4 min leestijd

6 manieren die het afvallen makkelijker maken als je vanuit huis werkt

Als jij net als vele anderen tijdens de pandemie op afstand hebt gewerkt, ken je de voordelen van een home-office waarschijnlijk wel. Je woon-werkverkeer is teruggebracht tot een loopje van je bed naar je bureau, je kunt aantrekken wat je wilt (die joggingbroek komt toch niet in beeld) en je weet precies waar de beste snacks zijn verstopt. 

Deze voordelen kunnen echter al snel een hindernis worden als je graag een paar kilo wilt afvallen. Maar hier is het goede nieuws: thuiswerken hoeft niet te betekenen dat je afscheid moet nemen van je streefgewicht. Kijk maar eens naar deze zes handige tips over hoe je kunt afvallen terwijl je thuis aan het werk bent. Je zult in een mum van tijd je doelen bereiken.

#1 Begin je dag met een workout

Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat mensen tijdens de lockdowns minder hebben bewogen en de dag meer zittend hebben doorgebracht. Dat klinkt vrij logisch – als je de hele dag thuis bent, hoef je niet te reizen, naar vergaderingen te lopen of naar een koffiebarretje te rennen in je pauze. Maar minder bewegen is niet per se bevorderlijk voor het behalen van je afslankdoelen.

Als jij meer wilt bewegen om af te vallen, probeer dan om ‘s ochtends vroeg eerst te gaan trainen. Uit een onderzoek uit 2019 in het International Journal of Obesity kwam naar voren dat mensen die voor 12:00 uur ‘s middags gaan trainen meer gewicht verliezen dan mensen die later op de dag (na 15:00 uur ‘s middags) gaan sporten. De sportieve prestaties en de afvalsuccessen van de deelnemers aan het onderzoek zijn 10 maanden lang bijgehouden. De onderzoekers ontdekten ook dat vroege sporters over het algemeen actiever waren en iets minder aten dan mensen die later op de dag gaan sporten. Door je workout meteen ‘s ochtends al te doen, bereid je jezelf voor op succes en kun je die taak ook zo snel mogelijk van je to-do-lijstje afstrepen. 

#2 En blijf de hele dag in beweging

Gezond blijven is niet alleen een kwestie van één workout: hoe vaak je gedurende de dag beweegt is ook belangrijk. Langdurig zitten zonder enige vorm van beweging wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten. En gezien het feit dat het erg makkelijk is om een zittend leven te leiden als je thuis werkt, is het belangrijk om je thuiswerkgewoontes aan te passen zodat je bewegingspauzes kunt inlassen.

Gelukkig kan slechts 30 minuten laag- of middelmatig intensieve training – en dus het vervangen 30 minuten op je stoel zitten – al helpen om een aantal van deze risico’s tegen te gaan. Daag jezelf dus uit om gedurende de dag verschillende bewegingspauzes te nemen. Doe als het even kan vergaderingen of telefoongesprekken terwijl je een wandeling maakt, of stel een timer in om jezelf eraan te herinneren elk uur even te gaan staan en stretchen. Of wat dacht je van 10 Jumping Jacks terwijl de koffie doorloopt? Wees creatief en denk na over korte en snelle ‘bewegingstaken’ die je kunt combineren met een activiteit die overdag vaker voorkomt. 

#3 Geef prioriteit aan eiwitten

Eiwitten helpen je niet alleen om sterke spieren op te bouwen, het helpt ook om je lichaam langer vol en verzadigd te houden dan alleen koolhydraten of suikerhoudende snacks. Dit zal je helpen om overeten te voorkomen (iets dat heel makkelijk gebeurt als je keuken op een steenworp afstand van je kantoortje op de bank is) en je energielevel én je humeur de hele dag door constant houden. Stel je maaltijden (en tussendoortjes) samen met eiwitten in gedachten. Combineer bijvoorbeeld fruit met een beetje notenboter, of voeg extra bonen of hennepharten aan je lunchsalade toe om ervoor te zorgen dat wat je eet gezond blijft.

Vind jij het moeilijk om via je voeding aan je eiwitbehoefte te voldoen? Onze Whey Protein is de optimale bron van eiwitten, en niet alleen na het sporten.

#4 Niet multitasken tijdens het eten

Ontbijten en tegelijkertijd e-mails beantwoorden, een klassieke thuiswerksituatie. Maar hoe praktisch en tijdbesparend het ook lijkt om tijdens je werk te eten, als je wilt afvallen moet je dit zien te vermijden. Onderzoek toont aan dat eten terwijl je afgeleid bent ervoor zorgt dat je meer eet tijdens die maaltijd maar ook tijdens latere maaltijden op de dag. En dat is niet handig als je probeert om een calorietekort aan te houden. Eet je maaltijden voor en na het werk, of tijdens een echte pauze waar je je telefoon of laptop niet hebt om je af te leiden. 

#5 Neem de tijd om tot rust te komen

Ben jij na een werkdag nog steeds bezig met het checken van e-mails of blijf je langer online omdat je niet hoeft te reizen? De scheiding tussen werk en privéleven is een van de grootste uitdagingen van een thuiskantoor. Maar je huis moet altijd de plek zijn waar je kunt ontspannen en waar je niet 24/7 bereikbaar hoeft te zijn. De constante bereikbaarheid en het gebrek aan downtime kunnen veel stress veroorzaken, wat van invloed kan zijn op je gewicht en eetlust. Zet je computer elke dag op een vast tijdstip uit, verander je zakelijke e-mailinstellingen zodat je ‘s avonds en in het weekend geen meldingen meer krijgt, en creëer een ritueel aan het eind van elke werkdag (zoals thee drinken en een tijdschrift lezen) om je te helpen bij de overgang naar je vrije avond.

#6 Maak sportafspraken met vrienden

Samen met iemand sporten, of dat nu je partner, een huisgenoot of een vriend is, kan je helpen bij het bereiken van je fitness- en afslankdoelen. Het werkt motiverend om iemand te hebben die met je mee zweet, en het helpt je om consequenter te gaan trainen. (Want als jij het laat afweten, is dat niet alleen vervelend voor jezelf, maar natuurlijk ook voor je vriend). Als je het lastig vindt om de motivatie te vinden om in beweging te komen, bel dan een vriend op en maak er een afspraakje van. Daar wordt het sporten alleen maar leuker van.


Nog meer interessante artikelen van foodspring:

 

* Afvallen met Shape Shake 2.0: het vervangen van twee maaltijden per dag door een Shape Shake 2.0 draagt ​​bij aan gewichtsverlies als onderdeel van een caloriearm dieet. Het vervangen van één maaltijd per dag helpt je om op gewicht te blijven. Het product voldoet alleen aan het beoogde doel in het kader van een caloriearm dieet. Een caloriearm dieet dient ook andere voedingsmiddelen te bevatten. Zorg ervoor dat je elke dag voldoende drinkt. Houd een gezonde levensstijl aan, en zorg voor een gevarieerd en uitgebalanceerd eetpatroon.

** Eiwit draagt bij aan een toename van de spiermassa.

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts