciabatta 333 kcal
Croissant 393 kcal
Naanbrood 290 kcal
Turks brood 290 kcal
Roggebrood 181 kcal
Volkorenbrood 244 kcal
Wrap, volkoren 170 kcal
Kaneelbroodje 384 kcal

 

Calorieën alcoholische dranken  kcal per 100 ml
Bier 43 kcal
Gin tonic 377 kcal
Wodka 215 kcal
Wijn 83 kcal

 

Calorieën fastfood en snoep  kcal per 100 gram
Cheeseburger 250 kcal
Chips 539 kcal
Curryworst 288 kcal
Döner kebab 215 kcal
Chocoladekoekjes 512 kcal
Vegetarische döner 107 kcal
Pizza margherita 199 kcal
Pizza salami 245 kcal
Friet 291 kcal
Hamburger 291 kcal
Chocoladepasta 547 kcal

Calorietabel om af te vallen

Om af te vallen, moet je lichaam meer calorieën verbranden dan dat je binnenkrijgt. Het succes van jouw gewichtsverlies hangt niet af van de calorieën in bepaalde voedingsmiddelen, maar wordt bepaald door een gematigd calorietekort gedurende een langere periode. Bij de keuze van je voeding raden we aan om veel verse groenten en fruit te eten. Zorg daarnaast voor een hoog volume en een hoog vezelgehalte met minder calorieën. In de volgende calorietabel vind je de voedingsmiddelen die wij aanbevelen.

Calorietabel om af te vallen  kcal per 100 gram
Sla 14 kcal
Komkommer 15 kcal
Asperges 18 kcal
Courgette 20 kcal
Champignons 22 kcal
Spinazie 23 kcal
Bloemkool 25 kcal
Watermeloen 30 kcal
Aardbeien 32 kcal
Broccoli 35 kcal
Appel 52 kcal
Magere kwark 67 kcal
Aardappelen 86 kcal
Linzen, gekookt 97 kcal
Kikkererwten 137 kcal
Zalm 137 kcal

De gezonde snack voor tussendoor

Snacks met toegevoegde suikers (zoals koekjes, chocolade en drop) bevatten ontzettend veel calorieën. Wij hebben het perfecte alternatief voor alle zoetekauwen: onze Crunchy Fruits. Ze voorzien je van een flinke portie vitamines en mineralen en bevatten 346 kcal per 100 gram. Perfect voor op kantoor of onderweg.

Crunchy Fruits
©foodspring
Ontdek onze Crunchy Fruits
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts