Sportler im Liegestütz

L-Arginine - supplement met zichtbare werking

Overzicht

L-arginine is vooral geschikt voor sporters die een supplement zoeken dat een direct effect heeft op optisch groter ogende spieren door middel van krachttraining. Langdurige en regelmatige inname kan ook je sportieve doelen en gezondheid ondersteunen. 

1. Werking van L-Arginine

L-arginine heeft een stimulerende werking en verwijdt de bloedvaten.  Dit zorgt niet alleen voor een aangenaam gevoel en een fit uiterlijk, maar verbetert ook de toevoer van voedingsstoffen naar de spiercellen en daarmee je prestaties. L-Arginine maakt ook spieropbouw mogelijk terwijl je tegelijkertijd vet verbrandt. Ook versterkt het je immuunsysteem. 

Verbetering van de VOEDINGSSTOFFEN TOEVOER naar je spieren

In studies hebben langlaufers die l-arginine gebruikten hun wedstrijdtijden met 8% kunnen verbeteren. En vrijwilligers hebben de maximale afstand binnen 6 minuten weten te verlengen.1 Er zijn onderzoeken die een langer uithoudingsvermogen bij intensieve, anaerobe training 2 en een bevorderende werking op de maximale zuurstoftoevoer aantonen.3

Breng je training naar het volgende level

Het is bijna onmogelijk om in elke trainingssessie de beste prestaties te bereiken. Voor succesvolle spieropbouw is voldoende belasting en stimulering noodzakelijk. L-arginine ondersteunt je training ook op momenten dat je tegen je eigen grenzen aanloopt. Zelfs in de meest intensieve workouts. Hier lees je meer:

Premium L-Arginin von foodspring

stimuleren spieropbouw en gelijktijdig vet verbranden

De wetenschap bewijst ook een positieve werking op je lichaamssamenstelling. In het verleden kon bij sterk overgewicht een verschuiving van de gewichtsverdeling gezien worden. Dat betekent, bij dagelijkse inname van l-arginine vindt zowel vetverbranding als spieropbouw plaats.4

versterken van je IMMUUNSYSTEEM

De positieve werking van l-arginine op het immuunsysteem is al meerdere keren bewezen. Een aanzienlijk verhoogde activiteit van de afweercellen en ook de collageenvorming in verband met wondgenezing kan in studies worden aangetoond.5

Overigens: Naast aminozuur l-arginine zijn er nog meer noodzakelijke aminozuren die je in je trainings- en voedingsschema kunt integreren. Hier lees je meer over de bijzondere werkingen van essentiële aminozuren bij spieropbouw.

2. inname-schema voor de beste werking

Voor een optimale werking neem je 3 - 5 g l-arginine in vóór de training. Indien je meerdere keren per week intensief sport, kun je deze dosis dagelijks innemen. Op dagen dat je niet traint, dan bij voorkeur in de ochtend op een lege maag. Gedetailleerde informatie over de inname van l-arginine hebben wij apart samengesteld.

3. bijwerkingen van L-Arginine

L-arginine wordt door het lichaam zelf aangemaakt, maar kan ook uit eiwitproducten worden gehaald. Het is niet giftig. Indien je je houdt aan de aanbevolen gebruikswijze, treden er geen bijwerkingen op. Het pompgevoel in je spieren tijdens de training is bewust en wordt over het algemeen als extra motivatie ervaren.

L-Arginine Blik
L-arginine “Voor een verbeterde voedingsstoffenvoorziening” Meer weten

4. hoe wordt L-Arginine door het lichaam verwerkt?

L-arginine is een semi essentieel aminozuur. Het kan door het lichaam van een volwassene aangemaakt worden, maar dat is te weinig voor de dagelijkse behoefte. Vooral als het lichaam in een herstellende toestand is, bijvoorbeeld bij de genezing van een verkoudheid of het herstel bij spierpijn, stijgt de l-arginine behoefte. Tijdens deze processen is het aminozuur de beslissende factor.

bloedvatverwijding

Het molecuul l-arginine bevat vier stikstofgroepen en is daarmee het meest stikstofrijk van alle aminozuren. Op grond van deze speciale eigenschap kan het worden omgezet in stikstofoxide NO. NO heeft wederom een activerende werking op de enzymen in je spiercellen en dat zorgt voor verslapping van je vaten. Hierdoor verwijden je bloedvaten en neemt het beter vloeistoffen en voedingsstoffen op. Hier ontstaat de beruchte “pump” in krachttraining, waardoor je spieren licht opzwellen. Deze pump wordt door atleten als zeer aangenaam ervaren en de positieve optische verandering wordt als zeer motiverend gezien.

Immuunsysteem

L-arginine heeft een ondersteunende werking op het afweersysteem, omdat het de toename van lymfocyten kan bevorderen, Ook de eerder genoemde omzetting naar stikstofoxide (NO) stimuleert het immuunsysteem, omdat NO anti-bacterieel werkt. Vanwege zijn bijzondere chemische werking dringt het goed door tot de celwanden en kan het goed en snel vechten tegen beginnende infecties.  

spieropbouw

L-arginine kan, in combinatie met krachttraining, je spieropbouw stimuleren. Het resultaat uit een verbeterde voedingsstoffen toevoer zorgt voor onmiddellijke groei in je prestatievermogen. Op de lange termijn kun je ook je trainingsgewichten sneller verhogen, waardoor ook je spieropbouw weer wordt gestimuleerd. Een optimale spieropbouw kun je bereiken als je l-arginine samen met andere opbouw- en prestatiebevorderende supplementen inneemt. Zoals BCAA's of creatine, die door de verwijde bloedvaten ook weer beter opgenomen kunnen worden.

Een andere werking van l-arginine die zorgt voor grote populariteit is: het bevordert de aanmaak van HGH, het menselijk groeihormoon.  HGH wordt geproduceerd in de hypofyse en is verantwoordelijke voor alle groeiprocessen in het menselijk lichaam en dus ook spiergroei. Het hormoon is de enige substantie die het aantal spiercellen kan vermenigvuldigen. De aanmaak kan door krachttraining zelf worden gestimuleerd en door inname van l-arginine zelfs met meer dan 100% stijgen. 


Voor het behalen van succes in je spieropbouwende training raden wij je aan om onze gratis Body Check te doen. Bepaal je doelen, laat je BMI berekenen en ontvang persoonlijk voedings- en trainingsadvies.


bronnen

1 Meininger/Wu: Arginine nutrition and cardiovascular function. Journal of Nutrition, S. 2626-2629, 2000

2 Bailey/Blackwell/DiMenna/Jones/Vanhatalo/Wilkerson/Winyard: Acute L-arginine supplementation reduces the O2 cost of moderate-intensity exercise and enhances high-intensity exercise tolerance. Journal of Applied Physiology, S. 1394-1403, 2010

3 Gul/Hulya/Kamil: Effects of oral L-arginine supplementation on vasodilation and VO2max in male soccer players. Journal of Biomedical Human Kinetics, S. 25-29, 2010

4 Jobgen: Dietary L-arginine supplementation reduces white fat gain and enhances skeletal muscle and brown fat masses in diet-induced obese rats. Journal of Nutrition, S. 331-336, 1990

5 Barbul/Efron/Lazarou/Wasserkrug: Arginine enhances wound healing and lymphocyte immune responses in humans. 1990