5 min leestijd

8 motiverende tips voor het natte en koude seizoen

Eine Frau macht Stretching Übungen draußen
Fitness Editor
Julia is fitnessinstructeur en voedingscoach. Daarnaast bedenkt ze gratis workout-programma's.

Als het buiten donker, koud en nat is kan dit een enorme impact hebben op je motivatie om te gaan sporten. Maar je hoeft niet op de bank te blijven zitten in plaats van een workout te doen. Met deze tips blijf je gemotiveerd voor je fitnesstraining en al het andere wat je moet doen, zelfs in de donkere wintermaanden.

Als jij ‘s ochtends je ogen opendoet en alles is nog donker, draai je je dan het liefst nog even om en lukt het je nog niet om meteen op te staan? Of is aan de keukentafel zitten met een kop koffie en een krant voorlopig het hoogst haalbare?

Dan ben je niet de enige. In het natte en koude seizoen blijft de motivatie het liefst ook nog even in bed liggen. Dat komt niet alleen doordat sporten en andere buitenactiviteiten simpelweg een stuk leuker zijn als het lekker weer is, maar heeft ook te maken met je veranderde hormoonhuishouding.

En als de motivatie eenmaal verdwenen is, ontstaat er al snel een vicieuze cirkel: hoe minder je sport, hoe meer je eraan gewend raakt en hoe minder je het goede gevoel na afloop van een training gaat missen. Het is dus de moeite waard om vanaf het begin bij de les te blijven.

Is het koude seizoen niet alleen slecht voor je motivatie, maar heeft je humeur er ook last van? Wanneer de lange zomerdagen voorbij zijn, het warme seizoen ten einde loopt en de bladeren bruin worden, doemt de herfstblues op. In dit artikel lees je hoe je de jaarlijkse herfstblues kunt vermijden.

Tips tegen de herfstblues

8 tips waarmee fitnessmotivatie het koude en natte seizoen overleeft

In de herfst neemt het aantal zonuren af. Dit zorgt ervoor dat de lichaamseigen melatonineproductie langer aanhoudt en je later op gang komt. Melatonine, ook bekend als het slaaphormoon, maakt je moe in plaats van gemotiveerd. Als het dan buiten ook nog koud en nat is, is de actie vaak ver te zoeken. Met deze motiverende tips zullen alle excuses van je innerlijke bastaard je koud laten.

Knuffelen met de hond
@Manuel Tauber-Romieri

#1 Trakteer jezelf op daglicht

Zelfs de allerkortste winterdagen bieden een paar uur daglicht. Maak er gebruik van! Vooral in tijden van home-office is er geen reden om van 9:00 uur ‘s ochtends tot 17:00 uur ‘s middags achter je computer te blijven zitten. Probeer je pauze zo te plannen dat je op het lichtste moment van de dag lekker naar buiten kunt.

Als je buiten kunt sporten, neem dan een actieve lunchpauze. Dit is een workout voor je lichaam en pure ontspanning voor je hersenen. Met deze mix begin je de tweede helft van de dag vol motivatie en frisse energie. Op onze workoutpagina vind je inspiratie voor workouts waar je geen apparatuur voor nodig hebt, geschikt voor elk fitnessniveau.

Naar de workouts

Als je een baan hebt waarbij je je eigen tijd niet makkelijk kunt indelen, probeer dan in ieder geval op je vrije dagen zoveel mogelijk zon te krijgen. Ook een daglichtlamp kan helpen om je humeur te verbeteren.

#2 Train thuis

Krijg jij alleen al bij de gedachte aan sneeuw en nat weer een winterdepressie? Of heb je geen mogelijkheid om te sporten bij daglicht en vind je in het donker en misschien ook alleen buiten sporten niet echt een goed idee? Nog geen reden om dan maar helemaal niets te doen, want je kunt ook thuis trainen. In dit artikel vind je de beste tips voor een goede home-workout.

#3 Ontwikkel routines

Wanneer je motivatie in winterslaap is, zijn routines belangrijker dan ooit. Ze geven je drive een beetje ontspanning. Routines worden bepaald door het feit dat je ze bij twijfel eigenlijk automatisch doet. Investeren in het ontwikkelen van gezonde gewoontes is dus zeker de moeite waard.

Leestip: lees meer over het aanleren van gezonde gewoontes in ons artikel Gezonde gewoontes aanleren – zo werkt ‘t!

#4 Eet gezond

Van fastfood word je lusteloos, en dat is precies het tegenovergestelde van wat je op koude winterdagen nodig hebt. Om je immuunsysteem normaal te laten functioneren en voldoende energie te hebben voor je dagelijks leven, training, ontspanning en werk, is het zaak om aan je behoefte aan vitamines en mineralen te voldoen. Vooral van de zonnevitamine vitamine D is in de winter vaak een tekort.

De beste manier om aan je behoeften aan voedingsstoffen te voldoen, is met een uitgebalanceerd eetpatroon met verse ingrediënten. Let er ook op dat je voor verse regionale voedingsmiddelen kiest. Deze 6 tips zullen je helpen om aan je vitaminebehoefte te voldoen.

Als je niet genoeg tijd hebt om te koken of het gevoel hebt dat je eetpatroon eenzijdiger is dan goed voor je is, dan zijn onze Daily Vitamins het perfecte alternatief voor een extra portie vitamines.

Daily Vitamins bestellen
Hardlooprondje in de regen
©Justin Case

#5 Beloon jezelf en profiteer van het seizoen

Ook al lijkt het natte en koude seizoen niet veel lichtpuntjes te bieden, het heeft ook zijn voordelen: sauna, wellness, lange dagen op de bank en tijd om nieuwe recepten uit te proberen. Als je ergens bijzonder veel discipline voor moet opbrengen, trakteer jezelf dan na afloop op een beloning. De ontspanning die sauna’s, massages en dergelijke bieden, zij ook goed voor je conditie. 

#6 Schrijf je in voor een (halve) marathon

Of stel jezelf een ander concreet doel voor het voorjaar dat je dwingt om ook in de winter aan je conditie te werken. In de winter gelden dezelfde principes als in de zomer om je te helpen om je sportieve doelen te bereiken. Met een duidelijk doel voor ogen komt de motivatie veel gemakkelijker. En hier geldt hetzelfde: beloon jezelf voor alle mijlpalen op weg naar het behalen van jouw doelen.

#7 Train samen met vrienden

In de donkere wintermaanden zijn we geneigd om meer tijd alleen en thuis door te brengen. Gebruik een afspraakje met vrienden om van je trainingsavond meteen een sociaal evenement te maken. Dit zorgt niet alleen voor meer motivatie, ondanks wind en kou, maar maakt het sporten ook een stuk leuker. Als afspreken in het echt niet mogelijk is, spreek dan online met elkaar af. Regelmatig (samen) trainen met een fitnesscoach kan in het koude seizoen ook een echte motivatieboost zijn.

#8 Pas je aan de temperaturen aan

Het is elk jaar herfst en winter. Dit heeft één duidelijk voordeel: je kunt je voorbereiden op lage temperaturen, sneeuw, regen en dergelijke. Met de juiste kleding wordt het natte en koude seizoen binnen en buiten een stuk draaglijker en kan het zelfs leuk zijn.

Met de juiste hardloopschoenen kom je veilig door regen en sneeuw, en met de juiste functionele sportkleding voel je je zelfs tijdens de meest intensieve fitnesstraining comfortabel in de kou.

Leestip: lees ook ons artikel met praktische tips over de juiste kleding en trainen in koude en natte omstandigheden.

Conclusie

  • Een gebrek aan motivatie in het koude en natte seizoen wordt onder meer veroorzaakt door minder daglicht, een veranderde hormoonspiegel en een ander eetpatroon en bewegingsritme.
  • Voor een goed energieniveau is het van essentieel belang om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Vooral aan vitamine D is er in de winter vaak een tekort.
  • Met de juiste kleding is trainen in de buitenlucht ook in de winter leuk.
  • Vind een motivatiestrategie die bij je past om fit de winter door te komen.
  • Gezonde gewoontes helpen je van de bank af bij een gebrek aan motivatie. Ook al vereist het in het begin een beetje discipline om ze te ontwikkelen. De investering is het waard.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts