7 min leestijd

50 eenvoudige trucs om fit de decembermaand door te komen

consigli per tenersi in forma a dicembre

Heb jij in december vooral kerstinkopen en eindejaarsstress in plaats van workouts en selfcare-rituelen op het programma staan? Maak je geen zorgen, er is altijd een manier om iets voor je eigen welzijn te doen – hoe druk je schema ook is. Nieuwsgierig? Onze tips helpen je om de balans te vinden en ook in december fit te blijven.

Dit jaar zou je het anders aanpakken. Je was vastbesloten om vlak voor de feestdagen niet in de stress te raken. Om je aan je workoutschema te houden, evenwichtig te eten en eindelijk dat boek uit te lezen waar je aan begonnen was. Maar komt er zoals elk jaar toch weer iets tussen waardoor je niet van je welverdiende vrije tijd kunt genieten?

Wij hebben 50 eenvoudige trucs bedacht om fit en evenwichtig door de decembermaand te komen. Ja, je leest het goed. 50 tips, er zit dus vast ook iets voor jou tussen. Veel plezier met uitproberen!

#1 Ga elke dag wandelen en geniet van de frisse buitenlucht. In de winter brengen de meesten van ons veel tijd binnen door in plaats van buiten. Maar ook in de winter kan het heel lekker wandelweer zijn.

#2 December is de perfecte tijd om de keuken in te duiken en koekjes te bakken. Probeer onze suikervrije bakrecepten allemaal uit, zoals deze heerlijke low-carb koekjes.

#3 Vervang de glühwein af en toe door een fruitige punch of een beker warme chocolademelk.

#4 Geen fan van vruchtenpunch of chocolademelk? Dan moet je onze alcoholvrije winterdrankjes eens proberen, die zijn niet alleen gezond en lekker, maar houden je ook heerlijk warm.

#5 Je bent wat je eet. Groente en fruit die momenteel in het seizoen zijn, zijn niet alleen het lekkerst, maar kun je ook bij de lokale groenteboer kopen. Goed voor jou en voor het milieu. Wat is er in het seizoen in december? Bijvoorbeeld boerenkool, champignons, pastinaak of bieten.

#6 Geniet van een warm ontbijt met verschillende havermoutvariaties. Winterse spreads zoals onze Protein Cream met peperkoeksmaak zijn de perfecte topping voor over je porridge.

#7 Wordt het buiten steeds kouder? Onze workouts laten je sowieso zweten en je hoeft er niet eens de deur voor uit.

#8 Herstel is net zo belangrijk als de training zelf. Neem een warme douche of ga lekker in bad om te ontspannen.

#9 Balans is de sleutel. Wees niet te streng voor jezelf en trakteer jezelf ook af en toe op iets zoets als je daar zin in hebt.

#10 Ook al brengen we nu meer tijd thuis door – probeer die tijd te gebruiken voor je eigen welzijn en niet weer voor een Netflix-marathon. Ontspan met een gezichtsmasker, een goed boek of een kop kruidenthee.

#11 Probeer een nieuwe sport uit om aan de winterluiheid te ontsnappen. Ons overzicht met indoor-activiteiten zorgt voor de nodige inspiratie.

#12 Te veel gesnoept? Sla geen maaltijden over en zorg dat je je normale eetritme weer oppakt.

#13 Nu is het moment om wintersporten zoals schaatsen uit te proberen.

#14 Geef je routines niet op alleen omdat de feestdagen eraan komen. Ben je gewend om drie keer per week te trainen? Houd deze routine vast. Ook als je nu even geen tijd hebt om naar de sportschool te gaan. Een korte en pittige home-workout gaat altijd!

#15 Doe je kerstinkopen op tijd en voorkom de welbekende last-minute stress. Heb jij nog geen idee wat voor kerstcadeaus je moet kopen? Wat dacht je van een adventskalender van foodspring?

#16 Het wordt weer vroeg donker en je zit meteen alweer te knikkebollen? Zet je favoriete (kerst)liedjes op en dans de vermoeidheid van je af.

#17 Vind jij het ‘s ochtends moeilijk om je bed uit te komen? Slechts 10 minuten ochtendgymnastiek maakt je wakker en brengt je bloedsomloop op gang.

#18 Bewegen is goed voor je. Probeer in je dagelijks leven actiever te zijn en neem vaker de trap in plaats van de lift.

#19 Geen trappen in de buurt? Stap één halte eerder uit de bus of tram en loop de rest – naar je werk of naar huis.

#20 Het jaar loopt ten einde. Het perfecte moment om dingen weg te doen die je niet meer nodig hebt. Neem de eerste stap door je spullen op te ruimen.

#21 Ben je een beetje gespannen en heb je behoefte aan balans naast alle stress voor de feestdagen? Wat dacht je van yoga om je lichaam en geest in balans te brengen? Heb je nog nooit aan yoga gedaan? Maak je geen zorgen, hier vind je een video voor beginners.

#22 Er komt maar geen einde aan je to-do lijst en je voelt je de laatste tijd niet echt happy? Denk elke avond aan drie dingen waar je dankbaar voor bent. Dit zal je helpen om een positieve draai aan je perspectief te geven.

#23 Gebruik kaneel bij het koken en bakken. Deze heerlijk geurende specerij is niet alleen heel lekker, maar geeft gerechten ook een vleugje wintersfeer en zorgt voor een aangenaam gevoel. Bekijk ons favoriete recept met kaneel: appeltjes uit de oven met kaneelsaus.

#24 Kun jij maar geen genoeg krijgen van kaneel? Probeer dan ook onze winterse smaak Whey Protein met kaneel

#25 Vergeet – om het hoofd koel te houden – niet om regelmatig de ramen open te zetten en voldoende frisse lucht binnen te laten. 

#26 Heb jij behoefte aan een extra portie ontspanning? Profiteer van het koude weer en trakteer jezelf op een bezoek aan de sauna.

#27 Geef je energieniveau een boost met heerlijke zelfgemaakte gembershots.

#28 Je eigen gembershots maken duurt jou te lang en je hebt een instant energieboost nodig? Probeer dan onze Sparkling Energy Water met gembersmaak. Cheers!

#29 Heb jij het gevoel dat de dagen voorbij razen? Pauzeer even en probeer je bewust te zijn van het hier en nu. Mindfulness-oefeningen zijn hier geweldig voor. Weet je niet precies hoe je moet beginnen? We hebben een aantal mindfulness-oefeningen voor je samengesteld die je heel makkelijk in je dagelijks leven kunt integreren.

#30 Goede time-management is alles. Neem elke ochtend even de tijd om je dag te plannen. Zo vind je ondanks alle to-do’s zeker een extra uur dat je helemaal voor jezelf kunt gebruiken. Of het nu voor een workout is, een wandeling of om verder te lezen in je spannende boek.

#31 Ben jij gek op hardlopen, maar vraag je je af hoe je je hardlooprondje aan het koude weer kunt aanpassen? We hebben alles op een rijtje gezet wat je moet weten over hardlopen in de winter.

#32 Soms ontkom je gewoon niet aan de stress van de feestdagen en voor je het weet ben je weer de hele dag op pad. Vergeet in zo’n geval niet om een kleine snack mee te nemen om te voorkomen dat je fastfood gaat halen. Onze proteïnerepen zijn het perfecte tussendoortje voor onderweg.

#33 Overal waar je komt hangt een zweem van winterse zoetigheden zoals geroosterde amandelen, maar jij hebt liever een wat minder zoet alternatief? Wat dacht je van zelfgemaakte chocolade-amandelen – niet alleen erg lekker, maar ook leuk om mee te nemen als je bij iemand gaat eten.

#34 Denk vooral niet te veel na over het perfecte cadeau, tijd samen is vaak het waardevolst. Breng een gezellige avond door met vrienden en familie en laad je batterij weer op.

#35 Wij vertellen je waarom en hoe je ook nieuwe energie kunt opdoen met een lange boswandeling. Daarna zullen je to-do’s als vanzelf van je lijstje verdwijnen…

#36 Niet alleen het shoppen voor cadeaus kan behoorlijk vermoeiend zijn in december, ook de supermarkten zijn vaak overvol. Plan je maaltijden daarom van tevoren, zodat je precies weet wat je nodig hebt als je de weekboodschappen gaat doen. Je vindt de inspiratie die je nodig hebt in onze heerlijke receptenverzameling.

#37 Zelfs met een goed gepland boodschappenlijstje laten we ons in de supermarkt vaak verleiden door snoepgoed in limited edition en gezellige kerstverpakkingen. Zorg ervoor dat je alleen in je karretje gooit wat je wilde gaan kopen.

#38 Geniet ook van de kleine dingen, zoals eindelijk weer naar je favoriete kerstfilm kijken. Dat kan natuurlijk niet zonder een kleine snack – wat dacht je van een bakje met een mix van noten en bessen?

#39 Stel jezelf een realistisch doel voor deze maand. Dit kan een sportief doel zijn, zoals jezelf aanleren om zuivere push-ups te doen, of iets totaal anders. De keuze is aan jou!

#40 Geen tijd voor je workout? Doe dan gewoon 10 squats terwijl je je tanden poetst of 15 sit-ups terwijl je naar je favoriete serie kijkt. Een beetje beweging is altijd beter dan helemaal geen beweging.

#41 Soms vergeten we in het dagelijks leven om in contact te blijven met de mensen om wie we geven. Een snel telefoontje of een kort berichtje kan al voldoende zijn om iemands dag op te vrolijken – neem als je kunt een paar minuten de tijd om dat te doen.

#42 Ansichtkaarten zijn een andere leuke manier om een glimlach op het gezicht van iemand om wie je geeft te toveren – want wie houdt er nu niet van een verrassingskaartje in de brievenbus?

#43 De feestdagen staan bekend als een sociale tijd – de perfecte tijd om een workout-buddy te vinden en elkaar te motiveren.

#44 Luister naar je intuïtie. Als je trek in iets hebt, verbied het jezelf dan niet – let er alleen op dat je weet wanneer je genoeg hebt gegeten. Dit vergt wat oefening, dus hebben we een aantal handige tips voor intuïtief eten op een rijtje gezet.

#45 Je mag “nee” zeggen en je hoeft niet iets te eten alleen om iemand een plezier te doen. Je kunt de koekjes die je krijgt aangeboden ook bewaren tot je ze echt wilt, zonder iemand te beledigen.

#46 Heb je het gevoel dat je de hele dag door iets moet eten? Zorg ervoor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt, het liefst bij elke maaltijd. Als je een goed verzadigd gevoel hebt, kun je namelijk langer zonder tussendoortje.

#47 Zeg een etentje niet af, omdat je bang bent voor de zogeheten calorie-traps. Kies in een restaurant aardappelen in plaats van patat of kies voor vis in plaats van biefstuk. Je hebt altijd een keuze.

#48 Je hebt niet veel tijd, maar wilt toch gaan sporten? Wat dacht je van een 4 minuten durende effectieve intervaltraining voor thuis? Combineer je twee favoriete krachtoefeningen en stel je timer in op 20 seconden inspanning, 10 seconden pauze – en dat 4 rondes achter elkaar. Let’s go!

#49 Het is heel normaal om af en toe weinig motivatie of een slecht humeur te hebben, vooral in het donkere seizoen. We geven je tips om je humeur op te krikken, zodat je er weer tegenaan kunt.

#50 Luister naar je lichaam. Vooral nu is het belangrijk om je bewust te zijn van de signalen van je lichaam. Zo weet je wat je nodig hebt om je goed te voelen en fit te blijven tijdens het koude seizoen.

 

Meer interessante artikelen en recepten van foodspring:

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts