3 min leestijd

Hittegolf op komst? 10 tips om je lichaam te beschermen

Vrouw met gespierde rug

Eindelijk is het volop zomer! Je hebt er waarschijnlijk net zo naar uitgekeken als wij. Zodra de temperaturen stijgen, is het tijd om op een terras te zitten en te genieten van de zon. Maar hoe fijn de zomer ook is, helemaal zorgeloos is deze tijd van het jaar toch ook weer niet. Want de zomerse hitte en het lange zonnebaden vragen veel van je lichaam. En het gevaarlijke is dat je het meestal pas merkt als het te laat is. Om je zo goed mogelijk op de zomer voor te bereiden, hebben we 10 handige tips voor je verzameld.

Meer over dit onderwerp: last-minute tips voor je zomerbody.

#1 Blijf gehydrateerd

Toegegeven, deze eerste tip is niet heel verrassend. Maar toch, de belangrijkste regel in de zomer is: genoeg drinken! Je lichaam verliest namelijk meer vocht dan je denkt – zelfs als je niet bijzonder veel zweet. Je kunt het beste een waterfles meenemen die je overal gemakkelijk kunt vullen. Trouwens, op koude dranken reageert je lichaam met warmte. Drink daarom het liefst lauwwarm water of ongezoete thee gemaakt van verkoelende kruiden, zoals verse munt. 

#2 Smeer elke dag zonnebrandcrème

Zonnebrandcrème heb je niet alleen nodig tijdens het zonnebaden. Ook overdag word je aan meer zon blootgesteld dan je denkt. UVA- en UVB-stralen zijn uiterst schadelijk en kunnen zelfs huidkanker veroorzaken. Daarnaast zorgt te veel zon ervoor dat je huid sneller veroudert. Bescherm gevoelige zones zoals je gezicht daarom elke dag met zonnebrandcrème.

#3 Eet groente en fruit met veel water

Water drinken is niet de enige manier om gehydrateerd te blijven. Veel voedingsmiddelen bevatten ook veel water en zorgen voor verkoeling terwijl je ervan eet. Watermeloen, komkommer of tomaten zijn niet alleen doeltreffende dorstlessers, maar ook heerlijk verfrissend. Een goede combinatie, nietwaar? Kijk ook even hier voor nog meer redenen waarom je waterrijk fruit zou moeten eten.

#4 Draag een zonnebril en een zonnehoed

Om je zomeroutfit compleet te maken, kun je het beste een zonnebril en een zonnehoed dragen. Want ook je ogen reageren op te veel UVA- en UVB-stralen. Let er bij het kiezen van een zonnebril op dat de glazen van goede kwaliteit zijn, en er een bijbehorend label aan de bril hangt. Met een zonnehoed bescherm je niet alleen je ogen, je kunt er ook een zonnesteek, hoofdpijn en misselijkheid mee voorkomen.

#5 Verzorg je huid en haar

De zon kan je huid en haar ernstig beschadigen en uitdrogen. Daarom moet je zowel je huid als je haar niet alleen tegen de zon beschermen, maar ‘s avonds ook hydrateren. Er zijn trouwens ook speciale producten voor je haar met zonbeschermingsfactor die je zelfs op droog haar kunt spuiten.

#6 Vermijd vet voedsel

Vet voedsel is eigenlijk nooit een heel goed idee, maar in de zomer al helemaal niet. Want vooral als het warm is, zijn patat en dergelijke een onnodige extra belasting voor je spijsvertering. Ook al is de friettent verleidelijk, vettig eten zorgt alleen maar voor nog meer hitte. Aangezien je lichaam in de zomer al genoeg andere dingen aan zijn hoofd heeft, zou je eetpatroon wat lichter en minder belastend moeten zijn. Over het algemeen heeft je lichaam bij hoge temperaturen toch iets minder nodig, dus een prima gelegenheid om de porties een beetje binnen de perken houden.

#7 Ga voor alcoholvrij

Ook al lijkt een ijskoud biertje of een Aperol spritz met ijs op een warme zomerdag bijzonder verfrissend, toch kun je beter voor een alcoholvrij drankje gaan. Alcohol droogt je lichaam uit. Vooral in de zomer kan dit fataal zijn. Bovendien heeft de alcohol een veel sneller en intenser effect, vooral bij hitte. Veel beter: deze zomerse verfrissing.

#8 Zoek een plekje in de schaduw

Hoe fijn de zon ook is, te veel zon is gewoon echt niet goed voor je. Vooral midden op de dag als de zon op zijn sterkst is, moet je de schaduw opzoeken. Een koele kamer is ook een geschikte plek om je terug te trekken, zodat je lichaam kan herstellen van de hitte. Het mag er echter ook niet te koud zijn, want de sterke afwisseling tussen warmte en kou is net zo goed een belasting voor je lichaam.

#9 Beentjes omhoog

In zuidelijke landen zweren mensen bij een siësta – en dat is niet voor niets. Een kort dutje is niet alleen perfect om je batterij weer even op te laden voor de rest van de dag, maar ook om je benen even omhoog te leggen. Dit kan helpen om het lymfevocht kwijt te raken, vooral ‘s avonds als je benen en voeten opgezwollen zijn. Hoe het werkt? Zoek een comfortabele ondergrond, strek je benen tegen een muur en blijf zo een paar minuten liggen.

#10 Denk aan de mineralen

Door al dat zweten verliest je lichaam mineralen, en dan met name natrium. Dit is precies waarom veel mensen trek hebben in iets zouts, vooral in de zomer. Het is prima om toe te geven aan dit verlangen. Natrium is belangrijk voor de vochtbalans en de uitwisseling van vocht tussen de verschillende cellen. In warme landen zweert men om deze reden ook bij zoute dranken. Een ander verstandig alternatief zijn isotone dranken.  


Meer interessante artikelen van foodspring: 

Bronnen artikel
Wij, bij foodspring, gebruiken alleen kwalitatieve bronnen en wetenschappelijke studies om de feiten in onze artikelen te onderbouwen. Lees onze redactionele richtlijnen om meer te weten te komen over hoe we de feiten checken en hoe we de content up-to-date en betrouwbaar houden.

Related Posts