4 min leestijd

6 tips om je mentale fitheid te versterken

Content Editor & ecotrofoloog
Leyla is ecotrofoloog. Ze schrijft voor foodspring artikelen over voeding en gezond leven. Ook bedenkt ze gratis voedingsplannen om je te helpen gezonder te eten.

Je begint de week met een relaxte yogaflow, op woensdag staat er altijd een afterwork-run op het programma en je trapt het weekend af met een intensieve HIIT-workout. Regelmatig sporten helpt om te ontspannen, geeft structuur aan je week en maakt deel uit van je dagelijkse routine. Door te sporten drijf je je lichaam tot het uiterste. Maar geef je ook je hoofd met enige regelmaat de kans om ‘even alles te geven’? Net als je spieren hebben ook je hersenen regelmatige training nodig. Zonder nieuwe prikkels vallen ze terug op het vertrouwde werk en op deze manier raken ze de dynamiek kwijt. Door je mentale conditie te trainen, blijven je hersenen krachtig. Een fitte geest is flexibel, kan kennis verwerken, zich verplaatsen in verschillende perspectieven en zich concentreren.

De mens functioneert als een eenheid. Je mentale en fysieke toestand beïnvloeden elkaar. Zo bleek uit een groot Europees onderzoek op het gebied van neurofarmacologie dat een grotere lichamelijke fitheid ook de mentale fitheid verbetert. De proefpersonen bleken een beter geheugen te hebben, ook konden ze zich beter concentreren en was hun probleemoplossend vermogen groter.

De dag is eindeloos lang en er lijkt ook geen einde te komen aan je to-do lijst – en wat was nou ook alweer echt belangrijk? Op zulke dagen is het niet moeilijk om het overzicht kwijt te raken. In plaats van veel sterke koffie en energiedrankjes, is er nu een alternatief waar je langer plezier van hebt. Dankzij de dynamische mix van eiwitten, ginseng en vitamines, zorgt onze nieuwe Daily Protein+Focus voor een evenwichtig energieniveau voor lichaam en geest. Een speciale selectie van vitamines en mineralen ondersteunt je immuunsysteem, je mentale en fysieke prestaties en vermindert vermoeidheid* – van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat.

Daily Protein+Focus van foodspring
@ foodspring
Daily Protein+Focus bestellen

Onze Daily Protein+Focus is bedoeld als een opkikker, om rustig te blijven en de concentratie te verhogen, en is de perfecte manier om iets aan je mentale fitheid te doen. Lees verder en ontdek welke oefeningen je allemaal kunt doen om je geest fit en dynamisch te houden.

#1 Stel nieuwe impulsen in

Je hersenen hebben onbekende prikkels nodig om actief te blijven. Vreemde indrukken en uitdagingen stimuleren de vorming van nieuwe hersencellen en houden je hoofd fit en klaar om te functioneren. Denk je erover na om een ander beroep te kiezen, een nieuwe sport te doen of eens iets totaal anders uit te proberen? Ook dit is de beste manier is om je mentale fitheid te ondersteunen. In het beste geval zouden deze nieuwe impulsen een activiteit moeten zijn waarmee je zowel je lichaam als je geest uitdaagt

Stel je voor dat je gaat dansen. Tijdens dansles leer je niet alleen nieuwe danspassen in de vorm van bewegingen, maar je hersenen moeten ook de sequenties – de volgorde waarin je de danspasjes uitvoert – onthouden en beide op elkaar afstemmen. Dr. Morris van Harvard Medical School raadt aan om een nieuwe activiteit te proberen die complex en uitdagend is en die je regelmatig moet oefenen. Meer inspiratie nodig? Wat dacht je van Thai Chi?

#2 Doorbreek je routines

Wist jij dat tot wel 60% van je gedrag automatisch is? Je ochtendwandeling of de wekelijkse boodschappen in de supermarkt: beide activiteiten maken deel uit van je dagelijkse gewoontes. Je hoofd heeft hier even pauze.

Hoe fijn routines ook kunnen zijn, ze betekenen dat je hersenen maar minimaal hoeven te werken. Dat is heerlijk na een stressvolle werkdag, maar het heeft op de lange termijn een negatieve invloed op je mentale fitheid. Het is dus de moeite waard om uit je comfortzone te stappen. Begin simpel en poets bijvoorbeeld eens je tanden met je andere hand, neem een onbekende route naar je werk en probeer daarbij je telefoon niet te gebruiken. Deze kleine onderbrekingen van je dagelijke routine helpen om je hersenen weer wakker te maken en meer gefocust te zijn.

Eet jij meestal een hartig ontbijt? Breng wat variatie op tafel en trakteer jezelf eens op een heerlijk zoete Breakfast Bowl.

#3 Beweeg ook je lichaam

Een sterk lichaam, een sterke geest. Het goede van lichaamsbeweging is dat je niet alleen je prestaties traint, maar ook mentaal fit blijft. Volgens de Harvard Health Letter is aangetoond dat lichaamsbeweging het geheugen en verschillende denkprocessen helpt verbeteren.

Bovendien: met regelmatige lichaamsbeweging maak je factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op je mentale fitheid ook zwakker. Omdat het endorfine vrijmaakt, je humeur verbetert, je slaap verbetert en daarnaast ook stress vermindert. Of het nu gaat om een zweterige HIIT-workout, een dansles of een lange wandeling in de frisse lucht. Het belangrijkste is dat je er plezier in hebt en regelmatig actief bent.

#4 Eet gezond

Of je nu een complexe kwadratische vergelijking aan het oplossen bent of lekker ligt te slapen, je hersenen hebben 20 procent van alle opgenomen energie nodig. Daarom is het heel belangrijk om evenwichtig te eten en ervoor te zorgen dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Weet jij niet precies welke voedingsstoffen belangrijk zijn? Kijk dan ook eens naar ons artikel over gezonde voeding, je vindt er meteen veel receptinspiratie.

Zalm, walnoten, chiazaad en dergelijke zijn goed voor je hoofd, omdat ze het vetzuur DHA bevatten. Dat is vooral van belang omdat je lichaam dit vetzuur niet zelf kan aanmaken en het een normale hersenfunctie ondersteunt.** DHA zit samen met EPA ook in onze omega-3-capsules en draagt hiermee bij aan het behoud van een normale hartfunctie.***

#5 Goed slapen

Heb je er weleens over nagedacht waarom je eigenlijk over moeilijke beslissingen eerst een nachtje moet slapen? Terwijl jij lekker ligt te slapen, slaat je lichaam nieuwe informatie op. Niet alleen hoe lang je slaapt is van belang, maar ook de kwaliteit van je slaap. Maak van goed slapen een prioriteit en werk vanaf nu aan een goede slaaphygiëne.

#6 Ademhaling 

De makkelijkste manier om je geest fit te houden is door te ademen. In stresssituaties zorgt de verhoogde afgifte van stresshormonen ervoor dat je hoofd niet efficiënt kan werken. Ademhalingsoefeningen en meditatie kunnen helpen om de resetknop van je hersenen in te drukken. Daarnaast geeft bewust ademhalen je weer controle en zorgt het ervoor dat je weer helder kunt nadenken.

Zoals je ziet, is het helemaal niet zo moeilijk om je hoofd fit te houden. Neem een paar van deze tips op in je dagelijkse routine, blijf nieuwsgierig en sta open voor nieuwe dingen, en je doet iets goeds voor je mentale fitheid. En als je tijdelijk iets meer nodig hebt, biedt onze Daily Protein+Focus eiwitshake alles wat je nodig hebt om je energieniveau in evenwicht te brengen.*

 

Meer interessante artikelen van foodspring:


* Vitamine B5, B12 en vitamine C helpen vermoeidheid en moeheid te verminderen en dragen bij aan een normale werking van het immuunsysteem. Vitamine B12 en vitamine C dragen bij aan een normale mentale functie en een normale energiestofwisseling. Vitamine B5 draagt bij aan een normale mentale functie.

** DHA draagt bij aan het behoud van een normale hersenfunctie.

*** EPA en DHA dragen bij aan een normale hartfunctie.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts