2 min leestijd

Snel 5 kilo afvallen dankzij het military diet – Kan dat echt?

Tuna-Sandwich
Content Editor & fitnesseconoom
Undine is fitnesseconoom en personal trainer. Ze schrijft voor foodspring artikelen over voeding en fitness. Daarnaast ontwikkelt ze gratis voedingsplannen.

Wie het military diet met de ijzeren wil van een echte militair doorstaat, zal uiteindelijk tot 5 kilo afvallen. Maar wat is het militaire dieet precies en werkt het echt?  

Het is weer zomer en je wilt snel een paar kilo’s kwijt? Met het militaire dieet (in het Engels military diet) is dat geen probleem! Want je zou tot 5 kilo kunnen afvallen in slechts 7 dagen.

Onze tip

©foodspring

Ontdek nu ons ruime aanbod aan shape producten. Wij begeleiden en ondersteunen je op weg naar je ideale figuur, zodat je lekker in je vel zit. Want de juiste voeding is essentieel in dit proces. Dus waar wacht je nog op?

Begin nu

Het military diet

Deze dieetvorm werd ontwikkeld voor soldaten in de VS om ze zo snel mogelijk fit en slank te krijgen. Dit dieet is eenvoudig te volgen en gebaseerd op een 3-daags voedingsschema. Alles wat je nodig hebt is een sterke wilskracht en een beetje eten, omdat het voedingsschema van het military diet uit slechts 1000 calorieën per dag bestaat. De maaltijden zijn beperkt tot enkele ingrediënten zoals tonijn, eieren, toast, pindakaas en zelfs vanille-ijs.

Tip: Past bij ieder eetpatroon: Onze pindakaas. 350 hele pinda’s in één pot. Geen suiker. Geen palmolie. Alleen 100 % biologische kwaliteit. En een flink portie plantaardige eiwitpower.

Pindakaas proberen

Hoe werkt het military diet?

In totaal duurt het dieet 7 dagen. De eerste 3 dagen eet je volgens het vaste dieetschema. De andere 4 dagen dan weer volgens je persoonlijke voorkeur. Als je nog steeds niet genoeg hebt gehad, kun je eindeloos doorgaan – 3 dagen dieet, 4 dagen normaal. Een voorbeelddag van het military diet:

Military diet voedingsschema

 

Ontbijt  Lunch Avondeten
1/2 grapefruit, 1 boterham, 2 tl pindakaas of boter, koffie of thee 1 boterham, 1/2 blikje tonijn, koffie of thee 100 g groene bonen of erwten, 100 g vlees (maakt niet uit wat), 1 kleine appel, 1/2 banaan, 1 bolletjes vanille ijs
rope_skipping
©Corey Jenkins

Tijdens de 3 dagen van het dieet wordt een tekort aan calorieën opgebouwd, wat zorgt voor gewichtsverlies. Als je je direct na de eerste 3 dagen weegt, zie je waarschijnlijk een mooi resultaat op je weegschaal. Door de beperkte voedingsmiddelen en het hoge calorietekort loop je echter het risico op het jojo-effect. Welke tips en tricks er zijn om dit te voorkomen, kun je lezen in ons artikel over het jojo-effect.

In principe is het militaire dieet vergelijkbaar met intermittent vasten. Ook hier wissel je periodes van caloriearm eten af met periodes van normaal eten.

Kun je met het military diet duurzaam afvallen?

Voor iedereen die is afgevallen en op gewicht wilt blijven, is het verstandiger om je eetpatroon op de lange termijn te veranderen. Dat klinkt ingewikkelder dan het is. In tegenstelling tot een dieet bevat een gezond en evenwichtig eetpatroon geen beperkingen. Je kunt alles eten, met mate.

Het beste dieet werkt alleen als je het kan toepassen in je dagelijks leven. Afvallen betekent niet dat je de hele dag op slablaadjes zit te kauwen en kijkt hoe de mensen om je heen allerlei lekkere dingen eten. Er zijn veel heerlijke alternatieven voor jouw favoriete lekkernijen.

Crêpes met chocoladepasta voor het ontbijt? Geen probleem. Onze Protein Cream is het hoogtepunt voor iedere zoetekauw. 85 % minder suiker. 100 % chocolade! En het mooiste is: je krijgt ook waardevolle eiwitten binnen en blijft zo langer vol.

Naar het recept

Crepes mit Schokocreme
©foodspring

Je kunt echt gewicht verliezen met een matig calorietekort. Als je ook na de zomer je figuur wilt behouden, is het belangrijk om gezond en evenwichtig te leren eten. Met sporten verbrand je extra calorieën, krijg je een strakker lichaam en zit je lekkerder in je vel. In onze trainingscoach vind je voorbeelden van eenvoudige trainingsschema’s en krijg je veel motivatie.

Onze conclusie

  • In het militaire dieet eet je 3 dagen lang slechts 1000 calorieën en daarna eet je weer 4 dagen normaal.
  • Diëten met een zeer hoog calorietekort kunnen het jojo-effect veroorzaken.
  • Voor succes op de lange termijn raden wij een gematigd tekort en een gezond en evenwichtig eetpatroon aan.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts

delingen