3 min leestijd

Beginnen met fitness: waarom we betere lessen nodig hebben

Iedereen moet ergens beginnen. Dat geldt ook voor de fitnesstraining, of het nu in de sportschool is of op een matje in de huiskamer. De meeste fitnessstudio’s bieden ook cursussen voor beginners aan en het internet staat vol met video’s en oefeningen die zijn bedacht om het makkelijker te maken om met fitness te beginnen. Maar is dat wel echt waar? Is een workout voor beginners écht geschikt voor absolute beginners op het gebied van fitness? Je hebt waarschijnlijk al een of twee workouts gedaan en een paar ‘makkelijkere’ oefenvarianten uitgeprobeerd, zoals push-ups vanaf je knieën of lunges zonder extra gewicht. Maar veel van deze oefeningen zijn voor de meeste beginners nog steeds een behoorlijk grote uitdaging. Het is namelijk knap lastig en misschien zelfs wel onmogelijk om de oefeningen zuiver uit te voeren. En dit is nu precies waarom beginnen met fitness zo moeilijk kan zijn.

Meer over dit onderwerp: Je eerste dag in de sportschool? 7 tips van experts om je een beetje op weg te helpen.

De training voor beginners lijkt alleen geschikt te zijn voor sporters die al over een goede basisconditie beschikken. Van Air Squats en dergelijke oefeningen wordt verwacht dat je ze al onder de knie hebt. Wie de basisvariant van een oefening nog niet kent, voelt zich vaak geïntimideerd en krijgt het gevoel dat ‘ie gefaald heeft – en zal zijn gezicht vervolgens niet meer zo snel in de sportschool laten zien. In plaats van mensen aan het sporten krijgen, heeft het dus een averechts effect.

Van de gymzaal naar de sportschool

Je kunt je dit misschien nog wel herinneren van gymles vroeger op school. Velen keken echt uit naar gym of zwemles, maar voor veel anderen was het een regelrechte nachtmerrie. Ze voelden zich geïntimideerd door supersportieve klasgenootjes of leraren die de hoge verwachtingen tot uiting lieten komen in de cijfers. Gymnastiekles gaf de wat minder sportieve leerlingen al snel het gevoel dat ze zich ongemakkelijk voelden en niet goed genoeg waren. Wie niet goed genoeg presteert, wordt door klasgenootjes kritisch bereken en maakt zich zorgen om het rapportcijfer dat volgt.

En zelfs als je weet dat je vandaag geen cijfer krijgt na de ‘Workout voor beginners’-video, kunnen die gevoelens van vroeger snel weer naar boven komen als de training bij jou niet zo soepel verloopt als je in de video te zien kreeg.

De verkeerde definitie van beginner

Veel beginnerslessen en -programma’s wekken de indruk dat bodyweight-oefeningen voor iedereen geschikt zijn. In de fitnesswereld zijn de typische nieuwkomers mensen die al fit zijn en beter willen worden. Ze beschikken al over de nodige beweeglijkheid in alle gewrichten, zijn klachtenvrij en moeten een beetje wennen aan de gewichten – maar als je de gewichten eerst nog even weglaat, zijn de oefeningen van de klassieke ‘workout voor beginners’ eigenlijk geen probleem.

Als je de oefeningen maar moeilijk kunt bijbenen, zijn er echter weinig alternatieven. Als het met de beschikbare opties niet werkt, heb je al snel het gevoel dat je hebt gefaald omdat je niet aan de eisen van de oefening kon voldoen. Maar de workouts en voedingstips moeten wel bij je passen. Ze moeten voor jou persoonlijk geschikt zijn en je als beginner op sleeptouw nemen. Ook als je niet wilt afvallen voor de zomer of met je keiharde buikspieren wilt pronken, maar gewoon je boodschappen wilt kunnen dragen of zonder problemen van je rugpijn af wilt komen – dan heb je natuurlijk nog steeds het recht om te trainen. En om jezelf daarna te trakteren op een heerlijk romige Whey Protein-eiwitshake.*

De oplossing

Bekwame personal trainers passen jouw trainingsplan aan jou en aan je persoonlijke doelstellingen aan. Privétraining is echter niet goedkoop en daarom een voorrecht. Maar moeten gezondheid en lichaamsbeweging echt een privilege zijn?

Trainer Hampton Liu vertelt aan The Atlantic Magazine hoe groot de vraag is naar workouts die echt voor iedereen geschikt zijn. Volgens Liu hoef je als je nog geen push-ups kunt, ze ook niet slecht vanaf je knieën te doen om vervolgens boos te worden dat ook dat niet goed werkt. Je kunt dan beter vanuit rugligging beginnen met ‘luchtbankdrukken’. Zo krijg je met Liu de kans om te werken aan bepaalde vaardigheden die voor andere oefeningen vereist zijn. De afgelopen jaren zijn programma’s die écht geschikt zijn voor beginners, heel populair geworden omdat ze het voor een vaak verwaarloosde doelgroep mogelijk maken om te beginnen met fitness.

Ook de eisen voor trainers zijn hoog. Een sixpack wordt beschouwd als kwalificatie. Maar er zijn gelukkig altijd weer trainers die het stereotype doorbreken. Yoga-instructeur Jessamyn Stanley bijvoorbeeld. Zij laat op indrukwekkende wijze zien dat er geen ideaal gewicht is voor yoga. Dergelijke instructeurs en programma’s zijn nog steeds een uitzondering, maar wij vinden dat dat zeker niet zo mag blijven!


Meer interessante artikelen van foodspring:


* Proteïne draagt bij aan een toename van spiermassa.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts