8 min leestijd

15 verschillende diëten op een rij

muesli jogurt bowl
Content Editor & fitnesseconoom
Undine is fitnesseconoom en personal trainer. Ze schrijft voor foodspring artikelen over voeding en fitness. Daarnaast ontwikkelt ze gratis voedingsplannen.

Ben je op zoek naar het juiste dieet? Wij helpen je graag! We hebben de beste diëten geanalyseerd en voor je op een rij gezet. Hier kom je meer te weten over verschillende soorten voeding en welk dieet het beste bij jou past!

Eiwitdieet – De hele dag door proteïne

Of je nu wilt afvallen of spieren wilt opbouwen – met het eiwitdieet voorzie je je lichaam de hele dag door van heel veel eiwitten. Vooral als je spieren wilt opbouwen en tegelijkertijd vet wilt verbranden, is een eiwitrijk dieet aan te raden. Het goede aan dit dieet is dat eiwitten je lange tijd een vol gevoel geven.

teller mit einem hähnchenbrust und wildreis
©foodspring
Meer info over het eiwitdieet

Wat mag je eten?

Zoals de naam al aangeeft, is het hoofdbestanddeel van dit dieet eiwitrijk voedsel. Het gaat hierbij om zowel dierlijke als plantaardige eiwitten. Hoewel je ook met gemak alleen vegetarisch of veganistisch kunt eten. Geschikte voedingsmiddelen voor het eiwitdieet zijn bijvoorbeeld:

  • Eieren
  • Mager vlees, vis
  • Groenten
  • Peulvruchten
  • Melkproducten

Onze tip: Eiwitshakes ondersteunen je bij elk dieet. Ze smaken net zo lekker als een milkshake. En voorzien je van hoogwaardige eiwitten. Je kunt onze Whey Protein in vele verschillende smaken krijgen, zoals Cookies & Cream, Mango of Caramel.

©foodspring

Metabolismedieet – De calorieverbrandingsmethode

Dit dieet is eerder een verandering in je eetpatroon voor een korte periode. Met geselecteerde voedingsmiddelen moet je stofwisseling worden gestimuleerd en je vetverbranding worden verhoogd. De maaltijden zijn beperkt tot drie hoofdmaaltijden. Dit zou je calorie-inname moeten verminderen.

teller mit gestapelten nuggets und dip
©foodspring
Meer info over het metabolismedieet

Wat mag je eten?

Op het menu staan bij voorkeur voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten. Daarnaast worden koolhydraten zoveel mogelijk vermeden. Hoewel het concept van een metabolismedieet verleidelijk kan klinken, raden wij je aan om op de lange termijn een meer evenwichtig dieet te volgen. Vergeet dus niet om wat complexe koolhydraten en gezonde vetten te eten. Populaire voedingsmiddelen in het metabolismedieet zijn:

  • Mager vlees, vis
  • Koolhydraatarme groenten & fruit
  • Magere kwark en hüttenkäse
  • Eieren

Low carb dieet – Weinig koolhydraten voor weinig gewicht

Het koolhydraatarme dieet is een absolute trendsetter. Er is veel informatie over dit dieet op internet te vinden. Waarbij “low carb diet” de meeste voorkomende term is. Er zijn veel verschillende diëten op basis van weinig koolhydraten. De kernboodschap is om minder koolhydraten te eten. Als je precies wilt zijn, moet je je koolhydraatinname beperken tot maximaal 26 % van je totale inname.

Lachs mit Gemüse
©foodspring
Meer info over een koolhydraatarm dieet

Wat mag je eten?

Low carb, de naam zegt het al: weinig koolhydraten, maar bij voorkeur eiwitrijke voedingsmiddelen.  Over het algemeen kunnen gezonde diëten, zoals low carb, een goede introductie zijn tot een gezonder eetpatroon. Maar je moet het niet overdrijven. Want soms zijn complexe koolhydraten helemaal niet verkeerd! Koolhydraatarme voedingsmiddelen zijn:

  • Vlees, vis
  • Groenten & fruit
  • Avocado’s
  • Peulvruchten
  • Noten, zaden en hoogwaardige oliën
  • Melkproducten

Onze tip: Wil je graag koolhydraatarm eten, maar kun je niet zonder pasta? Probeer dan onze Protein Pasta. Deze pasta is meestal gemaakt van erwten, maar smaakt naar gewone pasta. Zo bespaar je calorieën en krijg je een extra portie proteïne binnen. Wat wil je nog meer?

Protein Pasta Rezepte
©foodspring

Paleo dieet – Het oerdieet

Het idee achter het paleo dieet is om ieder voedingsmiddel puur te eten. Tegenwoordig eten we veel verwerkt voedsel zoals kaas, yoghurt of muesli. Paleo-aanhangers geloven dat een eetpatroon uit de steentijd ook nu goed voor ons is. Daarom wordt het ook wel het oerdieet genoemd.

shakshuka rezept
©foodspring
Meer info over het paleo dieet

Wat mag je eten?

Voor het paleo dieet hoef je natuurlijk niet eerst je eigen vis te gaan vangen. Wel wordt al het voedsel dat al verwerkt is, vermeden. Sommige mensen nemen het heel serieus en vermijden ook voedsel dat op dat moment niet beschikbaar was, zoals ananas- of chiazaad. Op het paleo menu staan vooral:

  • Vlees, vis
  • Regionale groenten & fruit
  • Noten en zaden
  • Ongezoet gedroogd fruit
  • Eieren
  • Eventueel ook avocado of havervlokken

IIFYM – Als het binnen je macro’s past, is het goed

If It Fits Your Makros, IIFYM in het kort, betekent zoiets als: Als het past bij je macro’s, dan kun je het eten. Dit dieet vereist wel de nodige voorbereiding. Je moet weten wat macronutriënten zijn en hoeveel je van elke voedingsstof je nodig hebt. Macro’s zijn onderverdeeld in koolhydraten, eiwitten en vetten. Iedereen heeft een persoonlijke behoefte aan voedingsstoffen. Met onze gratis Body Check kun je berekenen wat jouw behoeften zijn. Zolang je binnen je macro-behoeften blijft, zul je afvallen, aankomen of op gewicht blijven – afhankelijk van je doel.

müsli joghurt bowl
©foodspring
Meer info over IIFYM

Wat mag je eten?

Bij IIFYM kun je theoretisch alles eten wat in je macro’s past. Of het nu gaat om ijs, pizza of salade. Om te weten hoeveel calorieën en macro’s het voedingsmiddel bevat, kun je het wegen en tracken met een app. Je vindt ook wat voedingsinformatie in onze calorietabel. Geschikte voedingsmiddelen voor IIFYM zijn:

  • Groenten & fruit
  • Eiwitrijke voedingsmiddelen zoals vlees, vis, melkproducten
  • Peulvruchten
  • Avocado’s, noten, zaden, hoogwaardige oliën
  • Volkoren producten

High carb dieet – Veel koolhydraten

Het high carb dieet spreekt de overeenkomst van de meest effectieve diëten tegen: Want hier staan veel koolhydraten op het menu! Tegelijkertijd wordt je vetopname tot een minimum beperkt. Door dit dieet moet je leren aandacht te besteden aan je natuurlijke hongergevoel en verzadiging. Ook is het advies om erg langzaam te eten.

gefüllte suesskartoffel
©foodspring
Meer info over het high carb dieet

Wat mag je eten?

De naam zegt het al: het high carb diet bestaat voornamelijk uit koolhydraten. Tegelijkertijd verminder je je vetinname. Wij raden je aan om vooral groenten, fruit en volkorenproducten te eten::

  • Peulvruchten
  • Volkoren brood, pasta & rijst
  • Groenten & fruit
  • Mager vlees, vis
  • Melkproducten

Onze tip: Gezond of niet – let altijd op een goede vetopname. Onze Omega-3-Capsules zijn hiervoor het meest geschikt. We eten vaak te veel verkeerde vetten, zoals die in worsten of zuivelproducten zitten. Met onze capsules kun je zorgen voor waardevolle vetten voor een gezond en evenwichtig eetpatroon.

Ketogeen dieet – Vet, vet en nog eens vet

Het tegenovergestelde van veel koolhydraten is ketogene voeding. Hier staan juist vette voedingsmiddelen op het menu. Tegelijkertijd moet je zo min mogelijk koolhydraten eten. Het liefst alleen groenten en fruit. Het doel is om snel en op lange termijn je vetpercentage te verminderen.

schoko cheesecake
©foodspring
Meer info over ketogene voeding

Wat mag je eten?

Ook al zijn vette voedingsmiddelen toegestaan in een ketogeen dieet, je moet er wel op letten welke vetten je eet. Er is een groot verschil tussen goede en slechte vetten. Goede vetten zijn rijk aan omega-3-vetzuren. Ze ondersteunen een normale lichaamsfunctie. Ongezonde vetten zijn verzadigde vetten of transvetten. Ze zitten vaak in worst, junkfood of kant-en-klare maaltijden. De volgende voedingsmiddelen passen binnen een ketogeen dieet:

  • Avocado’s
  • Eieren
  • Noten, zaden
  • Hoogwaardige oliën
  • Vette vis
  • Groene groenten
  • Bessen

Slank in je slaap – ‘s nachts afvallen

Misschien heb je er wel eens van gehoord: slank in je slaap. Het idee erachter is dat je gewicht verliest terwijl je slaapt. Maar dit werkt slechts in beperkte mate. Je lichaam verbrandt calorieën in je slaap, maar je moet overdag ook iets doen om af te vallen. Een gezonde en evenwichtige voeding is altijd de basis.

Meer info over afvallen in je slaap

Wat mag je eten?

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die het afvallen in je slaap extra kunnen bevorderen, zoals pindakaas. Dit betekent niet dat je alleen maar iedere dag een lepel pindakaas naar binnen moet werken voordat je naar bed gaat en zo op magische wijze kunt afvallen. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, een gezond en evenwichtig dieet is de basis van al je succes. Dat betekent verse groenten en fruit, volkoren producten, hoogwaardige eiwitten en vetten. Voor die extra boost tijdens je slaap, kun je de volgens voedingsmiddelen eten:

  • Noten
  • Kleurrijk fruit & groenten
  • Hüttenkäse
  • Peulvruchten
  • Vis

Intermittent fasting – Eten met intervallen

Intermittent fasting, ook wel afwisselend vasten genoemd, wisselt een fase van niet eten (vasten) af met een fase van eten. Dit betekent dat je jezelf en je lichaam een langere periode van eten onthoudt. Vervolgens mag je weer eten wat je wilt. Het doel is calorieën besparen. Populaire methoden zijn het overslaan van het ontbijt of juist het diner.

poke bowl salmon
©foodspring
Meer info over intermittent fasting

Wat mag je eten?

Met intermittent fasting kun je alles eten wat je wilt. Door de lange pauzes, van maximaal 18 uur, bespaar je een flink aantal calorieën per dag. Wij raden je wel aan om te streven naar hoogwaardige eiwitten en complexe koolhydraten. Zo voorzie je niet alleen je lichaam van belangrijke voedingsstoffen. Je blijft ook langer vol. Ook moet je genoeg groente en fruit eten. Ideale voedingsmiddelen voor intermittent fasting zijn:

  • Volkoren brood, pasta en rijst
  • Vlees, vis
  • Eieren
  • Magere kwark, hüttenkäse
  • Groenten & fruit
  • Peulvruchten
  • Avocado’s, noten, zaden, hoogwaardige oliën

Onze tip: Ook al is niets verboden tijdens het intermittent fasting, je moet proberen niet te veel suiker te eten. Om je hierbij te helpen, hebben we onze Protein Cream ontwikkeld – een heerlijke chocoladepasta voor op brood, zonder toegevoegde suiker. Maar met extra proteïne.

©foodspring

Military diet – Snel afvallen

Als je denkt dat je met een military diet eet zoals in het leger, heb je het mis. Hoewel het vertaald wordt als een militair dieet, heeft het niks te maken met soldaten. Het doel van dit dieet is om binnen 7 dagen tot 5 kilo af te vallen. De regels zijn streng. Het boodschappenlijstje is kort. En de lat ligt hoog. De eerste drie dagen eet je volgens een vast schema. De volgende vier dagen eet je wat je wilt. Dan is het dieet voorbij. Maar je kunt altijd weer van voren af aan beginnen.

Thunfisch Sandwich
©foodspring
Meer info over het military diet

Wat mag je eten?

In het 3 dagen durende strenge dieet wordt precies voorgeschreven wat je moet eten. Dit maakt het eten vrij eenvoudig. Je koelkast is echter ook behoorlijk leeg. Na deze 3 dagen volgen 4 dagen van ‘gewoon’ eten. Deze dagen kennen geen grenzen. Maar, zoals altijd – let op gezonde en evenwichtige voeding! Bij een military diet kun je dit eten:

  • Grapefruit, appel en banaan
  • Toast of brood
  • Pindakaas
  • Tonijn en vlees
  • Groene bonen of erwten
  • Vanilleijs

Onze conclusie

  • Het maakt niet uit welk dieet je kiest – een gezond en evenwichtig dieet moet altijd de basis zijn.
  • Deze bestaat uit veel groenten en fruit, complexe koolhydraten, hoogwaardige eiwitten en vetten.
  • Veel diëten zijn eigenlijk gebaseerd op hetzelfde concept: minder calorieën, meer eiwitten. Wij zijn echter van mening dat volkoren producten van tijd tot tijd echt geen kwaad kunnen.
  • Een dieet kan een goede introductie zijn tot een gezonder eetpatroon. Maar zorg er altijd voor dat je jezelf niets verbiedt.
Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts

delingen