Eiweißshake im Glas Draufsicht mit Mandeln

overzicht eiwitshakes

Eiwitshakes, ook wel proteïne shakes genoemd, zijn niet alleen bedoeld voor bodybuilders. 

In tegendeel: eiwitshakes bieden voldoende proteïne om spieropbouw, afvallen of gewoonweg je gezondheid en fitheid te verbeteren. 

1. Voordelen van eiwitshakes

Om af te vallen worden eiwitshakes meestal als vervanging voor een lichte maaltijd of als alternatief van een zoete snack gebruikt.

De proteïne in eiwitshakes hebben als voordeel dat ze een verzadigend effect hebben en calorie-, koolhydraat- en vetarm zijn.

Studies hebben aangetoond dat het hongergevoel in de ochtend minder is, indien je proteïne in plaats van koolhydraten als avondeten kiest.

Bovendien gaat extra eiwit dreigende spierafbraak tegen en bevordert het de vetverbranding.

De voordelen van eiwitshakes op een rij
  • Caloriearm
  • Langer verzadigend gevoel
  • Werkt spierafbraak tegen
  • Ideaal voor body-shaping

Bij intensieve training en de wens om spieren op te bouwen, moet je je proteïnebehoefte doelgericht verhogen.

Dit kan, naast je normale voeding, door eiwitshakes te drinken.

Dankzij speciale mengverhoudingen van verschillende proteïne en aminozuren combinaties is het grote voordeel van eiwitshakes de snelle activering van proteïne synthese en een goed proteïnegebruik.


Afhankelijk van je doel bevat je eiwit een andere samenstelling van voedingsstoffen. Het is daarbij belangrijk de juiste eiwitshake bij jouw persoonlijke doel te kiezen. 


2. Eiwitshakes voor afvallen

Voldoende proteïne binnenkrijgen is bij afvallen erg belangrijk. 

Alleen als je voldoende eiwitten tot je neemt, kun je spierafbraak voorkomen. 

Bij voldoende proteïne worden niet je spiereiwitten gebruikt als energieleverancier, maar de direct ingenomen proteïne en vetreserves.

Whey Protein
Voor: Ideaal voor kracht- en duursporters
Bijzonderheid: Eiwitbron na je training
Vegan Protein 
Voor: Eiwitshake voor veganisten
Bijzonderheid: 100% plantaardig, glutenvrij & sojavrij

3. Eiwitshakes voor spieropbouw

Een eiwit-tekort bij grote lichamelijke belasting wordt gecompenseerd door het lichaam door naar lichaamseigen eiwitreserves en waardevolle spiereiwitten te grijpen.

Het gevolg is het verlies van spiermassa en dus ook het verlies van kracht en prestatievermogen.

Eiwitshakes helpen sporters bij effectieve spieropbouw, omdat het lichaam eenvoudigweg proteïne nodig heeft om spieren op te kunnen bouwen. 

Over het algemeen kun je via je voeding aan je eiwitbehoefte voldoen.

Maar wie effectief spieren wilt opbouwen en intensief traint, kan aan een verhoogde eiwitbehoefte voldoen met behulp van eiwitshakes.

Whey Protein - De Klassieker
Voor: Snelle voedingsstoffen toevoer
Bijzonderheid: Extreem snel beschikbaar
Wanneer: Ideaal direct na je training
3k Proteïne - De Allrounder
Voor: Snelle & langdurige voedingsstoffen toevoer
Bijzonderheid: Optimale proteïne combinatie
Wanneer: Perfect na je training in de avond

4. Eiwitshakes in vergelijking

Whey Protein - De klassieker voor spieropbouw

Whey Protein is een populaire eiwitshake voor spieropbouw en wordt gezien als klassieker onder de supplementen.

Het is erg geschikt voor alle kracht- en duursporten, omdat het hoogwaardige proteïne en aminozuren bevat welke voor spieropbouw en herstel erg belangrijk zijn.

Whey Protein poeder van goede kwaliteit bevat hoogwaardige weiproteine en een hoog aandeel aan essentiële aminozuren.

Whey Protein wordt extreem snel door het lichaam opgenomen en is binnen 30-45 minuten na de inname al verteerd.

Whey Protein
Whey Protein “Proteïne uit weidemelk voor je spieren” Meer weten

Bio Protein - De bio-gecertificeerde eiwitshake

De eiwitshake van biologische proteïne bestaat uit 100% natuurlijke ingrediënten.

Deze bio-gecertificeerde eiwitshake voldoet aan de hoogste kwaliteitsstandaard en gebruikt weiproteïne uit melk van koeien uit biologische veehouderij en bevat een natuurlijke verdeling van 80% caseïne en 20% Whey.

Eiwitshakes met een hoog caseïnegehalte zijn vooral tijdens het herstelproces bij spieropbouw en ter ondersteuning van een dieet geschikt.

Caseïne wordt langzaam door het lichaam opgenomen en verzorgt zo de spieren langdurig met proteïne. Caseïneshakes zijn daarom ideaal voordat je gaat slapen en na de training.

Bio proteïne blik
Bio proteïne “Het duurzame eiwitalternatief” Meer weten

3k Proteïne - De Allrounder

De meer-componenten eiwitshake is een echte allrounder en bevat de optimale combinatie van verschillende proteïnesoorten, die bij shakes van hoge kwaliteit worden geproduceerd in een voedingsstofvriendelijk proces.

Meer-componenten proteïne bevat vele essentiële aminozuren en is geschikt om af te vallen, omdat het helpt spierafbraak te voorkomen. Het is ook geschikt voor spieropbouw en spierdefinitie.  

Wij raden het ook aan bij regelmatige kracht- en duurtraining.

3k Proteïne
3k Proteïne “De ideale eiwit-mix” Meer weten

Vegan Protein - De plantaardige eiwitshake

Puur plantaardige eiwitshakes worden meestal van soja-, hennep-, erwten- of rijstproteïne gemaakt en zijn het perfecte alternatief voor iedereen die veganistisch eet of lactoseintolerant is.

Ook voor sporters die bewust op hun vet- en koolhydraat inname letten, is een plantaardige proteïneshake een goede oplossing. Het is ook geschikt om gewicht te verliezen.

De veganistische eiwitshake is ideaal voor spieropbouw en spierdefinitie en is een veganistisch alternatief voor Whey Protein.

Veganistische proteïne Blik
VEGAN PROTEÏNE “100% plantaardig eiwit” Meer weten

5. Kwaliteitskenmerken voor hoogwaardige eiwitshakes

In de jungle van ontelbare leveranciers is het goed om te weten welke proteïneshake voor welk doel - of het afvallen, spieropbouw of spierdefinitie is - bedoeld zijn en waaraan je goede kwaliteit kunt herkennen.

Om je lichaam te stimuleren en niet te schaden met een eiwitshake, moet je letten op de volgende kwaliteitskenmerken:

Kwaliteitskenmerken van eiwitshakes

  • Afhankelijk van de proteïne, minstens 75 g eiwit op 100 g proteïnepoeder
  • Hoogwaardige grondstoffen, geproduceerd in Duitsland
  • Zonder kunstmatige kleurstoffen of conserveringsmiddelen
Vergleichs-Symbol
  • Minder dan 75 g eiwit op 100 g proteïnepoeder
  • Goedkope grondstoffen uit Oost-Europa of China
  • Gebruik van kunstmatige kleurstoffen en conserveringsmiddelen