Herstel met BCAA’s

BCAA's - Effectieve Werking op spieropbouw

De prestatiebevorderende werking van BCAA's zorgt voor steeds meer gebruikers.

De aminozuren bieden veelzijdige voordelen en zijn in de spiergroei-fase en in een dieet erg handig.

Ook duur-, vecht- en krachtsporters profiteren van de extra inname van BCAA's.

1. Werking van BCAA's

BCAA's zijn de bouwsteen voor je spieren. Hoe meer BCAA's je door voeding of supplementen binnenkrijgt, hoe beter je nieuwe spieren kunt opbouwen of bestaande spieren kunt beschermen tegen afbraak..

Of je nu vet wilt verbranden of je spiermassa wilt vergroten:

BCAA's ondersteunen je lichaam en helpen je om je trainingsdoel sneller te bereiken. 

BCAA's zijn belangrijk bij intensieve training, omdat ze energiewinning uit je spieren en daarmee spierafbraak voorkomen.

Ze zorgen daarnaast voor effectieve spiergroei na je training en bevorderen tegelijkertijd je vetverbranding.

De Allrounder voor je spieren

BCAA staat voor "branched chain amino acids". Kortom, "vertakte keten aminozuren". Daaronder vallen drie van de essentiële aminozuren: leucine, isoleucine en valine. Deze spelen een belangrijke rol voor de kwaliteit van je spieren en zijn een snelle energieleverancier voor je workout. Wil je sportieve prestaties en een product dat doet wat het belooft? Met onze BCAA's verzorg je je lichaam met hoogwaardige essentiële aminozuren. Nieuwsgierig geworden?

bevordering van spiergroei direct na je training

De anabole (spieropbouwende) werking van BCAA's na je training wordt ook door recreatieve sporters erg gewaardeerd. 

BCAA's stimuleren, indien ze samen met koolhydraten ingenomen worden, de aanmaak van insuline.

Studies tonen een stimulering van de insuline-aanmaak van 66% aan.4 Omdat insuline een sterk anabool hormoon is, heeft het een positieve werking op de spiergroei.

onze Tip: Proteïne voor meer spieropbouw

Naast BCAA's spelen proteïne een belangrijke rol bij de spieropbouwende training. Alleen als je voldoende hoogwaardige eiwitten binnenkrijgt, kun je effectief en duurzaam spiermassa opbouwen. Proteïne-shakes, bijvoorbeeld onze Whey Protein, zijn echte klassiekers op het gebied van sportvoeding. De perfecte wisselwerking tussen weiconcentraat en -isolaat is afgestemd op veeleisende sporters en biedt ongekend veel mogelijkheden. Nu uitproberen en jezelf overtuigen:

ondersteuning voor vetverbranding

BCAA's hebben in andere studies een positieve werking op je lichaamscompositie aangetoond. 

Getrainde vrijwilligers verloren in een periode van 8 weken 2,2% lichaamsvet en bouwden 4,2 kg spiermassa op.5

BCAA's kunnen gelijktijdig spieropbouw en vetverbranding stimuleren.

beschermt tegen spierafbraak

BCAA's worden vooral in verband gebracht met spierbescherming.

Als je het lichaam BCAA's toedient, onttrekt het tijdens de training geen aminozuren uit de spieropslag voor energietoevoer, wat spierafbraak tot gevolg zou hebben.

De inname van aminozuren heeft als werking dat het lichaam op meer vrij beschikbare BCAA's kan terugvallen en dus de voorraad ongeschonden laat. 1

Studies tonen aan dat spierschade na lange, intensieve trainingssessies voorkomen kan worden door regelmatige inname van BCAA's.2

Een onderzoek wees uit dat BCAA's de activiteit van enzymen vermindert, wat spiergroei stimuleert. 3

BCAA capsules blik
BCAA capsules “Essentiële aminozuren voor je spieren” Meer weten

2. gebruik voor de beste werking

BCAA's zijn een allrounder en vervullen verschillende functies, die variëren met het tijdstip van inname rond de training.

Voor de training leveren ze de nodige energie en beschermen ze tegen katabole (spierafbrekende) processen.

Na de training hebben ze een stimulerende werking op de proteïne biosynthese en ondersteunen zo de spieropbouw en het herstel.

Wie meerdere keren per week intensief traint, neemt het beste vroeg in de ochtend BCAA's in om de regeneratieve processen in het lichaam te bevorderen en zo op de lange termijn een hogere trainingsbelasting te kunnen bereiken.

Gedetailleerde informatie vind je hier: BCAA gebruik

3. bijwerkingen van BCAA's

BCAA's zijn aminozuren die ook voorkomen in eiwitten van natuurlijke voeding.

De skeletspieren van mensen bestaan voor 35% uit BCAA's.

Het is een niet-toxische verbinding. Ook grotere hoeveelheden hebben in onderzoeken geen schadelijk effect aangetoond.6

Een extreme inname moet je wel vermijden. Om ook de lichte bijwerkingen als winderigheid en huidreacties uit te sluiten, kun je het beste het dagelijkse gebruik van maximaal 10 g niet overschrijden.

4. Wanneer beginnen BCAA's te werken?

Anders dan bij typische pre-workout supplementen en boosts als l-arginine hoef je van BCAA's geen direct merkbare werking te verwachten.

Je profiteert veel meer op de lange termijn van meer spiermassa, minder lichaamsvet en een algemene verbetering van je prestatie en welzijn.

Het grote voordeel van BCAA's is de snelle opname door het lichaam.

De spierbescherming start direct na het eerste gebruik.

zo snel was herstel nog niet - onze post-workout tip

Wil je een recovery-product zonder kunstmatige smaakstoffen dat écht werkt? Onze Recovery Aminos kunnen dat! Ze combineren l-glutamine en hoogwaardige BCAA's in de bewezen 2:1:1 verhouding voor je spieren. Je volgende training? Geen probleem. Overtuig jezelf vandaag nog.

5. Hoe worden BCAA's door het lichaam verwerkt?

spierbescherming

BCAA's zijn de aminozuren valine, leucine en isoleucine.

In tegenstelling tot andere aminozuren worden ze niet door je lever verteerd, maar staan ze direct ter beschikking aan je lichaam.

Tijdens je training gebruikt het lichaam BCAA's voor de resynthese van ATP, een enzymatische verbinding die dient als primaire energiedrager voor je spieren.

De inname van BCAA's vóór de training zorgt dus voor een snelle energiebron die het organisme bij voorkeur gebruikt.

De BCAA-voorraad in je spieren blijft op deze manier ook bij lange trainingssessies onaangetast.

De werking: meer energie, ook bij lange training en bescherming tegen spierafbraak en -verstoring. 

vetverbranding

Een verhoogde BCAA-spiegel in het bloed geeft het lichaam het signaal dat spierweefsel verstoord wordt. 

Het grijpt dan niet meer naar de BCAA-voorraad in de spieren om energie te verwerven, maar richt zich op de energiereserves in de vetopslag.

BCAA's hebben daarmee een ondersteunende werking als het gaat om vetverbranding.

spieropbouw

BCAA's hebben een positieve werking op de spiergroei.

Ze bevorderen bijvoorbeeld de uitstoot van het groeihormoon STH, dat wederom de proteïne biosynthese prikkelt en tegelijkertijd een ondersteunend effect heeft op je stofwisseling.

Het aminozuur leucine activeert de proteïne mTOR, een eiwit dat erg belangrijk is voor alle groeiprocessen in het menselijk lichaam.

Daarbij komt nog de stimulering van de aanmaak van insuline - het beste samen met de inname van koolhydraten ter aanvulling op je workout.

Dit effect is het meest veelbetekenend als het om spieropbouw gaat.


Onze tip: Voor de beste resultaten bij je spieropbouwende training raden wij je onze gratis Body Check aan. Laat je BMI berekenen en ontvang persoonlijk voedings- en trainingsadvies. Voor een effectieve en duurzame training. 

bronnen

1 Gannon/Kalogeropoulou/LaFave/Nuttall/Schweim: Leucine, when ingested with glucose, synergistically stimulates insulin secretion and lowers blood glucose. Journal of Metabolism, S. 1747-1752, 2008.

2 Charlebois/Pena/Rudolph/Scheett/Stoppani: Consuming a supplement containing branched-chain amino acids during a resistance-training program increases lean mass, muscle strength and fat loss. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 1150, 2009.

3 Mero: Leucine supplementation and intensive training. Sports Medicine, S. 247-358, 1999.

4 Coombes/McNaughton: Effects of branched-chain amino acid supplementation on serum creatine kinase and lactate dehydrogenase after prolong exercise. Journal of Sports Medicine, Physics and Fitness, S. 240-246, 2000.

5 Agell/Alvarez/Argilés/Busquets/Llovera/López-Soriano: Branched-chain amino acids inhibit proteolysis in rat skeletal muscle: mechanisms involved. Journal of Cell Physiol. S. 380-384, 2000.

6 Fernstrom: Branched-chain amino acids and brian function. Journal of Nutrition, S. 1583-1587, 2004.