4 min leestijd

Ashwagandha: wat zijn de voordelen en hoe gebruik je het?

Superfood ashwagandha
Door:
Freelance journalist
Carina is freelance journalist en schrijft artikelen over lifestyle en voeding.

Vroeger was het bestellen van een smoothie niet al te ingewikkeld. Wei-eiwitpoeder of liever een plantaardige variant? Check. Een handvol bladgroenten? Check. Bevroren bessen? Check. Misschien wat lijnzaad of chiazaad, een beetje notenboter en een banaan voor de lekkere textuur en de kalium. En… voila! Je ontbijt, snack of post-workout maaltijd: klaar. Tegenwoordig zijn er veel meer opties. Je hebt paddenstoelenpoeders, bijenpropolis, tincturen, algen, extracten en nog veel meer. Zijn we enthousiast over deze overvloed aan nieuwe smoothie-mogelijkheden? Reken maar dat we enthousiast zijn. Want het blijkt dat er ingrediënten en ook combinaties van ingrediënten zijn die al eeuwenlang over de hele wereld worden gebruikt en die wij eigenlijk pas net hebben ‘ontdekt’. Het zijn vaak ingrediënten met geneeskrachtige eigenschappen die in een mum van tijd een actieve werking hebben. En veel van deze stoffen komen ook nog eens gewoon in de natuur voor. Bovenaan de lijst met geweldige geneeskundige plantenextracten staat Ashwagandha.  

Wat is Ashwagandha precies?

Ashwagandha is Sanskriet voor withania somnifera, en is ook wel bekend als Indiase ginseng en Indiase winterkers. Ashwagandha is een wortel die wordt gebruikt in de Ayurveda, de traditionele geneeskunde die in India al meer dan 5.000 jaar wordt beoefend. Ashwagandha-bessenstruiken worden zo’n twee tot drie meter hoog en er groeien felrode vruchten aan. Laat je echter niet afleiden door de bessen, want het geneeskrachtige van de Ashwagandha zit ‘m in de bladeren en de wortel van de plant.

De belangstelling voor Ashwagandha is de laatste jaren sterk gegroeid, samen met onze fascinatie voor adaptogenen. Maar wat is een adaptogeen eigenlijk? In de basis is een adaptogeen een stof die een organisme (en dus bijvoorbeeld het lichaam van de mens) helpt om te gaan met stress. In de late jaren 60 van de vorige eeuw werden adaptogenen omschreven als niet-toxische stoffen, die een organisme helpen bij het verhogen van de weerstand “tegen een breed spectrum van ongunstige biologische, chemische en fysische factoren” – en dus een positieve invloed hebben op de organen in de vele systemen van het menselijk lichaam en diepe (positieve) veranderingen teweeg kunnen brengen. 

Waarom nemen mensen Ashwagandha? 

Een van de meest begeerde eigenschappen van Ashwagandha is de manier waarop het je lichaam zou kunnen helpen om met stress om te gaan. Stress op zich is niet altijd een slechte zaak. Het kan zelfs je leven redden. Denk maar aan de fight or flight-reactie – als er gevaar dreigt, schakelt je lichaam automatisch in de hoogste versnelling. Nu we het er toch over hebben, stress is ook de reden waarom een ritje in een achtbaan zo leuk is, of angstaanjagend – of allebei. Maar chronische stress is een ander verhaal. “Een aanhoudende stressrespons als gevolg van de omgeving en sociale redenen kan bijdragen aan de ontwikkeling van gecompliceerde gezondheidsproblemen zoals cardiovasculaire aandoeningen, een hoge bloeddruk, depressie, paniekaanvallen, een verminderd geheugen en verminderde werking van cognitieve functies, spijsverteringsproblemen, vermoeidheidssyndroom en auto-immuunziekten,” aldus Indiase onderzoekers. De onderzoekers lieten voor hun onderzoek 60 proefpersonen gedurende twee maanden ofwel Ashwagandha ofwel een placebo-capsule innemen. De mensen die elke dag 250 of 600 mg van de echte Ashwagandha-wortel genomen hadden, bleken minder last van angstgevoelens te hebben gehad, en ook was hun cortisolgehalte, het natuurlijke stresshormoon van het lichaam, na afloop van de proefperiode lager. 

Onderzoekers en beoefenaars van Ayurveda zijn enthousiast over Ashwagandha om een groot aantal andere redenen. Zo hebben sommige dieronderzoeken aangetoond dat het kankerbestrijdende eigenschappen zou hebben, het zou kunnen helpen bij cognitieve problemen zoals geheugenverlies, het neurodegeneratieve problemen (zoals Parkinson, Huntington en Alzheimer) onder controle zou kunnen houden, het ontstekingsremmend zou kunnen werken, het klachten bij artritis zou kunnen verminderen en het de gezondheid van lichaamscellen zou kunnen versterken. Dit zijn de resultaten van een overzicht gepubliceerd in het African Journal of Traditional, Complementary, and Alternative Medicines. Aanvullend grootschalig onderzoek kan ons helpen om een beter inzicht te krijgen in wat Ashwagandha allemaal te bieden heeft.  

Is Ashwagandha ook goed voor de sportieve prestaties?

Het lijkt er wel op dat Ashwagandha ook bevorderlijk kan zijn voor de sportieve prestaties. In het kader van een Indiaas onderzoek kreeg een groep Indiase topwielrenners acht weken lang ofwel 1000 mg Ashwagandha per dag toegediend, ofwel een placebo. Aan het eind van de twee maanden proefperiode hadden de sporters die Ashwagandha hadden gekregen hun VO2 max verbeterd, hun metabolische markers (zoals bloedsuiker en insuline) verbeterd en duurde het op de loopband langer tot ze uitgeput waren.

En als het opbouwen van spiermassa meer jouw ding is, kan Ashwagandha ook helpen. In een onderzoek gepubliceerd in het Journal of the International Society of Sports Nutrition, vertoonden 57 mannen tussen de 18 en 50 jaar die twee keer per dag Ashwagandha hadden genomen na twee maanden een grotere verbetering bij het bankdrukken en Leg Extensions, dan mensen die dezelfde krachttraining ondergingen maar in plaats van Ashwagandha een placebo kregen. Ook was er een significant grotere toename van de spieromvang in hun armen en borst te zien, was hun testosterongehalte gestegen en hun vetpercentage gedaald. 

Hoe staan de zaken er nu voor? 

Er valt nog veel te leren over Ashwagandha, maar ook al heeft de westerse geneeskunde de traditionele Indiase geneeskunde nog niet ingehaald, er zijn genoeg mensen die zweren bij Ashwagandha als kalmeringsmiddel, voor mentale helderheid en het verminderen van stress en angstgevoelens. Je kunt Ashwagandha echter beter niet nemen als je zwanger bent, borstvoeding geeft of hormoongevoelige prostaatkanker hebt. En als je medicijnen gebruikt, moet je altijd eerst met je huisarts overleggen voordat je supplementen gaat gebruiken –  in combinatie met bepaalde medicijnen kan Ashwagandha slaperigheid veroorzaken.

Hoeveel Ashwagandha moet ik nemen?

Dat hangt er vanaf hoe je het inneemt, want Ashwagandha is verkrijgbaar in poeders, tincturen en capsules. Volg de aanwijzingen op de verpakking, en neem niet meer dan de aanbevolen dosering. Als je ook andere supplementen gebruikt, controleer dan eerst of deze al Ashwagandha bevatten om er zeker van te zijn dat je niet te veel inneemt. Bijwerkingen van Ashwagandha zijn onder andere diarree, overgeven, misselijkheid en hoofdpijn. Als jij je afvraagt of je Ashwagandha veilig kunt gebruiken, of als je al medicijnen of andere behandelingen voor aandoeningen of een bepaalde ziekte gebruikt, overleg dan eerst met een arts. 

Zoals met alle supplementen, is consequent gebruik de sleutel. Het is niet zoals bij het nemen van een voorgeschreven medicijn, waarvan je de effecten snel – soms al meteen – voelt. Om de voordelen van complementaire geneesmiddelen te ervaren, moet je ze consequent innemen. En ze moeten deel uitmaken van een algemeen gezond voedingspatroon en een gezonde lifestyle.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts