4 min leestijd

Zomerdrankjes: 9 verfrissende recepten om je dorst te lessen

Lekkere recepten voor frisse zomerdrankjes
Content editor & fitness coach
Lisa is journaliste, gekwalificeerd fitness en voedingscoach en meditatiecoach. Ze heeft jarenlang voor verschillende lifestyle en fitness magazines gewerkt. Hier schrijft ze artikelen op het gebied van workouts, fitness, lifestyle en mind.

Veel drinken is belangrijk, zeker als het warm is! Wil jij niet alleen maar water drinken en ben je op zoek naar een beetje variatie om de dorst te lessen? In dit artikel presenteren we onze favoriete zomerdrankjes – gegarandeerd verfrissend, caloriearm en ontzettend lekker!

Drinken in de hitte: waarom is het belangrijk?

Water is een levenselixer: je lichaam bestaat immers voor 50 tot 60 procent uit water. De vloeistof transporteert waardevolle voedingsstoffen naar je cellen en reguleert je lichaamstemperatuur. Omdat je door te ademen en zweten voortdurend water verliest, en ook via je nieren vocht kwijtraakt, moet je ervoor zorgen dat je vochtbalans in evenwicht is.

Vooral in de zomer is regelmatig drinken essentieel, omdat je dan door te zweten meer vocht verliest. Terwijl 1,5 tot 2 liter normaal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is, moet je bij warm weer 2 tot 3 liter water per dag drinken. Vooral als je bij hoge zomertemperaturen actief bent. Dan neemt je vochtbehoefte toe.

Wat gebeurt er als je niet genoeg drinkt?

Als je te weinig drinkt, kan het gebrek aan vocht leiden tot uitdroging. Je kunt dit merken aan het feit dat je je uitgeput en ongeconcentreerd voelt, hoofdpijn hebt of duizelig bent. Ook kun je last krijgen van spierkrampen en spijsverteringsproblemen. In extreme gevallen kun je zelfs een hitteberoerte krijgen. Zorg er dus altijd voor dat je genoeg drinkt, vooral op warme dagen.

De beste drankjes voor warm weer

Met water als dorstlesser zit je nooit verkeerd. Als het erg warm is, kun je het beste lauwwarm water drinken. Want hoe kouder je drankje, hoe harder je lichaam moet werken om de temperatuur te regelen. En in de hitte moet je echt zuinig zijn op wat je hebt. Kruiden- of vruchtenthee zonder suiker is ook een goede optie. Het belangrijkste is dat je alcoholische drankjes met veel suiker zoveel mogelijk probeert te vermijden.

Aangezien we door al dat zweten niet alleen veel water verliezen, maar ook zout, magnesium en andere elektrolyten, kun je je dorst ook heel goed lessen met groentebouillon.

Heb jij nog steeds geen goede dorstlesser gevonden die je echt lekker vindt? We hebben een aantal heerlijke recepten voor verfrissende drankjes voor je op een rijtje gezet.

Zomerse drankjes: 9 recepten

Vind jij water op den duur een beetje te saai worden? Ben je op zoek naar een verfrissende manier om de hitte te trotseren en je lichaam terug te geven wat het nodig heeft? Tussen onze negen favoriete recepten zit zeker één drankje dat jij lekker vindt.

#1 Infused Water met appelazijn en citroen

De caloriearme feelgood-verfrissing: deze zomerdrank is een echte allrounder. Het drankje is in minder dan vijf minuten gemixt, het hydrateert en voorziet je van waardevolle voedingsstoffen uit appelazijn, citroen en chiazaad.

Infused Water met appelazijn
foodspring
Naar het recept

#2 Hazelnoot Frappé

Ben jij zonder koffie echt niet vooruit te branden? Geen probleem! Zelfs in de hitte hoef je je redder in nood niet op te geven. Dit recept voor ijskoffie met heerlijke nootjes is helemaal suikervrij en perfect om een nieuwe zomerdag mee te beginnen.

Hazelnoot Frappuccino
©foodspring
Naar het recept

#3 Zomers drankje met gember en peer

Natuurlijke cafeïne met zoete peer en een aangenaam kruidige gembersmaak: deze zomerse ‘mocktail’ oftewel alcoholvrije cocktail maakt je wakker en zorgt voor verkoeling. Zonder chemicaliën en zonder suiker! Wat wil je nog meer? Probeer het recept meteen uit!

Alcolholvrije cocktail met gember en peer
©foodspring
Naar het recept

#4 Alcoholvrije cocktail met bessen en munt

Deze verfrissende, fruitige dorstlesser maakt je zelfs na een lange zomernacht wakker: dit drankje combineert fruitige bessen met verfrissende munt en natuurlijke cafeïne uit guarana, ginseng & mate. Het beste van alles: het recept is in minder dan vijf minuten klaar. Proost!

Alcoholvrije cocktail met bessen en munt
©foodspring
Naar het recept

#5 IJsthee met citroen en munt

Vallen de mussen van het dak? Dan is onze ijsthee precies wat je nodig hebt. Het drankje zorgt voor gezonde verkoeling en is een goede start van de dag. Onze Morning Energy Tea is gemaakt van matcha en mate, gecombineerd met verse citroen en een vleugje munt. Overtuig jezelf met dit recept!

IJsthee met citroen en munt
©foodspring
Naar het recept

Tip: probeer ook eens onze andere smaken ijsthee Granaatappel Limoen en perzik!

#6 IJskoude groene thee

Ben jij gek op groene thee? Dan moet je dit zomerse drankje eens proberen: zet een kop groene thee, laat de thee afkoelen, pimp het met een beetje citroen en verse munt en serveer met ijs. Heerlijk en verfrissend!

IJskoude groene thee
©foodspring
Naar het recept

#7 Citroenwater

Heb je wel weer even genoeg van ‘gewoon’ water? Verfris jezelf dan met dit supersimpele, maar daarom niet minder lekkere zomerdrankje! Hiermee kun je jezelf met een gerust hart de hele dag door afkoelen, want dit recept voor citroenwater bevat geen calorieën.

Citroenwater
©foodspring
Naar het recept

#8 Gember-citroenwater

Snel klaar, weinig calorieën en lekker: met dit frisse recept maak je van een glas water een echte vitamine C-bom! Je hydrateert niet alleen je lichaam, maar citroen en gember versterken ook je immuunsysteem.

Citroen-gember-water
©foodspring
Naar het recept

#9 Grapefruit Mocktail

Zin in een lekkere cocktail in de avondzon, zonder alcohol? Deze Grapefruit Mocktail brengt je in een goed humeur en zorgt voor de nodige afkoeling na een lange zomerdag. Nieuwsgierig? Probeer het recept meteen uit!

©foodspring
Naar het recept

Conclusie

  • Het menselijk lichaam bestaat voor 50 tot 60 procent uit water.
  • Je lichaam verliest water, vooral als het warm is – je kunt en moet je vochtbalans in evenwicht brengen door te drinken.
  • Bij hoge zomertemperaturen is het zinvol om 2 tot 3 liter per dag te drinken, afhankelijk van hoeveel je beweegt.
  • Bij warm weer kun je het beste lauwwarme drankjes drinken die caloriearm of helemaal calorievrij zijn.
  • Vind jij water een beetje te saai, probeer dan één van onze recepten voor zomerse drankjes.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts