5 min leestijd

Poseren voor je droomfiguur: hoe je met behulp van yoga kunt afvallen

Vrouw in yogapose

Regelmatig een lesje yoga en stap voor stap dichter bij je feelgoodfiguur komen – klinkt dat voor jou als een droom? Dan hebben we goed nieuws voor je: de juiste combinatie van yoga en een gezond voedingspatroon kan je helpen bij het afvallen. Ook andere positieve effecten van yoga, zoals minder stress en meer balans in je dagelijks leven, kunnen gewichtsverlies bevorderen. In dit artikel lees je hoe yoga jou kan ondersteunen bij het afvallen, en tegelijkertijd zorgt voor meer ontspanning en zelfliefde.

Een kleine reminder vooraf: of je nu yoga of een andere sport beoefent, als je wilt afvallen is het altijd zinvol om je voedingspatroon in de gaten te houden. Uitgebalanceerde maaltijden zijn essentieel om ervoor te zorgen dat je lichaam geen voedingsstoffen tekortkomt. Vul je voedingsschema gewoon aan met onze Shape Shake 2.0* om het aantal calorieën te verminderen en toch de beste ingrediënten binnen te krijgen.

Yoga om af te vallen – hoe zit dat?

Yoga om af te vallen klinkt in eerste instantie misschien een beetje tegenstrijdig. Want iedereen die de filosofie achter yoga kent, weet dat yoga oorspronkelijk niet bedoeld was om zoveel mogelijk calorieën te verbranden. Yoga zou je in de eerste plaats moeten helpen om in het moment te zijn, je ademhaling bewust te controleren en vervolgens door meditatie een staat van rust te bereiken.

Maar is afvallen met behulp van yoga daarom onmogelijk? Niet per se! De filosofie achter yoga hoeft je er namelijk niet van te weerhouden om je feelgoodlichaam te bereiken, en het kan je er zelfs bij ondersteunen. Want wat jouw doel ook is, je moet je lichaam voordat je begint met afvallen al accepteren, lekker in je vel zitten, van het proces genieten en dankbaar zijn voor de yoga-oefeningen. Zelfliefde en zelfacceptatie houden je niet tegen als je iets aan jezelf wilt veranderen of verbeteren, of dat nu op fysiek of mentaal niveau is. In plaats daarvan zorgen ze ervoor dat je een andere kijk op je doel ontwikkelt, geniet van het afvallen, tevreden in het leven staat en naar het grote geheel kijkt.

Dus als jij graag yoga doet, kan een regelmatig lesje yoga je zeker begeleiden tijdens het afvallen en je ondersteunen bij het behalen van je doelen. Het is belangrijk dat je er plezier in hebt, want dan doe je het regelmatig! En als je je afvraagt welke vorm van yoga het beste bij jou en bij je doelen past, bekijk dan ook ons artikel Yogastijlen: een overzicht van de 10 populairste yogastijlen.

Geen stress! Ontspannen op weg naar je droomfiguur

Het mooie van yoga: het is zoveel meer dan alleen een workout. Er zit een hele levensfilosofie achter yoga die je bewuster maakt van hoe je met anderen en met jezelf omgaat. Je leert bewust aandacht te besteden aan je omgeving, je eigen gedrag en je gedachten. Het sleutelwoord hier is mindfulness.

Vraag jij je af wat mindfulness te maken heeft met afvallen? Het antwoord is: heel veel! Door je tijdens de yoga volledig op jezelf te concentreren en je gedachten uit te schakelen, kun je je hoofd leegmaken en stress verminderen. Want als je permanent gestrest bent, is het heel moeilijk om af te vallen. Een constant overschot van het stresshormoon cortisol zet je lichaam in een soort ‘overlevingsmodus’. Alle andere lichaamsfuncties blijven voorlopig even achter. Niet alleen slaapstoornissen, maar ook het ontstaan van vetophopingen of het vasthouden van vocht kunnen het gevolg zijn.

Niet voor niets begint de yogales vaak met een oefening om je op weg te helpen. Een korte meditatie, een bodyscan terwijl je ligt of een korte ademhalingsoefening. Je concentreert je op jezelf en merkt bewust op hoe je lichaam en je ademhaling aanvoelen. En zo ben je meteen al bij je eerste mindfulness-oefening. Je bent in het hier en nu en leert afstand te nemen van je andere gedachten en zorgen. Het doel is om tijdens de hele yogales in het moment te zijn, en het effect van alle verschillende yoga- en ademhalingsoefeningen op jou en je lichaam te voelen.

Leestip: ontdek welke ademhalingsoefeningen je kunt doen voor meer ontspanning en rust in je dagelijks leven in ons artikel Ademhalingsoefeningen: 5 eenvoudige technieken om te ontspannen.

Even mediteren in de huiskamer
© Svetikd

Eet bewust en bereik je doel met plezier

Mindfulness stopt niet aan het einde van de yogales. Na verloop van tijd moet je proberen om mindfulness ook toe te passen op andere gebieden van je leven. Bijvoorbeeld op je voeding en eetgewoonten. Helaas hebben veel mensen de neiging om heel snel te eten en tijdens het eten door hun smartphone te scrollen. Op deze manier is eten niets bijzonders meer. Als je echter duurzaam wilt afvallen, is het zaak om je met al je zintuigen op je maaltijden te concentreren en er bewust de tijd voor te nemen.

Plan je maaltijden van tevoren en geniet er in alle rust van. Kauw langzaam en merk op hoe je eten aanvoelt en ruikt. Dat maakt je lunch niet alleen een stuk lekkerder, maar kan je ook helpen bij het afvallen. Je leert te luisteren naar de behoeften van je lichaam en keuzes te maken die goed voelen en goed voor je zijn. Je merkt welke voedingsmiddelen goed voor je zijn en welke niet, en wanneer je vol zit.

Kies voor je volgende maaltijd een lekker en gezond recept, zoals bietensoep met een swirl van cashewnoten of Pumpkin Pie Overnight Oats, en probeer bewust van je eten te genieten. Dat geeft je gegarandeerd veel meer plezier dan wanneer je achteloos achter je bureau een broodje naar binnen schuift.

Ook de moeite waard om te lezen: wil jij meer weten over mindfulness? Lees dan ook ons artikel Mindfulness voor meer rust en betere relaties.

Last but not least: om af te vallen, kun je helaas niet om een calorietekort heen. Maar moet je echt calorieën tellen om je feelgoodgewicht te bereiken? Dat is aan jou. Als jij oplet wat je eet en overschakelt op een uitgebalanceerd eetpatroon, dan kom je al een heel eind. Hieronder zie je nog een aantal tips over hoe je je streefgewicht kunt bereiken zonder calorieën te tellen:

  • Maak je maaltijden als het even kan zelf klaar, met verse ingrediënten, of kook ze van tevoren en neem ze mee.
  • Eet evenwichtige voeding die alle macronutriënten bevat: complexe koolhydraten, gezonde vetten en eiwitten.
  • Focus op onbewerkte voedingsmiddelen.
  • Eet elke dag groenten.
  • Neem in elke maaltijd een eiwitbron op.
  • Houd je aan vaste etenstijden.
  • Vermijd vloeibare calorieën (zoals vruchtensap of cappuccino).
  • Geniet bewust van je maaltijd en schakel storende factoren uit (smartphone, etc.)
  • Denk na over je eetgewoonten en vraag jezelf af: “Hoe voel ik me als ik iets eet?” In dit artikel lees je meer over het verband tussen emoties en ons eetgedrag.

Als je op zoek bent naar inspiratie voor je nieuwe eetplan, kijk dan ook eens naar onze lekkere recepten om op een gezonde manier af te vallen.

Conclusie

  • Regelmatig een lesje yoga in combinatie met een evenwichtig eetpatroon kan je helpen bij het afvallen.
  • Een gezonde dosis zelfliefde kan het afvallen leuker maken en je meer voldoening geven.
  • Yoga kan je mindfulness bevorderen en stress helpen verminderen.
  • Mindful en bewust eten kan je meer feeling geven voor je eigen eetgewoonten, en je helpen om de signalen van je lichaam beter waar te nemen.


Nog meer interessante artikelen en producten van foodspring:


*
Afvallen met Shape Shake 2.0: het vervangen van twee maaltijden per dag door een Shape Shake 2.0 draagt ​​bij aan gewichtsverlies als onderdeel van een caloriearm dieet. Het vervangen van één maaltijd per dag helpt je om op gewicht te blijven. Het product voldoet alleen aan het beoogde doel in het kader van een caloriearm dieet. Een caloriearm dieet dient ook andere voedingsmiddelen te bevatten. Zorg ervoor dat je elke dag voldoende drinkt. Houd een gezonde levensstijl aan, en zorg voor een gevarieerd en uitgebalanceerd eetpatroon.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts