3 min leestijd

Motivatietips: 5 tips om door te gaan met trainen

Fitness Editor
Julia is fitnessinstructeur en voedingscoach. Daarnaast bedenkt ze gratis workout-programma's.

Of je nu gaat hardlopen, voetballen, de sportschool induikt voor een lesje of aan krachttraining doet – iedereen weet dat regelmatige lichaamsbeweging een belangrijke bijdrage levert aan je gezondheid, welzijn en kwaliteit van leven. Door te sporten bevorder je de afgifte van gelukshormonen en tegelijkertijd remt lichaamsbeweging de afgifte van stresshormonen. Daar word je blij van en je traint meteen ook je veerkracht. Ook is bewezen dat sporten rugklachten kan verminderen. Redenen genoeg dus om eindelijk te beginnen – en door te blijven gaan.

Het vinden van een goed sportritme kan een hele uitdaging zijn. Als je eenmaal de eerste stap hebt gezet en een goede routine voor jezelf hebt gevonden, word je meestal beloond met snelle vooruitgang: je conditie en uithoudingsvermogen verbeteren en je zit lekker in je vel. Trakteer jezelf op een extra portie motivatie met onze lekkere fitness-snacks. Je ziet de motivatie om te gaan sporten gewoon stijgen.

Tot de eerste motivatiedip. De dagelijkse sleur, afspraken, honger, gebrek aan voedingsstoffen, herfstblues, wintermoeheid en de vraag “Is het echt nodig?” doen elk sprankje motivatie om te gaan sporten al snel de das om. Maar je weet heel goed dat het niet alleen noodzakelijk is, maar dat een goede trainingsroutine een geweldig iets is waarmee je je levenshouding daadwerkelijk met 100% verbetert. Neem de volgende 5 tips ter harte om gemotiveerd te blijven.

#1 Geniet ervan!

Dat is het allerbelangrijkste principe. Waarom zou je kostbare tijd besteden aan dingen die je eigenlijk liever niet doet? Wij weten het niet. Of het nu gaat om buitensporten, fitness, danslessen, gewichtheffen, vechtsporten, teamsporten of wat dan ook. Zoek iets dat jij leuk vindt. Dan heb je nauwelijks nog motivatie nodig om ermee door te gaan. Misschien vind je zelfs vrienden die met je mee willen doen? Samen sporten zorgt niet alleen voor een ‘verplichting’, maar het is ook gewoon heel leuk.

#2 Wees sneller dan je excuses

Je weet dat je innerlijke bastaard behoorlijk sterk kan zijn? Dan is het jouw truc om nóg sneller te zijn. Leg je sportkleren ‘s avonds alvast klaar, zodat je ‘s ochtends meteen klaar bent om te gaan sporten – nog voordat je innerlijke bastaard wakker wordt.

Voorbereiding maakt het leven ook op andere gebieden gemakkelijker. Als je echt geen tijd hebt, plan dan een hardlooprondje naar je werk of ren uit je werk naar huis. Echte professionals hebben zelfs een paar hardloopschoenen en een sportoutfit op kantoor liggen voor spontane motivatieboosts.

Duidelijke doelen stellen zal je ook helpen om een eind te maken aan alle excuses. Is hardlopen jouw favoriete sport? Schrijf je dan in voor een marathon of halve marathon.

#3 Maak van jezelf een prioriteit

Het minimum is de sleutel. Wat is voor jou het belangrijkste? Wat anderen van je verwachten, of dat het goed met je gaat? Probeer deze afweging te maken wanneer overwerk, of een sociaal event waar je niet extreem veel zin in hebt, je training in de weg staan.

Natuurlijk, soms is het beter om iets voor anderen te doen in plaats van vast te houden aan rigide workout-routines en je eigen behoeften. En als de verjaardag van je beste vriend samenvalt met je trainingsafspraak, is discipline misschien ook even niet op zijn plaats. Uitzonderingen bevestigen zoals altijd de regel.

Plan je sportsessies als vaste afspraken in je agenda en zet ze vast op dagen dat de kans het kleinst is dat er iets tussen kan komen. En als er dan toch iets gebeurt, weeg dan goed af wat op de lange termijn belangrijker is: jouw gezondheid en geluk, of wat anderen van je willen?

Bonustip: het kan ook helpen om je trainingssuccessen te visualiseren. Koop een good old papieren kalender, hang hem op een zichtbare plaats op en noteer elke dag dat je getraind hebt. Wil je echt de lijn van succes doorbreken?

#4 Think out of the box

Routine is goed, afwisseling is nog beter. Soms moet je even uit de sleur van je gewone sportroutine breken om er daarna nog beter van te genieten. Als je na een tijdje niet meer gelukkig wordt van je routine, is het tijd om iets anders te proberen.

Het hoeft ook niet altijd een klassieke fitnesstraining te zijn. Klimmen, peddelen, inlineskaten, wandelen met vrienden en andere indooractiviteiten houden je mentaal en fysiek fit en bevestigen dat je training effect heeft. Doe iets wat je altijd al hebt willen proberen. Afwisseling is een welkome stimulans voor de dagelijkse sportmotivatie.

Dus: als je echt niet meer kunt, gun jezelf dan een actieve pauze van je sportroutine. In plaats van de tijd door te brengen op de bank of achter de computer te blijven zitten, ontdek je misschien wel je nieuwe favoriete sport of een andere vorm van lichaamsbeweging die je ook echt leuk vindt.

#5 Eten is een beloning – geef je lichaam wat het verdient

Om zin te hebben om te sporten, heb je energie nodig. En die haal je uit je voeding. Uit lekker eten om precies te zijn. Uitgebalanceerde sportvoeding is gezond, lekker en voorziet in je behoefte aan micro- en macronutriënten.

Vaak hebben we de neiging om meer of minder te eten dan eigenlijk nodig is. Daarom raden wij je aan om de handige macronutriëntencalculator van foodspring te gebruiken om jouw persoonlijke energie- en voedingsstoffenbehoefte te berekenen terwijl je rekening houdt met jouw sportieve doelen. 

Onze database met fitnessrecepten voor elke gelegenheid en onze selectie van hoogwaardige producten voor in de keuken en onderweg bewijzen dat voeding die aan jouw behoeften voldoet ook makkelijk en lekker is. Praktisch, lekker en ontwikkeld in Duitsland.

 

Meer interessante artikelen van foodspring:

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts