Trainierter und definierter Bauch einer Frau

L-Carnitine - de ondersteunende werking bij Bodyshaping

Overzicht

L-carnitine is een nuttige aminozuurverbinding. Het ondersteunt bij bodyshaping door vetzuren naar de spieren te transporteren voor energieproductie. L-carnitine wordt steeds populairder onder aanhangers van een gezonde en actieve levensstijl. Maar ook sporters hebben baat bij meer energie en uithoudingsvermogen tijdens de training. Het extra gunstige effect op het herstel is vooral zinvol voor degenen die hard en vaak trainen.

1. L-Carnitine werking

L-carnitine is perfect geschikt als je doel afslanken is door caloriearme voeding en daarnaast ook nog figuurondersteunende kracht- en fitnesstraining doet. Vooral wanneer je gewicht stagneert of je minder energie tijdens het sporten hebt, moet je ongetwijfeld l-carnitine uitproberen. L-carnitine kan een efficiëntere energieproductie uit het lichaamseigen vetdepot halen - dat betekent minder uitputting en meer doeltreffendheid bij bodyshaping. Het herstel verbetert zich ook door de inname van l-carnitine.

Nieuwsgierig geworden? Probeer dan nu onze veganistische l-carnitine capsules uit en overtuig jezelf.

  • Ideaal bij training voor bodyshaping
  • Energieproductie uit vetzuren
  • Kwaliteit

Transport van vetzuren

Het transport van vetzuren naar de mitochondriën - de energiecentrales van de cellen - kan worden omschreven als het centrale effect van l-carnitine. Het wordt daarom bij voorkeur gebruikt ter ondersteuning van bodyshaping en meer energie tijdens het sporten. De effectiviteit van l-carnitine is bewezen in klinische studies. In een recente studie hebben Japanse vrijwilligers binnen 4 weken een aanzienlijk succes geboekt met bodyshaping in vergelijking met een placebocontrolegroep. Gemiddeld verloren ze 1,3 cm buikomtrek. Er werd slechts een kleine dagelijkse dosis l-carnitine toegediend.1

Meer power bij je training ook bij slanke voeding

Wie l-carnitine in het kader van caloriearme voeding inneemt, kan een hogere prestatie bij sport verwachten. L-carnitine transporteert vetzuren naar de celcentrales, zodat er in de figuurtraining efficiënter energie kan worden opgewekt. Dit effect van prestatieverbetering is ook in studies aangetoond. Zo konden testpersonen, die naast de normale voeding dagelijks l-carnitine innamen, met de fietsergometertest de vroegtijdige vermoeidheid met gemiddeld 25% verminderen.2 Studies met professionele voetballers toonden duidelijk een verminderde melkzuurvorming en een lagere polsslag aan met maximale snelheidstests op de loopband, indien l-carnitine vooraf werd ingenomen.3

Verbetering van het herstel

Veel sporters zijn blij dat l-carnitine het herstel na de training aanzienlijk verbetert. In een studie deden mannelijke deelnemers voor 3 weken een intensieve kniebuig-training. De vrijwilligers die dagelijks l-carnitine innamen toonden tot 45% minder microscheurtjes in de beenspieren dan die van de placebocontrolegroep.4

L-Carnitine Blik
L-carnitine “Figuurtraining met L-carnitine” Meer weten

2. L-Carnitine bijwerkingen

L-carnitine wordt door experts als veilig in gebruik bestempeld. Bijwerkingen zijn door studiedeelnemers, in het kader van een medisch zinvolle dosis, niet gemeld. Zoals voor alle voedingsmiddelen en supplementen geldt: een gezonde verhouding is bepalend. Om symptomen als diarree en misselijkheid uit te sluiten moet je het gebruik van grotere hoeveelheden dan twee cijfers per gram vermijden. Wie zich aan de aanbevolen hoeveelheid houdt, loopt geen enkel risico.

3. L-cARNITINe gebruik

L-carnitine is erg geschikt voor bodyshaping. Iedereen die meerdere keren per week traint en een caloriearm voedingsschema gebruikt, zou dagelijks l-carnitine moeten nemen. Het beste 's morgens of op een nuchtere maag. In beide gevallen zal de dosis op 1-2 g liggen, om een optimale werking te bereiken. Hier delen wij informatie over het gebruik van l-carnitine. 

en na de Training?

Wil jij je spieropbouw- of body shape training naar een hoger niveau brengen? Probeer dan onze veelvoudige proteïne producten. Bijvoorbeeld ons Protein Bread. Omdat bij spieropbouwende training de eiwitbehoefte erg hoog is, is het belangrijk dat je deze extra behoefte uit voeding of  intelligente sportvoeding haalt.

Een proteïne shake zoals onze Whey Protein is ideaal voor na je training. Het verzorgt je met hoogwaardige proteïne en een uitstekend aminozuurprofiel. Ontdek nu jouw nieuwe begeleider. 

Whey Protein - De klassieker
Voor: Snelle voedingsstoffenverzorging
Bijzonderheid: Extreem snel beschikbaar
Wanneer: Ideaal direct na je training

4. hoe wordt l-carnitine verwerkt?

L-carnitine is een chemische verbinding die het lichaam zelf uit aminozuren aanmaakt. Het is echter ook belangrijk om een externe toevoer door voeding en supplementen binnen te krijgen, omdat l-carnitine meewerkt aan talrijke stofwisselingsprocessen. Vooral als je veel sport, moet je in je verhoogde behoefte voorzien.

herstel

L-carnitine voorkomt spierpijn en langdurige vermoeidheid. Dit verklaar je vooral door de basische werking van l-carnitine. Bij een zware training ontstaan melkzuren, beter bekend als lactaat, dat de celwanden van mitochondriën en de spiervezels aantast. Dit resulteert in een prestatiedip en een langzamer herstel. L-carnitine behoort tot de buffersystemen van het lichaam en kan deze zuren neutraliseren. Dit heeft dan een minder negatief effect, de spieren blijven intact en kunnen sneller weer belast worden.

Stofwisseling en prestatieverhoging

L-carnitine functioneert als een soort sleepboot waar vetzuren zich aan verbinden. Zo worden door l-carnitine de mitochondriën binnengesmokkeld, die veel mensen nog steeds kennen van de biologielessen als de energiecentrales van de cel. Hier wordt het vet geoxideerd tot energie, wat bijvoorbeeld gebruikt kan worden voor spiersamentrekkingen. Hoe meer l-carnitine het lichaam tot zijn beschikking heeft, hoe meer energie er kan worden opgewekt. Die prestaties in de training blijven ook behouden, wanneer de koolhydraatvoorraden uitgeput zijn, wat snel het geval kan zijn, vooral bij koolhydraatarme voeding in combinatie met duurtraining. Dit effect komt ten goede aan degenen die l-carnitine innemen voor de trainingssessie.


onze tip

Voor succesvolle resultaten bij body shaping of spiergroei raden wij je onze gratis Body Check aan. Bepaal je doel, laat je BMI berekenen en ontvang persoonlijk voedings- en trainingsadvies.


bronnen

1 Odo/Tanabe/Yamauchi: A Pilot Clinical Trial on L-Carnitine Supplementation in Combination with Motivation Training: Effects on Weight Management in Healthy Volunteers. Food and Nutrition, S. 222-231,2013

2 Constantin-Teodosiu/Greenhaff/Macdonald/Marimuthu/Stephens/Wall: Chronic oral ingestion of l-carnitine and carbohydrate increases muscle carnitine content and alters muscle fuel metabolism during exercise in humans. Journal of Physiology, S. 963-973, 2011

3 Guzel: The effects of acute L-carnitine supplementation on endurance performance of athletes. Journal of Strength and Condition Research, S. 514-519, 2014

4 Gaynor/Gómez/Kraemer/Ratamess/Rubin/Volek: l-Carnitine l-tartrate supplementation favorably affects markers of recovery from exercise stress. American Journal of Physiology - Endocrinology and Metabolism, S. 474-482, 2002