2 min leestijd

Antioxidanten – in deze voedingsmiddelen zitten ze verstopt!

colorful-fruits
Content Editor & ecotrofoloog
Leyla is ecotrofoloog. Ze schrijft voor foodspring artikelen over voeding en gezond leven. Ook bedenkt ze gratis voedingsplannen om je te helpen gezonder te eten.

Je hebt vast weleens wat citroensap over je fruitsalade gedruppeld om ervoor te zorgen dat het niet gaat verkleuren. Wij vertellen je waarom en welke rol jouw lichaam daarin speelt. 

Wat zijn antioxidanten?

Antioxidanten zijn bijvoorbeeld bepaalde vitaminen, sporenelementen en secundaire plantenstoffen. Ze neutraliseren vrije radicalen en bieden je lichaam zo belangrijke bescherming.

De antioxidanten in citroensap voorkomen dat appels, bananen etc. bruin worden na het snijden. Dit doen ze door het oxidatieproces te stoppen en oxidatieve stress tegen te gaan. Oxidatieve stress ontstaat wanneer er te veel vrije radicalen in het lichaam opeenstapelen.

Wat zijn vrije radicalen?

Vrije radicalen zijn bepaalde zuurstof- of stikstofverbindingen. Ze kunnen in je lichaam ontstaan door verschillende stofwisselingsprocessen. De chemische verbinding wordt gekenmerkt door het feit dat het een ongepaard elektron heeft: dit maakt het ontzettend reactief.

Vrije radicalen kunnen niet alleen worden veroorzaakt door factoren van binnenuit, maar ook door externe invloeden.  Denk aan sigarettenrook, UV-straling, stress of gewoon een ongezond eetpatroon.

Antioxidanten reageren met vrije radicalen en verminderen zo hun reactiviteit. Je lichaam kan ze slechts in een bepaalde hoeveelheid produceren. Daarom is het belangrijk dat je ze opneemt in je voeding.

Antioxidanten in voedingsmiddelen

fruits-seeds-nuts
©Olga Peshkova / 500px

Antioxidanten vind je in vers fruit, groenten en plantaardige oliën.

De belangrijkste antioxidanten uit voedingsmiddelen zijn:

  • Vitamine C
  • Vitamine E
  • Secundaire plantenstoffen (bijv. bèta-caroteen)

De sporenelementen selenium, mangaan en zink leveren een belangrijke bijdrage aan het lichaamseigen antioxidatieve afweersysteem.

Vitamine C

citrus-fruits
©twomeows

Je lichaam kan vitamine C niet zelf aanmaken. Daarom is het juist belangrijk dat je het via je voeding binnenkrijgt. Het komt vooral voor in verse groenten en fruit.

Paprika 115 mg
Broccoli 95 mg
Aardbeien 55 mg
Zitrone 53 mg

Het Voedingscentrum raadt aan dat een volwassene gemiddeld 75 mg/dag consumeert.

De belangrijkste vitamines binnenkrijgen – zonder stress en al te veel nadenken. Met onze Daily Vitamins combineer je het beste van fruit en groenten en het levert de aanbevolen hoeveelheid aan vitamine C, D en B12.

Nu Daily Vitamins proberen

Vitamine E

Vitamine E is een in vet oplosbare vitamine en is vooral aanwezig in vetten, oliën, zaden en noten.
Volgens het Voedingscentrum is de gemiddelde dagelijkse behoefte voor een volwassene ongeveer 12 mg/dag.

Olijfolie 11,9 mg
Koolzaadolie 18,9 mg
Amandel 26 mg
Pinda 11 mg

Onze tip: Je kunt je dagelijkse behoefte aan vitamine E dekken met een handvol noten.

nuts and berries
©foodspring

Wij raden je onze Nuts & Berries mix aan in 100 % biologische kwaliteit. De perfecte snack voor onderweg. En ook nog een flink portie vitaminen, eiwitten en goede vetten.

Nuts & Berries proberen

Carotenoïden

Carotenoïden zijn de voorloper van vitamine A. Als antioxidant komen ze vooral voor in rode en gele vruchten, maar ook in groene groenten.

Zoete aardappel 8,6 mg
Wortel 7,8 mg
Spinazie 5,2 mg
Paprika 3,8 mg

Antioxidanten werking: zijn ze gezond?

Oxidatieve stress gaat gepaard met een hoger risico op hart- en vaatziekten, kanker en ook verouderingsprocessen van je huid. Hoe meer antioxidanten je inneemt via je voeding, hoe meer bescherming je lichaam heeft tegen oxidatieve stress.

Wil je dingen eten met een antioxiderende werking? Eet dan veel verse groenten en fruit. Het Voedingscentrum raadt dagelijks 2 porties fruit en 250 g groenten aan.

fruits-granola
©Claudia Totir

Het is het beste om fruit en groenten met de schil te eten. Dit is waar de meeste antioxidanten zitten.

Onze tip: Een evenwichtige verhouding tussen micro- en macronutriënten en onbewerkte groenten en fruit vormen de beste basis voor gezonde voeding en daarmee ook je fitnessdoelen. Je kunt nog meer voedings- en productadvies ontvangen in onze gratis Body Check. Naar aanleiding van je persoonlijke doel en BMI, ontvang je tips van onze experts.

Start nu de Body Check

Onze conclusie

  • Antioxidanten beschermen tegen vrije radicalen
  • Ze worden gevormd door je lichaam of worden opgenomen via je voeding
  • Vitaminen en secundaire plantaardige stoffen uit verse groenten en fruit hebben een antioxiderende werking
  • Als je evenwichtig en vers eet, neem je genoeg antioxidanten op
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.
  • 1 https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-c.aspx

  • 2 https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-e.aspx

Related Posts